ترامپ دوست داشتنی در اقتصاد - ۲۰ تیر ۹۵

گروه جهان: به‌رغم چند ورشکستگی حرفه‌ای و شغلی، برخی از آمریکایی‌ها بر این باورند که دونالد ترامپ میلیاردر آمریکایی برای رونق بازار املاک و مستغلات گزینه بهتری است. به گزارش رویترز، براساس یک نظرسنجی، ۳۹ درصد آمریکایی‌ها معتقدند اگر دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده شود املاک و مستغلات در این کشور رشد خواهد کرد. این در حالی است که هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات وی تنها رای ۲۹ درصدی مردم را در این نظرسنجی به دست آورد. این تحقیقات که به شکل پیمایشی (نظرسنجی) از ۲هزار نفر توسط موسسه «HARRIS Poll» صورت گرفته است نشان می‌دهد مردم آمریکا دونالد ترامپ را برای رشد املاک در این کشور گزینه بهتری می‌دانند.

در این نظرسنجی همچنین مشخص شده است که ۱۵ درصد مردم معتقدند با روی کار آمدن ترامپ قیمت املاک و مستغلات کاهش پیدا خواهد کرد و این موضوع با ریاست‌جمهوری هیلاری کلینتون به ۱۳درصد می‌رسد.

البته این آمار و ارقام زمانی که به شکل داده‌های حزبی در می‌آید، شکل دیگری به خود می‌گیرد. در نظرسنجی صورت گرفته از دموکرات‌ها مشخص شده است که ۴۷ درصد از آنها معتقدند اگر دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده شود، قیمت در بازار مسکن بالا خواهد رفت و تنها ۲۴ درصد از دموکرات‌ها بر این باورند که چنین اتفاقی با مدیریت هیلاری کلینتون رخ خواهد داد.

مستقل‌ها اما در این نظرسنجی عملکرد ترامپ را بهتر از هیلاری کلینتون ارزیابی کردند و ۳۵ درصد از آنها گفته‌اند اگر ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا شود بازار مسکن روزهای بهتری خواهد داشت. این در شرایطی است که این رقم برای هیلاری کلینتون به ۲۵درصد می‌رسد.

البته برتری ترامپ تنها محدود به دیدگاه‌های حزبی نمی‌شود. در طبقه‌بندی صورت گرفته براساس سن، ۴۹ درصد از جوانان ۱۸ تا ۳۹ سال معتقدند ترامپ در بازار مسکن عملکرد بهتری خواهد داشت. در این طبقه‌بندی سنی، تنها ۲۹ درصد معتقدند که عملکرد هیلاری بهتر از ترامپ خواهد بود. کمپین پوپولیستی ترامپ تاکنون توانسته در شعارهای اقتصادی عملکردی بهتر از خود نشان دهد.

از سال ۲۰۰۸ که فاجعه رکود اقتصادی در این کشور رخ داد، بهبودی اقتصادی در حوزه املاک و مستغلات نسبتا کم بوده است (۴/ ۴درصد). این در حالی است که «رالف مک‌لاگلین»، مدیر موسسه اقتصادی ترولیا بر این باور است که در دوره باراک اوباما بازار مسکن سالم‌تر از گذشته است و دو نامزد مفروض حزب جمهوری‌‌خواهان و دموکرات‌ها روی به مباحث پوپولیستی آورده‌اند. او می‌گوید: «این دو نامزد مبحث بازار مسکن را به‌صورت عوام پسند پیگیری می‌کنند، مانند دیگر مباحث پوپولیستی که در حوزه مهاجرت، قانون کنترل اسلحه و امنیت ملی دارند.» رالف مک‌لاگلین تصریح می‌کند: البته نباید تصور کرد که آنها برای بازار مسکن برنامه‌ای ندارند یا آن را نادیده می‌گیرند. به‌عنوان مثال هیلاری کلینتون برای احیای بازار املاک و برای خانه‌دار کردن مردم آمریکا یک طرح ۱۲۵ میلیارد دلاری در نظر گرفته است. این در حالی است که ترامپ پیشنهاد حذف وزارت مسکن و توسعه شهری را داده و گفته است که این وزارتخانه با سوءمدیریت و کژکاری نتوانسته پاسخگوی تحولات بازار مسکن باشد.

