بی‌بی‌سی: رای دهندگان سوئیسی پیشنهاد پرداخت حقوق ماهیانه ثابت به تمام شهروندان این کشور را رد کردند. حدود ۷۸ درصد از مردم سوئیس با این طرح مخالفت کردند. این برای نخستین بار در جهان بود که کشوری درباره دستمزد پایه دادن به شهروندانش رای‌گیری می‌کرد. طرح دستمزد پایه پیشنهاد می‌داد به همه شهروندان بزرگسال سوئیس، فارغ از اینکه شاغل باشند یا نباشند، ماهانه ۲۵۰۰ فرانک سوئیس (۲۵۵۵ دلار آمریکا) حقوق پرداخت شود.

طرفداران این طرح می‌گویند در قرن بیست و یکم بیشتر کارها به ماشین و دستگاه‌ها سپرده شده و کار کمتری برای آدم‌ها باقی‌مانده است. با وجود این، نظرسنجی‌های قبل از برگزاری رفراندوم نشان داد تنها حدود ۲۵ درصد از واجدان شرکت در رای‌گیری از این طرح حمایت می‌کنند. این درصد از حمایت در میان سیاستمداران سوئیسی حتی کمتر هم گزارش شده است؛ به‌طوری که هیچ یک از احزاب صاحب کرسی در داخل پارلمان این کشور از این طرح استقبال نکرده‌اند.

منتقدان این طرح می‌گویند پرداخت دستمزد پایه ارزش‌گذاری میان کار کردن افراد و بیکار ماندن آنها را بی‌معنی می‌کند. البته در این طرح پیش‌بینی شده افرادی که هم اکنون درآمدی بیش از ۲۵۰۰ فرانک سوئیس دارند، مبلغ اضافه‌ای دریافت نخواهند کرد. هر چند شی واگنر، از حامیان این طرح می‌گوید دستمزد پایه به معنای پول دادن بابت هیچ نیست. او می‌افزاید: «در سوئیس ۵۰ درصد از خدمات بی‌مزد می‌ماند. این خدماتی چون نگهداری از کودکان و والدین و کار منزل است که در صورت پرداخت دستمزد پایه به آن توجه خواهد شد.» اما در برابر، لوزی استام، از نمایندگان پارلمان سوئیس در انتقادی گفته: «اگر سوئیس یک جزیره بود، جواب من آری بود. اما ما کشوری هستیم با مرزهای باز. اگر چنین طرحی را تصویب کنیم، میلیاردها نفر از همه جهان به سمت سوئیس روانه خواهند شد.»