گروه جهان: به نظر می‌رسد یافتن کالاهای ضروری و اولیه در ونزوئلا هر روز دشوارتر می‌شود؛ به دلیل کمبودهای جدی مردم قادر به تهیه دستمال توالت نیستند و حتی تماس با خارج یا تماشای تلویزیون پولی هر روز سخت‌تر می‌شود.

کاهش قیمت جهانی نفت ارزش دلار را در این کشور به شدت افزایش داد. اقتصاد این کشور به شدت بر نفت تکیه دارد و اپراتورهای محلی تلفن همراه نمی‌توانند از عهده پرداخت هزینه‌ها برآیند. به گزارش آسوشیتدپرس، دولت چپ‌گرای مادورو کنترل بازار ارز و توزیع دلار میان شرکت‌های خصوصی را برعهده دارد. دولت حدود ۷۰۰ میلیون دلار به شرکت‌های محلی بدهکار است. شرکت‌هایی که باید تعهداتشان را به تامین‌‌کنندگان خارجی بپردازند. در نتیجه شرکت‌هایی مثل تلفونیکای اسپانیا خدمات خود را دررابطه با تلفن‌های خارجی به کشورهایی نظیر آمریکا، اسپانیا، مکزیک، ایتالیا، برزیل، کلمبیا و پاناما تعلیق کرد. شرکت تلفن موبایل دیجی‌تل نیز سرویس خارجی و رومینگ بین‌الملل خود را از ۹ آوریل در این کشور تعلیق کرد.

اما این فقط سرویس‌های تلفن نیستند که تحت تاثیر قرار گرفتند؛ بلکه شرکت تلویزیون دولتی Cantv که سرویس تلویزیون کابلی را در دست دارد گفته است که در قرار دادهایش با تهیه‌کنندگان محلی و مشتریان بین‌المللی تجدیدنظر می‌کند. این یعنی اینکه مردم دسترسی کمتری به برنامه‌های تلویزیونی خواهند داشت. دولت گفته است به منظور ذخیره انرژی و کاهش بحران شدید برق که دولت پدیده آب و هوایی ال‌نینو را مقصر آن می‌داند، ساعت رسمی این کشور را از اول مه سال جاری ۳۰ دقیقه جلو می‌برد. خورخه آرئاسا، وزیر علوم و تکنولوژی ونزوئلا گفت: این تغییر زمان، اختلاف زمانی کاراکاس با گرینویچ را به چهار ساعت باز می‌گرداند و ساعت هاوانا و واشنگتن را یکی می‌کند. وی افزود: جلو بردن ساعت بسیار راحت است این اقدام به ما اجازه می‌دهد تا از روز طولانی‌تری لذت ببریم و خیلی زود هوا تاریک نشود.

نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها برای تغییر عادت‌های روزانه ونزوئلا و ذخیره برق، دستور این تغییر ساعت را صادر کرد. دولت همچنین تصمیم گرفته به‌عنوان بخش دیگری از این اقدامات طی دو ماه آینده هر هفته تعطیلات کارگران دولت یک روز بیشتر باشد و مادورو همچنین از خانم‌های ونزوئلا خواسته تا از سشوار استفاده نکنند. مادورو همچنین روز دوشنبه را تعطیل عمومی اعلام کرده که به معنای یک تعطیلات پنج روزه خواهد بود چرا که مردم ونزوئلا از روز سه‌شنبه به مناسبت روز اعلام استقلال ونزوئلا تعطیل هستند. روزنامه گاردین خبر می‌دهد که دولت مادورو برای خشکسالی و بحران عظیم اقتصادی که این کشور را در بر گرفته، تعطیلات آخر هفته را به سه روز می‌رساند.

