گروه جهان: دوباره جان گرفته‌اند. جان گرفتنشان همواره با از دست دادن جانی دیگر همراه می‌شود. آنها فریاد می‌زنند زندگی سیاهان اهمیت دارد و آن را چه در خیابان‌ها و چه در عرصه مجازی فریاد می‌کشند.

به گزارش سی‌ان‌ان اعتراض‌ها در ایالات‌متحده نسبت به کشته شدن دو شهروند سیاه‌پوست این کشور سراسری شده است. در ۲۴ ساعت گذشته پس از کشته شدن ۵ پلیس سفیدپوست تحولات تازه‌ای در این کشور رخ داده است. اعتراضات سیاهان با نام «زندگی سیاهان اهمیت دارد» سراسری شده است. همچنین مظنون قاتلان پلیس کشته شد. نام او میکا خاویر جانسون است. باراک اوباما این هفته از دالاس دیدار خواهد کرد و پلیس در خانه تک تیرانداز مقادیر زیادی مواد برای ساخت بمب پیدا کرد.

بنا به گفته مایک راولینگز، شهردار دالاس، فرد مهاجم کشته شده کهنه سرباز آمریکایی است که اهل تگزاس و سرباز آمریکا در جنگ افغانستان بوده است.

شهردار دالاس که در یک کنفرانس خبری شرکت کرده بود، گفت: در جست‌وجو از خانه جانسون مقادیری از پوشش‌های بالستیکی، اسلحه‌های نیمه خودکار و ژورنال‌های تاکتیک‌های مبارزه پیدا شد.

در یکی از دست‌نوشته‌های پیدا شده وی تمرین «شلیک کن، فرار کن» را مرور کرده بود. با این حال بازجویان اذعان می‌کنند جانسون تنها تک تیرانداز این فاجعه بوده و کسی با وی همدست نبوده است.

شهردار دالاس استدلال می‌کند تیراندازی از یک ساختمان واحد بوده اما در سطوح مختلف صورت گرفته است.

راولینگز می‌گوید: سردرگمی اولیه بازرسان به این علت بوده است که با آغاز شلیک تک‌تیرانداز، در حدود ۲۰ تن از تظاهرکنندگان نیز اسلحه‌های خود را به قصد دفاع خارج کرده و برخی نیز اقدام به تیراندازی کرده بودند.

پیش‌تر مقامات امنیتی دالاس گفته بودند سه مظنون دیگر بازداشت شده‌اند، اما بعدا اعلام شد این سه مظنون پس از بازجویی آزاد شده‌اند.

رئیس پلیس دالاس که روز جمعه در مراسم بزرگداشت کشته شده‌ها شرکت کرده بود، گفت: با بررسی‌های صورت گرفته، طراحی حمله به نیروهای پلیس عالی و دقیق بوده، هر چند که یک تراژدی شیطانی رقم خورده است.

فرماندار دالاس هم در این مراسم تاکید کرد که بازرسی‌های پلیس ادامه خواهد داشت تا جای هیچ‌گونه شک و شبهه‌ای باقی نماند.

اعتراضات اخیر مردم آمریکا به دلیل کشته شدن دو سیاهپوست غیرمسلح به دست نیروهای پلیس بوده است.

سیاهان این کشور اعتقاد دارند که جان رنگین‌پوستان برای پلیس‌های سفید این کشور ارزش ندارد. برای همین سیاهان در اقدامی اعتراضی دوباره هشتگ‌های «جان سیاهان اهمیت دارد» را فعال کرده‌اند.

جانسون نیز که با مذاکره‌کننده پلیس گفت‌وگو کرده است، به این موضوع اشاره و اعتراف کرده پلیس‌های سفید پوست را به عمد هدف قرار داده است.

گفته می‌شود جانسون در این عملیات پلیسی توسط ربات حامل بمب کشته شده است. براون، رئیس پلیس دالاس درخصوص نحوه کشتن جانسون چنین می‌گوید: ما چاره‌ای نداشتیم مجبور شدیم به این طریق عمل کنیم.

براساس آخرین تحقیقات صورت گرفته عملیات پی‌ریزی شده توسط جانسون ارتباطی با گروه‌های تروریستی نداشته است. رئیس پلیس دالاس تاکید می‌کند پیش از این جانسون هیچ‌گونه سابقه جنایی نداشته است.

او تا سال ۲۰۱۳ در ارتش آمریکا خدمت می‌کرده و ۷ ماه نیز در افغانستان حضور داشته است. وی در این سال طی یک مراسم از خدمت در ارتش مرخص می‌شود.

اعتراضات سراسری می‌شود

اعتراض‌های سیاهان در حال افزایش است. در آخرین تحولات صورت گرفته ۷۴ تن در نیویورک دستگیر شده‌اند. رئیس پلیس نیویورک با تایید دستگیرشدگان، علت دستگیری را رفتار نامتعارف تظاهرکنندگان اعلام کرد. همچنین اعتراضات در فونیکس به خشونت کشیده شد و ۶ نفر از معترضان مجروح شدند. رئیس پلیس فونیکس می‌گوید که سه تن از معترضان را دستگیر کرده‌اند. این در حالی است که شاهدان عینی می‌گویند که پلیس فونیکس برای متفرق کردن مردم معترض به استفاده از گاز اشک‌آور روی آورده است.

با این حال اعتراض‌ها در سایر نقاط آمریکا نیز بی‌سر و صدا نبوده است. در آتلانتا ۱۰ تن از معترضان دستگیر شده‌اند. کاسیم رید، شهردار آتلانتا در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفت: اعتراض‌ها آرام پیگیری شد اما چند نفر به دلیل اینکه رفتاری خارج از عرف داشتند، دستگیر شدند. سارا پالین، حمایت‌کننده دونالد ترامپ اعتراضات اخیر را «لودگی» خواند و گفت: «جنبش جان سیاهان اهمیت دارد، کار بیهوده و مسخره‌ای است.» او بر این باور است کسانی که به پیشینه نژادی خود توجه می‌کنند اهمیت آمریکایی بودن‌شان را فراموش کرده‌اند. به ادعای او هشتگ «جان سیاهان اهمیت دارد» (‎#BlackLivesMatter) تاکیدی بر این امر است که آمریکایی‌ها ما را نابود می‌کنند.