گروه جهان: اگر رقابت در انتخابت درون حزبی جمهوری‌خواهان یک طرفه شده اما در میان دموکرات‌ها هنوز پیرمرد ورمونتی از پا نیفتاده و تاکنون رقیب سختی برای هیلاری کلینتون بوده است. به گزارش سی‌ان‌ان، برنی سندرز روز سه‌شنبه توانست در ایالت ویرجینیای غربی، هیلاری کلینتون، اصلی‌ترین نامزد دموکرات‌ها را شکست دهد.

وی در این روز توانست در انتخابات درون حزبی با رای ۴/ ۵۱ درصدی هیلاری کلینتون را که ۳۶ درصد رای آورده بود، شکست دهد. همچنین در این ایالت سهم هیات نمایندگی‌های برنی سندرز ۱۶ و هیلاری کلینتون ۱۱ بوده است. با احتساب تعداد هیات نمایندگی‌های کسب شده در روز سه‌شنبه هیات نمایندگی‌های هیلاری کلینتون به ۱۷۱۶ می‌رسد و برنی سندرز نیز توانسته با کم‌کردن فاصله خود هیات نمایندگی‌هایش را به ۱۴۳۰ برساند. این در حالی است که هیلاری کلینتون با احتساب رای ابَر هیات نمایندگی‌ها به ۲۲۳۹ رسیده و برنی سندرز ۱۴۶۹. در جبهه دموکرات‌ها چنانچه کسی بتواند موافقت رای ۲۳۸۳ هیات نمایندگی را کسب کند او نامزد اصلی حزب دموکرات‌ معرفی خواهد شد. با این حال در اردوگاه جمهوری‌خواهان اوضاع کمی فرق دارد.

با کناره‌گیری تد کروز و جان کیسیچ از حزب جمهوری‌خواهان دونالد ترامپ توانست در انتخابات نبراسکا و ویرجینیای غربی پیروز میدان باشد. دونالد ترامپ در انتخابات روز سه‌شنبه توانست در ویرجینیای غربی ۷۹ درصد آرا را به دست آورد و در نبراسکا نیز این رقم به ۴/ ۶۱ درصد رسید. این در حالی است که در ایالت اول تد کروز ۹ و کیسیچ ۸/ ۶ درصد آرا را به دست آوردند. در ایالت دوم نیز این دو به ترتیب با ۵/ ۱۸ و ۴/ ۱۱ درصد آرای مردم را به دست آوردند. آرای دو نامزد کنار گرفته برای کنوانسیون نهایی جمهوری‌خواهان حساب نخواهد شد. دونالد ترامپ با پیروزی در این دو ایالت توانست از ویرجینیای غربی ۳ هیات نمایندگی و از نبراسکا ۳۶ هیات نمایندگی به دست آورد. ترامپ با کسب این تعداد هیات نمایندگی توانسته تعداد آنها را به ۱۱۰۷ برساند.

پیروزی سندرز چه معنایی می‌دهد؟

برنی سندرز با پیروزی در ویرجینیای غربی توانست مانع پیشروی هیلاری کلینتون شود. به گزارش سی‌ان‌ان پیروزی سندرز در ایالت ویرجینیای غربی به این معنی است که کلینتون هنوز به‌طور رسمی باید تلاش بیشتری داشته باشد تا سندرز را زمین‌گیر کند. سندرز هم پس از پیروزی در ایالت ویرجینیای غربی گفت: ما در ۱۹ انتخابات درون‌حزبی و انجمن ایالتی پیروز شده‌ایم. بگذارید بیشتر از همیشه صراحت به خرج دهم. ما با راه‌اندازی این کمپین قصد داریم تا نامزدی را در این حزب به دست بیاوریم. با این حال سندرز اعتراف کرد که برای رسیدن به قله راه سختی در پیش دارد. این در حالی است که وی تاکید داشت که اگر در کمپین انتخاباتی شکست بخورد، حزب را یک‌دست خواهد کرد تا به سود هیلاری رای بدهند.

این سخنان در حالی ابراز می‌شود که در تازه‌ترین نظرسنجی انجام شده در ویرجینیای غربی، ۴۴ درصد از طرفداران سندرز گفته‌اند اگر وی به‌عنوان نامزد انتخاب نشود، ترامپ گزینه بعدی آنها در انتخابات خواهد بود. در این میان هیلاری کلینتون تنها می‌تواند ۲۳ درصد از آرای طرفداران سندرز را جذب خود کند. از این‌رو سندرز در جمع طرفداران خود گفت: «با هیلاری کلینتون اختلاف نظر زیادی داریم اما من و هیلاری کلینتون در یک چیز وجه اشتراک داریم و آن هم شکست دونالد ترامپ است.»