کلینتون همچنین پیشنهاد یک وام کمکی را برای اقشار کم‌درآمد داده است که از طریق این وام مردم کم‌درآمدی که در سال می‌توانند ۱۰ هزار دلار پس‌انداز کنند، صاحب خانه شوند. هیلاری کلینتون در یکی از کمپین‌های انتخاباتی خود با حمله به دونالد ترامپ گفت: «او در سال ۲۰۰۶ در اظهارنظری گفته بود بگذارید بازار مسکن با ورشکستگی بیشتری روبه‌رو شود تا بتوانیم املاک و مسکن را ارزان‌تر خریداری کنیم.» هیلاری کلینتون ادامه داد: ترامپ صرفا به دنبال کاهش خرید و فروش در بازار مسکن بود تا بتواند از این طریق خرید بیشتری داشته باشد و خانه‌ها را به قیمت کمتری بخرد. در مقابل ترامپ با حمله به کلینتون گفته است وزیر سابق امور خارجه آمریکا کمک‌های مالی کارزار خود را از بانک‌ها و موسساتی دریافت می‌کند که از بازار ناملایم مسکن توانسته‌اند میلیاردها دلار سود کنند.

این در شرایطی است که ترامپ هنوز نتوانسته از شر فاجعه ورشکستگی کازینوی «آتلانتیک سیتی» فرار کند، هیلاری کلینتون هم نتوانسته نقش خود را درافتضاح بازار املاک و مستغلات پنهان کند. هیلاری کلینتون در ورشکستگی شرکت «Whitewater Development» که در زمینه املاک و مستغلات فعال بوده نقش داشته است و حتی این امر به بازجویی‌های فدرالی هم کشیده شد. بدنامی این دو در حالی رو به رشد است که حتی ۸۰ درصد پرسش‌شوندگان اذعان کرده‌اند فرقی ندارد که چه کسی از بین این دو رئیس‌جمهوری آمریکا شود، زیرا وضعیت آنها در باب مسکن تغییری نخواهد کرد.

گزینه سوم؛ راه سوم

آمریکا کشوری دوحزبی شناخته می‌شود. دو حزبی که طی چند قرن به نوبت کاخ سفید را برای مدتی به اجاره خود در آورده‌اند. حالا اما با چرخش روزگار، مردم ایالات‌متحده با دو نامزدِ مفروض از این دو حزب روبه‌رو شده‌اند که چندان خوشنام نیستند.

حالا در این آشفته بازار یک راه سومی هم مطرح شده است. راهی که نه به یک جمهوری‌خواه ختم می‌شود نه یک دموکرات.

براساس یک نظرسنجی، آمریکایی‌ها خواستار حضور یک گزینه جایگزین برای انتخابات ریاست‌جمهوری هشتم نوامبر سال ۲۰۱۶ هستند. براساس یک نظرسنجی صورت گرفته از ۲۱۵۳ نفر، مردم آمریکا خواستار حضور نفر سومی در این انتخابات از سایر احزاب هستند. نام‌هایی که در این بین شنیده می‌شود گری جانسون از حزب لیبرتارین‌ها و جیل استاین از حزب سبز ایالات‌متحده است. بیشتر پرسش‌شوندگان بر این باور بودند که نامزدی یکی از این دو تن موجب می‌شود که رای خوبی در هشتم نوامبر به‌دست آورند یا دست‌کم تاثیر مثبتی در انتخابات از خود به جای بگذارند.

