اتحادیه اروپا تجزیه می‌شود

گروه جهان: خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌تواند تبعات بزرگ‌تری به همراه داشته باشد. به گزارش رویترز، ژان آزلبورن، وزیر خارجه لوکزامبورگ معتقد است که خروج بریتانیا اثر دومینویی در تجزیه قاره سبز خواهد داشت. وی که با یک روزنامه آلمانی مصاحبه کرد، گفته است برگزاری همه‌پرسی در بریتانیا، فارغ از اینکه رای مردم این کشور به ماندن یا نماندن در اتحادیه اروپا باشد، اثرات نامطلوبی برجای خواهد گذاشت. وی بر این باور است که این همه‌پرسی بر ابعاد مختلفی از جمله سیاست، اقتصاد، امور دفاعی و دیپلماسی قاره سبز اثرگذار خواهد بود.

آزلبورن در گفت‌وگو با این روزنامه آلمانی گفت: همه‌پرسی بریتانیا می‌تواند اثرات دومینویی بر کشورهای شرق اروپا داشته باشد. از نظر وی دیوید کامرون مرتکب یک «اشتباه تاریخی» خواهد شد و به‌زودی نیز تبعات آن را به چشم خواهد دید.

آزلبورن بین دیدگاه‌های دیوید کامرون و رهبر راستگرای لهستان، یاروسلاو کازینسکی مشابهت‌هایی می‌بیند. او می‌گوید: رهبر حزب حکمرانی قانون و عدالت هم خواستار خروج لهستان از اتحادیه اروپاست. آزلبرون تصریح می‌کند: «گویا هر دو طرف یک برنامه را در دستور کار خود قرار داده و به اتحادیه اروپا مدام خرده می‌گیرند.»

از زمانی که حزب محافظه‌کار لهستان در انتخابات سال گذشته پیروز شد برنامه «اتحادیه اروپاهراسی» را در دستور کار خود و حزب خویش قرار داده است. آنها خواست خود را با برخی از قوانین اتحادیه اروپا از جمله آزادی بیان، دموکراسی و همچنین مباحث انرژی و مسائل محیطی متضاد می‌بینند.

لهستان بزرگ‌ترین بازار شرق اروپاست و از ساختار مالی بسیار خوبی برخوردار است. در سوی دیگر میدان هم بریتانیا در غرب اروپا نظم و انضباط مالی خوبی برقرار کرده است.

جیم یاردلی، کارشناس مسائل اروپا برای نیویورک‌تایمز می‌نویسد: با برگزاری همه‌پرسی در بریتانیا، یکپارچگی این اتحادیه به خطر خواهد افتاد و آنگاه شاهد غرق شدن این اتحادیه از طریق کانال بریتانیا خواهیم بود. البته یاردلی به این موضوع به‌صورت یک طرفه نگاه نمی‌کند و می‌نویسد: فارغ از اینکه همه‌پرسی بریتانیا برگزار خواهد شد، اتحادیه اروپا باید مواضع خود را اصلاح کند.

کارشناسان می‌گویند: چنانچه بریتانیایی‌ها روز بیست و سوم ژوئن خواستار خروج کشورشان از اتحادیه اروپا شوند، یک قطعه از پازل اتحادیه یکپارچه و قدرتمند کم خواهد شد و آنگاه باید منتظر تکه‌تکه شدن این اتحادیه بود.

