گروه جهان : سوءقصد به جان ترامپ، در جایی که تفریحگاه آمریکایی‌ها است؛ لاس‌وگاس. به گزارش الجزیره، جوانی ۱۹ ساله قصد داشت تا در روز بیستم ژوئن جریان انتخابات ایالات‌متحده را در سال جاری تغییر دهد. در این راستا شبکه خبری «NBC» گزارش می‌دهد: مردی در جریان یک گردهمایی انتخاباتی دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه ریاست جمهوری در لاس‌وگاس دستگیر شده و به گفته این مقامات وی قصد کشتن ترامپ را داشته است.

«مایکل سندفورد» جوان ۱۹ ساله در تجمع روز شنبه طرفداران ترامپ در کازینوی «ترژر آیلند» در خیابان اصلی شهر لاس‌وگاس قصد داشت یک افسر پلیس را خلع‌سلاح کرده و دست به این اقدام بزند که در نهایت بازداشت شد. براساس این گزارش، این مرد جوان پس از دستگیری به ماموران گفت که وی از کالیفرنیا به لاس وگاس سفر کرد تا «ترامپ را بکشد» و از آنجا که هیچ‌گاه گلوله‌ای شلیک نکرده بود، یک روز پیش از آن برای تمرین تیراندازی به یک مرکز آموزشی مراجعه کرده بود. پلیس می‌گوید سندفورد اذعان کرده که به احتمال زیاد تنها می‌توانسته یک یا دو تیر شلیک کند و باور داشته که در حین عملیات سوءقصد به جان ترامپ به دست مامورین پلیس کشته می‌شود. سندفورد به بازپرس‌ها گفته است بلیت یک تجمع دیگر را نیز که قرار بوده در شهر فینیکس در ایالت آریزونا برگزار شود، تهیه کرده بود تا در صورت شکست در عملیات لاس‌وگاس، ترامپ را در فینیکس بکشد.

ملیت مهاجم مشخص نیست

رسانه‌های آمریکا تصاویری ویدئویی از زمان دستگیر شدن این جوان به ظاهر انگلیسی منتشر کرده‌اند. در این تصاویر مردی لاغراندام با موهای قهوه‎ای و تی‌شرتی خاکستری دیده می‌شود که ماموران دستان او را از پشت بسته‌اند. به گفته سندفورد، حدود ۱۸ماه است که وی در آمریکا به سر می‌برد و پیش از عزیمت به کالیفرنیا، در شهر هابوکن در ایالت نیوجرسی زندگی می‌کرده است.

وی درباره تلاش خود برای خلع سلاح افسری که در تجمع حاضر بود، گفت:اسلحه او در جای خود قفل نشده بود و با توجه به این‌که شرکت‌کنندگان در تجمعات انتخاباتی از دستگاه‌های فلزیاب عبور می‌کنند، ساده‌ترین راه برای دستیابی به ابزار قتل بود. دادستان این پرونده گفت: سندفورد پیش از آنکه افسر مورد نظر را خلع سلاح کند، با او هم‌کلام شده و گفته بود قصد دارد از ترامپ امضا بگیرد. قرار است سندفورد در تاریخ ۱۵ تیر ماه سال جاری در دادگاه حاضر شود. اگر وی در این دادگاه مجرم شناخته شود، احتمالا به حدود ۱۰ سال زندان و پرداخت ۲۵۰ هزار دلار جریمه محکوم خواهد شد. یکی از مقامات محلی هم گفت: به زودی دادگاه وی برگزار خواهد شد.

رئیس برکنار شد

هنوز ساعاتی از خبر سوءقصد به جان ترامپ نگذشته بود که خبر رسید رئیس کارزار ریاست‌جمهوری ترامپ برکنار شده است. بسیاری بر این باورند که «کوری لواندوفسکی» در پیروزی‌های ترامپ سهم بزرگی داشت. در یک بیانیه بسیار کوتاه ستاد انتخاباتی ترامپ نوشت: «کوری لواندوفسکی دیگر در کنار ما نخواهد بود و به‌خاطر سختکوشی وی بسیار تشکر می‌کنیم.» برکناری لواندوفسکی یکی از عجیب‌ترین اقدامات ترامپ، پیش از برگزاری کنوانسیون جمهوری‌خواهان برای معرفی رسمی وی در انتخابات ریاست‌جمهوری است.

اما موضوع عجیب‌تر آنکه یک اشتباه از سوی مشاور ارشد ترامپ نیز موجب می‌شود وی استعفا دهد. به گزارش سی‌ان‌ان «مایکل کاپوتو» پس از اینکه توییتی اهانت‌آمیز نسبت به لواندوفسکی نوشت، مجبور به استعفا از سمت خود شد. او در توییتی نوشت: «دنگ!دنگ! جادوگر مرده است.» البته او پس از اینکه این توییت را منتشر کرد از عمل خود پشیمان شد و اعلام کرد که از سمت خود استعفا کرده است. او گفت: من با آن توییت به جابه‌جایی انجام گرفته واکنش نشان دادم. او در متن استعفای خود که به دو تن از مدیران روابط عمومی کارزار انتخاباتی ترامپ نوشته است، گفت: «من از اینکه چنین توییتی را علیه لواندوفسکی نوشتم پشیمانم. قصد استعفا دارم و امیدوارم به‌زودی این امر محقق شود.» او در پایان این بیانیه از علاقه خود به ترامپ و تیم وی نوشته و آرزوی موفقیت برای او کرده است.

او ساعاتی بعد درخصوص این استعفا به سی‌ان‌ان گفت: «کلمات مانند شمشیر برنده هستند، اگر گیج شوی ممکن است اشتباه شمشیر بزنی.»

کهنه‌سربازان ترامپ

اگر به تیم ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری دقیق شوید تعدادی از کهنه‌سربازان آمریکایی را خواهید دید که در این تیم مشغول فعالیت هستند. رایان پرایس از جمله این نفرات است. اوسالیان سال در ارتش به‌عنوان یک «رنجر» خدمت می‌کرده است. او برای سالیان متمادی است که در حزب جمهوری‌خواه به‌عنوان یک مدیر اجرایی قدرتمند شناخته می‌شود. او از جمله کسانی بود که اجرای کنوانسیون حزب جمهوری‌خواهان را در سال ۲۰۱۲ بر عهده داشت. در تیم پرایس همچنین می‌توانید نام‌های دیگر از کهنه‌سربازان را مشاهده کنید. به‌عنوان مثال حضور دیوید اروبان که یکی از سربازان دوران جنگ اول خلیج‌فارس است، موید این موضوع است. اوربان به‌عنوان دستیار و معاون مدیر کل عمل می‌کند. از دیگر کسانی که در تیم ترامپ به‌عنوان کهنه‌سرباز فعالیت می‌کنند، «جان اولی‌یوت»، جزو نیروی دریایی ایالات‌متحده بوده که هم‌اینک در تیم ترامپ به‌عنوان مشاور فعالیت می‌کند. از دیگر نفرات نظامی می‌توان جان وارنر را نام برد که هم‌اینک مدیر رسانه‌ای تیم ترامپ است.