گروه جهان: با آغاز عملیات «البنیان المرصوص»، در ۱۲ مه گذشته، آزادسازی شهر سرت و مناطق اطراف آن از کنترل داعش کلید خورد. گفته می‌شود در چند روز اخیر در این عملیات پیشرفت خوبی حاصل شده است. طی روزهای اخیر نیروهای وابسته به دولت توافق ملی لیبی از کنترل خود بر بندر سرت و تحقق پیروزی‌های جدیدی علیه داعش در این شهر خبر دادند. این نیروها که متشکل از شبه‌نظامیان شهر مصراته هستند هفته گذشته با آغاز حمله‌ علیه داعش به سمت اطراف مرکز شهر سرت پیشروی خوبی داشته و توانستند داعش را در طول مسیر ساحلی میان دو شهر مجبور به عقب‌نشینی کنند. به گزارش روزنامه مصری الیوم السابع، این نیروها بخشی از عملیاتی هستند که از سوی دولت توافق ملی حمایت می‌شود و در ماه مارس وارد شهر طرابلس شده و به‌صورت تدریجی کنترل خود را بر منطقه تحکیم کردند. قدرت‌های غربی دولت توافق ملی را بهترین گزینه برای اتحاد جناح‌های سیاسی و گروه‌های مسلح در لیبی علیه داعش و بازگرداندن ثبات به این کشور می‌دانند.

گروه تروریستی داعش سال ۲۰۱۴ با بالا گرفتن تنش‌ها و اختلافات سیاسی در لیبی، دایره نفوذ خود را در این کشور توسعه داد و سال گذشته میلادی کنترل کامل شهر سرت را به دست گرفت اما نتوانست مناطق تحت کنترل خود را حفظ کند. وزارت خارجه آمریکا نیز در گزارشی به کنگره اعلام کرد، لیبی به دلیل خلأ امنیتی و سیاسی به مکان امن گروه‌های تروریستی و افراطی مانند انصارالشریعه، المرابطون و شاخه القاعده در مغرب اسلامی تبدیل شده است. براساس گزارش وزارت خارجه آمریکا، عاملان عملیات‌ تروریستی سال گذشته تونس در پایگاه‌های این تروریست‌ها در لیبی آموزش دیده‌اند.

طبق این گزارش مساحت لیبی و طول مرزهای بازش به منزله بستری مناسب برای ورود و پرورش تروریست‌ها است. از سوی دیگر اسلحه در این کشور به راحتی یافت می‌شود و شبه‌نظامیان نیز به گروه‌های افراطی در جابه‌جایی و استقرارشان کمک می‌کنند. علاوه بر این شکاف سیاسی در این کشور نیز عامل کمک‌کننده دیگری در این زمینه است. در این گزارش همچنین درباره تلاش‌های ارتش لیبی برای مبارزه با تروریسم آمده است: «نیروهای ارتش لیبی با گذشت دو سال درگیری و جنگ موفق به آزادسازی شهر بنغازی نشدند همچنین دولت لیبی در ممانعت از ورود شبه‌نظامیان خارجی به لیبی و سپس سفر آنها به دیگر کشورها شکست خورده است.»

جنگ خیابانی در سرت

به گزارش الجزیره، نیروهای وابسته به دولت توافق ملی لیبی اکنون وارد جنگ خیابانی با داعش و درگیری خانه به خانه با تروریست‌ها شده‌اند. جنگنده‌های ارتش لیبی نیز به‌طور مداوم پایگاه‌های داعش در شهر را هدف قرار می‌دهند. اکنون کانون درگیری‌ها در اطراف هتل المهاری است؛ همان هتلی که به گفته برخی منابع تروریست‌های داعش در ساحل پشت آن قبطی‌های مصری را سر بریدند و فیلم مربوط به آن را پخش کردند. این فیلم برای اولین بار نشان داد که خطر داعش در لیبی تا چه اندازه جدی است. پایگاه اینترنتی الوطن العربی نیز می‌نویسد؛ نیروهای دولت توافق ملی لیبی اسکله‌های شهر ساحلی سرت، مقر داعش در شمال لیبی را تحت کنترل خود درآورده و به این ترتیب مسیر نیروهای داعش برای فرار از طریق دریا را بستند. بحار رضا عیسی، فرمانده بخش میانی نیروهای دریایی لیبی نیز گفت: «نیروهای ما ساحل سرت را به‌صورت کامل تحت کنترل دارند و داعشی‌ها نخواهند توانست از طریق دریا فرار کنند.» وی افزود: «ما در عملیات زمینی و دریایی مشارکت‌ کرده‌ایم و چند حمله از دریا در غرب سرت داشتیم تا مسیر را برای پیشروی نیروهای زمینی بازکنیم.» اسکای نیوز نیز در خبری اعلام کرد که چندی پیش «حامد الزلیتنی» مسوول به اصطلاح دفتر زکات گروه تروریستی داعش کشته شده است. «علی الحاسی» سخنگوی گارد حفاظت از تاسیسات نفتی لیبی، از آزادسازی شهرک «بن جواد» در شرق شهر سرت از کنترل گروه داعش خبر داد و اعلام کرد: «توانستیم داعش را به عقب‌نشینی به سمت مناطق ساحلی تحت تصرف این گروه تروریستی واقع در شرق یکی از پایگاه‌هایشان در شهر سرت مجبور کنیم.» وی افزود:‌ «در درگیری‌ شدید با داعش در شهرک ساحلی بن جواد پنج تن از نیروهای ما کشته شده و ۱۸ تن دیگر زخمی شدند و این درگیری‌ها همچنان در شهر النوفلیه واقع در نزدیکی بن جواد ادامه دارد.» خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یکی از ساکنان شهرک بن جواد اعلام کرد که نیروهای گارد حراستی وارد این شهرک شده و در حال پاکسازی آن هستند.

خزانه مخفی قذافی در دست داعش

خبر دیگر اینکه اعضای گروهک تروریستی داعش توانستند در شهر سرت، یک خزانه را که قذافی به‌طور مخفیانه میلیون‌ها دلار در آن نگهداری می‌کرد به کنترل خود درآورند. به گزارش رای الیوم، مقادیر فراوانی از اموال نقدی لیبی در خزانه دولت و ساختمان‌های مقامات اداری این کشور به‌دست گروه تروریستی داعش افتاد. گروه تروریستی داعش برای به دست آوردن این اموال اقدام به انجام عملیات در شهر سرت و شهرهای شرق لیبی کرده است.