پیروزی سندرز در انتخابات توانست به مقدار کمی وضعیت را در داخل اردوگاه دموکرات‌ها تغییر دهد. او توانست با پیروزی در این ایالت به تعداد هیات نمایندگی‌های خود بیفزاید؛ اما هیلاری کلینتون هنوز به اندازه ۳۰۰ هیات نمایندگی قول داده شده بالاتر از برنی سندرز است.

همچنین در روزهای اخیر دیده می‌شود که نخبگان دموکرات به سمت هیلاری کلینتون چرخش داشته‌اند. در حالی که جو بایدن، معاون اول باراک اوباما قول داده بود تا درخصوص نامزد نهایی دموکرات‌ها سخنی نگوید، او در تازه‌ترین مصاحبه خود هیلاری کلینتون را پیروز نهایی معرفی کرده است. او گفت: «من مطمئنم که هیلاری نه تنها نامزد دموکرات‌ها خواهد شد، بلکه در انتخابات نهایی هم به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده برگزیده خواهد شد.»چندی پیش نیز باراک اوباما در شام با سلیبریتی‌ها به‌طور تلویحی از نامزدی هیلاری کلینتون دفاع کرد.

روز تاخت و تاز دونالد

مرد ۷ میلیارد دلاری جمهوری‌خواهان روز سه‌شنبه در غیاب رقبای خود توانست پیروز نهایی دو ایالت ویرجینیای غربی و نبراسکا باشد. او که توانست در این دو ایالت تعداد هیات نمایندگی‌های خود را بالا ببرد، تنها چند قدم دیگر با ۱۲۳۷ هیات نمایندگی فاصله دارد. او اگر بتواند این تعداد نمایندگی را موافق کمپین خود کند می‌تواند نامزدی خود را در این حزب قطعی کند. ترامپ در شب پیروزی خود در این دو ایالت در جمع طرفداران خود گفت: «خیلی خوشحالم که توانستیم در دو ایالت با قاطعیت پیروز شویم. برای من پیروزی در این این دو ایالت با این رقم یک تجربه باورنکردنی بود.»

پیروزی در فقیرترین ایالت

در حالی که انتخابات در دو حزب همچنان ادامه دارد، اما با بی‌رقیب شدن ترامپ، توجه محافل به دموکرات‌ها معطوف شده است. پیروزی برنی سندرز در یکی از فقیرترین ایالت‌های آمریکا رقم خورده و این پیروزی حاوی این پیام است که اقتصاد آمریکا هنوز بهبود نیافته و مردم این کشور به شعارهای برنی سندرز دل بسته‌اند.

در تازه‌ترین نظرسنجی‌هایی هم که انجام شده است بیش از ۶۱ درصد دموکرات‌ها دغدغه اقتصادی را اصلی‌ترین دغدغه خود اعلام کرده‌اند. ۵۵ درصد از دموکرات‌ها نیز به این دلیل تاکنون به سندرز رای داده‌اند؛ چون وی اعلام کرده می‌تواند اقتصاد این کشور را سر و سامان دهد. کارشناسان می‌گویند یکی از مهم‌ترین دلایلی که ترامپ و سندرز می‌توانند آرای مردم را به سود خود جذب کنند، عامل اقتصادی است.

روز دوشنبه ترامپ در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که طرفداران سندرز به وی رای خواهند داد؛ زیرا وی نگرانی آنها را درباره اقتصاد آمریکا می‌داند.با پیوستن اتحادیه معدنچیان در آمریکا به کمپین ترامپ، حالا وی می‌تواند بخشی از آرای سندرز را نیز به سود خود جذب کند.هیلاری کلینتون به دلیل اینکه گاف‌های مالیاتی دارد و چندین سخنرانی هم به سود بانک‌های بزرگ آمریکا داشته، چندان مورد محبوب طبقه متوسط سفیدپوست آمریکا نیست.طبقه متوسط سفید آمریکا تاکنون بیشترین آرا را به برنی سندرز و دونالد ترامپ داده‌اند. این دو توانسته‌اند با ارائه طرح‌های اقتصادی این قشر را به سمت خود جذب کنند.

برخی دموکرات‌ها با ابراز نگرانی از شکست هیلاری کلینتون در ویرجینیای غربی می‌گویند که شکست وی در این ایالت یک زنگ خطر برای دموکرات‌ها به حساب می‌آید؛ زیرا ۸ سال پیش همین ایالت در رقابت درون حزبی به هیلاری کلینتون رای داد و باراک اوباما، رئیس‌جمهور فعلی این کشور نتوانست از این ایالت پیروز بیرون بیاید. این دسته از کارشناسان اقبال به سندرز را ضعف هیلاری کلینتون در جلب آرای طبقه متوسط و فقیر می‌دانند و این احتمال وجود دارد که در نبود برنی سندرز، مردم به دونالد ترامپ اقبال نشان دهند.