در آمارهای به‌دست آمده ۲۱ درصد گفته‌اند هرگز از نامزدی هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ حمایت نخواهند کرد. این در حالی است که ۱۳ درصد گفته‌اند بنا به شرایط تصمیم خواهند گرفت. این آمار نشان می‌دهد که عمده نظرسنجی‌شوندگان این دو نامزد را غیرمطلوب‌ترین نامزد اعلام کرده‌اند. بر این اساس ۴۶ درصد از پرسش‌‌شوندگان گفته‌اند که تنها به این دلیل از هیلاری کلینتون حمایت می‌کنند تا دونالد ترامپ به کاخ سفید راه پیدا نکند. در مقابل ۴۷ درصد نیز از طرفداران دونالد ترامپ بنا به دلایل مشابه قصد دارند به غول املاک و مستغلات ایالات‌متحده رای بدهند.

با آمارهای به دست آمده گفته می‌شود اگر رویه موجود ادامه پیدا کند همای سعادت ممکن است روی شانه نفر سومی بنشیند که جزو این دو حزب نیست. به‌رغم آمارهای به‌دست آمده اما شانس جانسون و استاین هنوز پررنگ نیست، زیرا رای‌دهندگان هنوز این دو را به خوبی نمی‌شناسند. در این نظرسنجی دست‌کم مشخص شده است گری جانسون از استاین شناخته‌شده‌تر است. بنا بر نتایج نظرسنجی ۲۳ درصد از مردم جانسون را می‌شناختند، زیرا وی زمانی فرماندار نیومکزیکو بوده و شناخته‌شده‌تر از استاین به حساب می‌آید. در مقابل تنها ۱۶ درصد از نظرسنجی‌شوندگان استاین را می‌شناختند و می‌دانستند وی یک پزشک است.

زنگ‌ها برای که به صدا در می‌آیند؟

جانسون می‌تواند برای دو دسته خوشایند باشد: لیبرال‌ها و محافظه‌کاران. در حالی که وی قصد دارد کشیدن ماری‌جوانا را آزاد کند، در یک برنامه قصد دارد تا مالیات بر مصرف را جایگزین مالیات بر درآمد و حقوق کند.

استاین اما می‌تواند گزینه خوبی برای جایگزینی طرفداران برنی سندرز باشد. او که در حال حاضر رقیب هیلاری کلینتون است و در جبهه دموکرات‌ها در حال مبارزه با نامزد طیف لیبرال‌ها است قصد دارد در این هفته یا هفته آینده از دور رقابت‌ها کنار برود. استاین در نظر دارد تا بدهی دانشجویی را لغو و حداقل دستمزد را با افزایش روبه‌رو کند. وی همچنین گفته است کشور باید تا سال ۲۰۳۰ به انرژی‌های تجدیدپذیر روی آورد.

دیوید دونان، مسوول هماهنگی و ارتباطات استاین می‌گوید: او در نظرسنجی‌ها با رشد اندکی روبه‌رو شده است و قصد دارد تا طرفداران برنی سندرز را جذب خود کند.

البته این نظرسنجی پیشنهاد می‌کند اگر در انتخابات آینده رقابت به شکل ۴ نفره برگزار شود، نتیجه به سود هیلاری کلینتون خواهد بود. در این صورت هیلاری کلینتون می‌تواند ۴۵ درصد آرای مردم این کشور را به دست آورد و پس از آن دونالد ترامپ ۳۴ درصد، گری جانسون ۵ درصد و استاین ۴ درصد از آرای مردم این کشور را به دست خواهند آورد.

در این نظرسنجی مشخص شد بیشتر کسانی که گفته‌اند به جانسون و استاین رای می‌دهند از طرفداران هیلاری کلینتون بوده‌اند. این نتایج نشان می‌دهد به‌رغم اینکه آمار هیلاری کلینتون بیشتر از سایر نامزدها است اما با ورود این دو، بخشی از آرای هیلاری کلینتون به سبد این دو نامزد ریخته شده است.