سطح آب در ۱۸سد ونزوئلا به شدت کاهش یافته و به سطح خطرناک رسیده و شهروندان مرتبا با قطع برق و جیره‌بندی آب مواجه می‌شوند. دولت کاراکاس پدیده آب و هوایی ال‌نینو را مقصر این بحران می‌داند؛ پدیده‌ای که بخش‌هایی از آمریکای لاتین را دچار خشکسالی کرده است. اما اپوزیسیون ونزوئلا این مساله را نشانه دیگری از سوءمدیریت عمومی می‌داند و دولت را به خاطر ناکامی در سرمایه‌گذاری در سیستم‌های آبی برای پاسخ دادن به نیازها متهم می‌کنند. دیگر اقدامات مادورو برای کاهش مصرف برق شامل کاهش ساعت کاری وزارتخانه‌ها و کمپانی‌های دولت به شش ساعت است و به آنها دستور داده مصرف برق‌شان را تا ۲۰ درصد کاهش دهند. وی همچنین به مغازه‌ها و هتل‌ها دستور داده تا برق را جیره‌بندی کنند و آنها را ملزم ساخته تا روزانه به مدت چند ساعت خودشان برق لازم را تولید کنند.


انقلاب تغییر ساعت

جابه‌جایی تغییر ساعت و جابه‌جا کردن آن به اندازه نیم ساعت در ونزوئلا موجب شده مردم این کشور در شوک فرو روند. پیش‌تر نیز چاوز ساعت این کشور را تغییر داده بود تا دانش‌آموزان بتوانند در روشنایی روز عازم مدرسه شوند. بحران انرژی این کشور را با خطر شورش‌ها و درگیری‌های خشونت‌آمیز تهدید می‌کند. خشکسالی در این کشور موجب شده است تا نیروگاه «گوری» که دو سوم نیازهای برقی ونزوئلا را تامین می‌کند با مشکل روبه‌رو شود. حالا مردم ونزوئلا در روز چند بار با قطعی آب و برق مواجه می‌شوند. وزیر علوم این کشور به گاردین می‌گوید: این نیم ساعت اجازه می‌دهد که برق کمتری در سراسر کشور مصرف شود، زیرا آنها زمانی که از سر کار بازمی‌گردند تلویزیون و تنظیم‌کننده هوا را روشن می‌کنند و این‌گونه برق بیشتری مصرف می‌شود. وزیر علوم که داماد چاوز است اعلام کرد که این کشور از اول ماه مه این تغییر ساعت را رسمی و به اجرا درخواهد آورد.

بسیاری از ونزوئلایی‌ها با این تغییر ساعت مخالفند و این‌گونه اقدامات را بی‌فایده می‌دانند. کارلوس یکی از شهروندان کاراکاسی که حسابدار بخش خصوصی هم هست، به خبرنگار گاردین می‌گوید: «من با این کارها موافق نیستم. زیرا این تغییر ساعت نمی‌تواند به ذخیره کردن بیشتر انرژی منجر شود.» با اعلام این خبر اما شکبه‌های اجتماعی مملو از جوک و جملات طعنه‌آمیز به دولت مادورو شده است: «ساعت‌های جدید ونزوئلا عبارتند از: ساعت بدون برق، ساعت بدون آب، ساعات پخش اخبار ریاست‌جمهوری، ساعت سر خط خبرها.»

با این حال مخالفان دولت مادورو می‌گویند بی‌آبی و بی‌برقی مسائلی نیستند که بتوان به آنها خندید. در حالی که مادورو پدیده ال‌نینو و خشکسالی را مقصر این روزهای ونزوئلا معرفی می‌کند، مخالفان بر این باورند که بی‌کفایتی دولت و نداشتن ذخیره کافی برای مقابله با این روزهای بحرانی موجب شده شرایط این کشور بحرانی شود. ونزوئلا که از عمیق‌ترین بحران اقتصادی رنج می‌برد و بالاترین تورم هم به این کشور تعلق گرفته، هم‌اینک مجبور است بی‌برقی و بی‌آبی را هم به مشکلات خود اضافه کند. دولت مادورو از سال 2013 روی کار آمده اما نتوانسته است با این رکود و پایین آمدن قیمت نفت، اقتصاد این کشور را سر و سامان ببخشد.