گروه جهان: حلب را از آتش‌بس مستثنی کرده‌اند. جایی که در هفته گذشته با درگیری‌ نیروهای دولتی و مخالفان مسلح ۲۰۰ کشته برجای گذاشت. از سوی دیگر «سانا» خبرگزاری رسمی دولت سوریه گزارش می‌دهد که در ۲۴ ساعت گذشته به علت حملات راکتی تروریست‌ها ۲۵ تن کشته و ۸۰ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. مقامات دولتی سوریه می‌گویند حملات را جبهه النصره به حلب انجام داده است.

این در حالی است که حلب مهم‌ترین پایگاه مخالفان موسوم به شورشیان میانه‌رو است و دولت سوریه اعلام کرده تا زمانی که مخالفان مسلح سلاح‌هایشان را زمین نگذارند، آتش‌بسی در کار نخواهد بود. شبکه خبری الجزیره هم در این‌باره گزارش می‌دهد که قطر از دو طرف خواسته است به مفاد ‌آتش‌بسی که برقرار شده پایبند باشند. از این‌رو این کشور برای حل معضل حلب از اتحادیه عرب خواسته است تا یک جلسه فوری برگزار شود. این شبکه خبری مدعی شده است که ارتش سوریه با پشتیبانی نیروهای هوایی خود در ۲۴ ساعت گذشته به حلب حمله کرده و ۸ نفر نیز بر اثر این حملات کشته شده‌اند. مخالفان سوری مدعی‌اند ده‌ها شهروند «بوستان القصر» به دلیل ترس از حملات خانه و کاشانه‌شان را ترک کرده‌اند. برخی مخالفان مدعی‌اند که در چند روز گذشته گشت‌های هوایی ارتش سوریه در این منطقه افزایش یافته است. «عناس العبده»، رئیس شورای ملی مخالفان سوریه که مقر آن در استانبول ترکیه است، گفت که حلب در چند روز گذشته تحت فشار بود و حملات ارتش سوریه سیستماتیک بوده است. عناس العبده تاکید می‌کند که آنها قصد دارند تا یک جلسه فوری درخصوص بحران حلب برگزار کنند. شاهدان عینی می‌گویند حلب در عمل به دو ناحیه تقسیم شده است؛ ناحیه‌ای در دست مخالفان و ناحیه دیگر که در دست نیروهای دولتی است. مقامات روسی در این میان می‌گویند که نیروهای دولتی قفل آتش‌بس را شکسته‌اند. این مقام روسی که خواست نامش فاش نشود، گفته است تمامی نیروهای شورشی آرامش حلب را به هم زده‌اند. خبرگزاری رسمی دولت سوریه نیز در گزارشی اعلام کرد که حملات در حلب متوجه جبهه النصره است. این خبرگزاری می‌گوید: حملات النصره موجب کشته شدن چند نفر در این منطقه شده است. اما لوزی صافی، سخنگوی شورای ملی مخالفان در گفت‌وگو با الجزیره مدعی می‌شود که در حلب یک جنگ تمام عیار به راه افتاده است. او در ادامه ادعا کرد که این شهر به شدت بمباران می‌شود. لوزی صافی این حملات را متوجه دولت می‌داند و ادعا می‌کند که ارتش سوریه به شهروندان عادی حمله کرده است. همچنین الجزیره به نقل از یک روزنامه سوری می‌گوید: ارتش سوریه آماده یک حمله برای بازپس‌گیری حلب است. شاهدان عینی اما می‌گویند با بالا گرفتن درگیری بین نیروهای تروریستی و ارتش سوریه در حلب برخی از شهروندان عازم مناطق امن‌تر شده‌اند.

