گروه جهان: بازرسان حقوق بشری سازمان ملل می‌گویند که جنگجویان گروه افراطی و تروریستی داعش متهم به نسل‌کشی ایزدی‌ها در سوریه و عراق هستند. به گزارش الجزیره، یک گروه تحقیق سازمان ملل اعلام کرده است که بیش از ۳ هزار و ۲۰۰تن از زنان و بچه‌های ایزدی به‌عنوان بردگان جنسی نزد داعشی‌ها نگهداری می‌شوند.

«پائولو پین‌هیرو» رئیس این کمیسیون تحقیقی گفت: نسل‌کشی رخ داده و این فاجعه همچنان ادامه دارد. او افزود: «هر زن و بچه ایزدی که به دست داعشی‌ها افتاد با سبعیت و قساوت تمام با آنها رفتار شده است.» بنابر گزارش سازمان ملل، زمانی که گروه تروریستی داعش شهر سنجار را در سال ۲۰۱۴ به اشغال خود درآورد، دست به کشتار دسته‌جمعی ایزدی‌ها زد. همچنین این گروه در حملاتی که در سوریه داشته‌اند چنین کشتاری را به ایزدی‌ها تحمیل کرده‌اند. پائولو پین‌هیرو تصریح کرد: «دختران ۹ ساله و حتی زنان باردار مورد تجاوز واقع شده‌اند.» در مصاحبه‌ای که با زنان ایزدی شده است، بیشتر آنها می‌گویند در روز بارها از سوی جنگجویان داعشی‌ یا کسانی که خود را صاحب این دختران می‌دانستند، مورد تجاوز قرار می‌گرفته‌اند.

داعشی‌ها همچنین با جدا کردن زنان و مردان ایزدی مانعی برای بارداری آنها ایجاد می‌کردند و حتی برای جلوگیری از بارداری، به این دختران لطمات جنسی وارد می‌کردند. بازرسان حقوق بشر سازمان ملل گفتند: شورای امنیت باید برای متوقف کردن این فاجعه قدم اساسی بردارد، زیرا اقدام علیه بشریت در زمانی که داعشی‌ها قدرت در دستشان بود، رخ داده است. ایزدی‌ها نه مسلمان هستند و نه عرب و به شدت مورد نفرت داعشی‌ها قرار دارند. اوایل سال جاری میلادی ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا داعش را متهم به نسل‌کشی اقلیت‌ها در سوریه و عراق کردند. همزمان با این گزارش وزیر امور خارجه کانادا هم می‌گوید؛ اقدامات داعشی‌ها علیه ایزدی‌ها نسل‌کشی است. استفان دیون روز پنج‌شنبه این گزارش را در مجلس عوام این کشور خواند و گفت که کشورش از بیانیه سازمان ملل حمایت می‌کند و خواستار اقدام فوری شورای امنیت شد. در بیانیه وزارت امور خارجه کانادا آمده است: داعشی‌ها به دنبال نابودی این دین قدیمی که ۴۰۰‌هزار پیرو دارد،هستند. آنها با تجاوز و کشتار روزانه در پی نابودی ایزدی‌ها بوده‌اند. کانادا می‌گوید؛ اقدام داعش براساس کنوانسیون سال ۱۹۴۸ مصداق بارز نسل‌کشی است، زیرا در پی پاک کردن یک هویت تاریخی است. این برای نخستین بار است که یک گروه مستقل از سازمان ملل دست به پژوهش در این خصوص زده است. دیون در این گزارش گفت: «ما از شورای امنیت خواسته‌ایم مقدمات اقدام فوری علیه داعش را فراهم آورد.»