برای طرفداران اتحادیه اروپا، این مساله مهم‌ترین بحرانی است که این اتحادیه از بدو تاسیس خود با آن دست و پنجه نرم می‌کند زیرا این دسته بر این باورند که با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، مسائل گذشته نبش قبر خواهد شد و کشورهای عضو باعث و بانی سیاست‌های ریاضت اقتصادی، طرفداران انضباط مالی را شماتت خواهند کرد که این بحران‌ها را برای حفظ اتحادیه اروپا به کشورهایی امثال یونان تحمیل کرده‌اند. خروج کشور قدرتمندی همچون بریتانیا، اتحادیه اروپا را که چند صباحی است زخمی شده است، به بحران شدیدتری فروخواهد برد. جیم یاردلی می‌نویسد: در این سناریو ایده‌آلیسم جای خود را به سرخوردگی خواهد داد. در این راستا خروج بریتانیا تبعات اقتصادی در پی خواهد داشت، آنچنان که تاکنون موجب برخی از مشکلات شده است. نرخ بالای بیکاری تنها یکی از مشکلات اقتصادی است که اتحادیه اروپا با آن روبرو شده است و در صورت خروج بریتانیا این مشکلات سرسام‌آور خواهد شد.

جیم یاردلی پیشنهاد می‌دهد اتحادیه اروپا بهتر است به نتیجه خروج بریتانیا کاری نداشته باشد و اصلاحات اقتصادی خود را در دستور کار خود قرار دهد. یاردلی بر این باور است چنانچه اتحادیه اروپا دست به تغییراتی در ساختار اقتصادی خود نزند، به‌زودی با تهدیدات جدیدتری مواجه خواهد شد که هدفش تجزیه اروپای متحد است.

روسیه منتظر است

با توجه به موضوع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا عجیب نیست که نزدیکان به کرملین ترجیح می‌دهند تا بریتانیایی‌ها در رفراندوم ۲۳ ژوئن (۳ تیر) به خروج از اتحادیه اروپا رای دهند.

به نوشته نیوزویک اگرچه پوتین خود به‌صورت علنی درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اظهارنظری نکرده، اما سفارت روسیه در لندن به این موضوع ورود کرد و در توییتر به دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا طعنه زد. سفارت روسیه در توییتی به کارزار کامرون تهمت زد که قادر نیست تا با اتکا به مزیت‌ها در استدلال برنده شود. این حمله، واکنشی به ادعای کامرون بود که می‌گفت: مقابله با خطر روسیه، کره‌شمالی و داعش در قالب اتحادیه اروپا راحت‌تر خواهد بود. همزمان، رسانه‌های دولتی طرفدار کرملین در روسیه، هیچ تلاشی برای پنهان کردن حمایت‌شان از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نشان نمی‌دهند. برای مثال، رسانه دولتی اسپوتنیک نیوز، ستونی را به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اختصاص داده است و بریتانیا را «نفوذی بدخیم واشنگتن» در بروکسل می‌نامد و این کشور را متهم می‌کند که رویکردی افراطی ضدمسکو را تبلیغ می‌کند.

در طول دو سال گذشته، راشا تودی، رسانه دولتی روسیه، تمرکز زیادی بر تجزیه بالقوه بریتانیا داشته است و بر سخنان اخیر نیکولا استورژن، وزیر اول اسکاتلند که ممکن است رفراندوم دیگری برای استقلال اسکاتلند در راه باشد، مانور زیادی می‌دهند. پس از آنکه اسکاتلندی‌ها در سپتامبر ۲۰۱۴ تصمیم گرفتند تا بخشی از بریتانیا باقی بمانند، خبرگزاری دولتی ریانووستی به نقل از ناظران روس رای‌گیری گفت که این رای‌گیری فاقد استانداردهای بین‌المللی بوده، چراکه اتاق‌های شمارش آرا بزرگ‌تر از آن بوده که ناظران بتوانند به درستی بر امر شمارش آرا نظارت داشته باشند؛ ادعایی البته بی‌معنی و مضحک.

همزمان، یکی از اولین رهبران نیروهای هوادار روسیه در شرق اوکراین، میروسلاو رودنکو، گفته بود که نتایج رفراندوم اسکاتلند دروغین بوده است. صحبت‌های او خیلی زود از منبعی که آن را منتشر کرده بود، حذف شد. با این حال این احتمال وجود دارد که روسیه در صورت قطعی شدن خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، نفوذ خود را در شرق اروپا گسترش دهد و با یارگیری بتواند نفوذ خود را در این کشورها از نو احیا کند.