تحرکات دیپلماتیک

با شدت گرفتن درگیری‌ها تحرکات دیپلماتیک نیز افزایش یافته است. الجزیره در گزارشی اعلام کرد که جان کری، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده روز یکشنبه به ژنو سفر کرد تا با نماینده سازمان ملل، عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی و نماینده اردن دیدار کند. جان کری در این جلسه مجددا تنها راهکار برون‌رفت از وضعیت فعلی را پایبندی طرفین به آتش‌بس موقت اعلام کرد و گفت کشورش از این آتش‌بس حمایت می‌کند. در این راستا وزارت خارجه آمریکا روز گذشته بیانیه‌ای صادر کرد و هدف از این سفر را تاکید مجدد آمریکا بر آتش‌بس ملی در سراسر سوریه اعلام کرد. گفته می‌شود قرار است در دهم ماه می ‌(سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت) گفت‌وگوهای تازه‌ای در مورد رسیدن به صلح در سوریه آغاز شود. آمریکا قصد دارد در این اجلاس از روسیه بخواهد در مورد باقی ماندن اسد در قدرت تجدید نظر کند. همچنین آمریکا از روسیه خواسته است تا از دولت سوریه بخواهد حملات خود را به حلب قطع کند. این در حالی است که گنادی گاتیلوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه با دست رد زدن به پیشنهاد آمریکا گفت که آنچه در حلب رخ می‌دهد در راستای مبارزه با تهدید تروریستی است و ما هرگز بر دمشق برای توقف مبارزاتش علیه تروریسم در حلب فشار نخواهیم آورد. گاتیلوف گفت: این مساله با مذاکرات سوریه در ژنو مرتبط نیست؛ چراکه براساس قطعنامه شورای امنیت که توافق آتش‌بس را تایید می‌کند، مبارزه با تروریسم و مشخصا علیه داعش و جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی که در لیست این شورا هستند، ادامه خواهد داشت. وی به تلاش مسکو برای اضافه کردن جیش‌الاسلام و احرارالشام به این لیست اشاره کرد. از سوی دیگر وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که شمال لاذقیه و حومه شرقی دمشق شاهد نقض آتش‌بس نبوده‌اند اما جبهه النصره اقدامات تحریک‌آمیز‌ را در لاذقیه انجام داد و غیرنظامیان و یگان‌های دولتی در معرض حملات خمپاره‌ای قرار گرفتند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که گروه‌های تروریستی اهداف دیگری را نیز در حلب هدف قرار دادند تا اینکه تعداد کشته شدگان به ۱۵ تن و زخمی شدگان به ۵۰ تن رسید. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت: آتش‌بس اعلام شده در برخی مناطق سوریه به‌طور کلی پابرجاست اما برای من دشوار است که جزئیات بیشتری در این باره بگویم. این در حالی است که محمد بن جاسم الثانی، وزیر امور خارجه قطر برای بررسی بحران حلب با چند تن از مقامات کشورهای مختلف تماس تلفنی برقرار کرده و خواستار راهکار شده است. در این راستا خبرگزاری دولتی قطر (QNA) گزارش داد که جاسم الثانی با همتایان فرانسوی و ترکیه‌ای خود گفت‌وگو کرده است. همپای این تحرکات دیپلماتیک، معاون وزیر امور خارجه قطر نیز با «میخائیل بوگدانف» تماس تلفنی داشته و درگیری‌های حلب را بررسی کرده‌اند.

مخالفت شورشیان با منطقه‌ای شدن آتش‌بس

یکی از گروه‌هایی که با حمایت عربستان و ترکیه در فهرست آتش‌بس قرار گرفته، جیش‌الاسلام است. سوریه، ایران و روسیه این گروه را یک گروره تروریستی می‌دانند اما آنکارا و ریاض با این موضوع مخالف هستند. حالا این گروه در تازه‌ترین بیانیه‌ای که داده، اعلام کرده با آتش‌بس منطقه‌ای در سوریه موافقت نخواهد کرد. شبکه خبری الجزیره گزارش می‌دهد که گروهی از برجسته‌ترین شورشیان مسلح سوری از جمله گروه «جیش‌الاسلام» که بر مناطقی در شرق دمشق، پایتخت سوریه سلطه دارد در بیانیه‌ای اعلام کردند به هیچ عنوان با تفکیک مناطق آتش‌بس و منطقه‌ای کردن آن موافقت نمی‌کنند و به هر آتش‌بسی که در برگیرنده همه مناطق سوریه نباشد، پایبند نخواهند بود. امضا‌کنندگان این بیانیه‌ اعلام کردند که هرگونه حمله به منطقه‌ای که این گروه‌ها در آن حضور دارند به مثابه حمله به همه مناطق است و پاسخ دادن به این حملات در هر زمان و مکانی را «حق» خود می‌دانند. این بیانیه در پی آن صادر شد که روز شنبه و پس از توافق آمریکا و روسیه آتش‌بس موقت در حومه دمشق و لاذقیه برقرار شد؛ اما درگیری‌ها در حلب همچنان ادامه یافت. ائتلاف مخالفان سوریه پیشتر از آمریکا خواسته است فشارها بر روسیه را برای توقف حملات در حلب افزایش دهد.