گروه جهان: آیا ملااختر، رهبر طالبان کشته شده است؟ هنوز کسی به این پرسش پاسخ صریح نداده و طالبان نیز هنوز به‌طور رسمی واکنشی به این خبر نشان نداده است. به گزارش رویترز، خبرها در مورد کشته شدن ملا اختر به شدت ضد و نقیض است و هنوز نمی‌توان آن را به‌طور صددرصد تایید کرد.

احتمال می‌رود که در یکی از حملات هواپیماهای بدون سرنشین ایالات‌متحده، ملااختر کشته شده باشد. چنانچه کشته شدن ملااختر تایید شود باید گفت که وی جانشین ملاعمر شده بود و تنها توانست یک سال رهبری این گروه افراطی را به عهده داشته باشد. گفته می‌شود ملااختر روز شنبه توسط پهپادهای جنگی ایالات‌متحده کشته شده است. مقامات آمریکایی می‌گویند این حمله از پیش برنامه‌ریزی شده بود و آنها قصد داشتند ملااختر را در این عملیات شکار کنند. خبرگزاری آسوشیتدپرس هم گزارش می‌دهد که این عملیات به امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده رسیده بود.

در این عملیات چند پهپاد جنگی حضور داشتند و این عملیات در واقع پاسخ به نارضایتی مقامات کابل بود که می‌گفتند آمریکا در جنگ با طالبان آنها را تنها گذاشته است. برخی اما می‌گویند آمریکا به این باور رسیده بود که طالبان با ملااختر در حال نزدیک شدن به القاعده بوده که این گروه خطری برای امنیت ملی آمریکا محسوب می‌شود. در این راستا پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که ملا اختر منصور، رهبر طالبان افغانستان، در حمله روز شنبه در منطقه‌ای دورافتاده در پاکستان، واقع در مرز مشترک این کشور با افغانستان هدف قرار گرفته است. وی در ادامه حمله هوایی علیه منصور در منطقه‌ای در مرز پاکستان و افغانستان را تایید اما از ارائه اطلاعات درخصوص سرنوشت وی خودداری کرد.

وی افزود: «این حمله به کشته‌شدن یکی دیگر از افراد برجسته دیگر طالبان نیز منجر شد اما تلفات غیرنظامی در بر نداشت.» این مقام وزارت دفاع آمریکا تصریح کرد که «ملا اختر منصور» مانعی در برابر تلاش‌های صلح میان دولت افغانستان و جنبش طالبان بوده و از مشارکت رهبران این جنبش تروریستی در مذاکرات صلح با کابل جلوگیری می‌کرد. او تاکید کرد که وی در حملات تروریستی علیه غیرنظامیان و همچنین نیروهای افغانستان و آمریکا دست داشت. کوک اما درباره کشته شدن یا نشدن سرکرده طالبان اطلاعاتی ارائه نداد و گفت وی احتمالا کشته شده است.

با این حال خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یکشنبه در خبری فوری اعلام کرد که فرمانده ارشد طالبان مرگ «ملا اختر منصور» رهبر طالبان را در حمله هوایی آمریکا تایید کرده است. دفتر رئیس‌جمهور افغانستان نیز به‌صورت رسمی حمله به ملا اختر منصور، سرکرده طالبان را تایید و از احتمال مرگ او خبر داده است. در بیانیه‌ای که در پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری افغانستان منتشر شد، آمده است که دولت افغانستان تلاش دارد جزئیات این عملیات را در مورد سرنوشت ملا اختر منصور بررسی نهایی کند و نتایج آن‌را هر چه زودتر در اختیار مردم قرار دهد.

پیش‌تر عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان گفته بود: «مقام‌های آمریکایی شب گذشته این موضوع را به اطلاع دولت افغانستان رساندند و به احتمال زیاد منصور کشته شده است.» در همین حال یکی دیگر از مسوولان بلندپایه دولت اوباما نیز به شبکه سی‌ان‌ان گفت: «به دلیل دور افتاده بودن منطقه «تایید نهایی» احتمالا چند روز دیگر به طول بینجامد.»