شورش چپ علیه آقای نخست‌وزیر
گروه جهان: آیا برای چپ‌ها موقعیت طلایی ایجاد شده است تا دیوید کامرون را به زیر بکشند؟ این پرسشی است که تحلیلگر گاردین در یادداشت خود بیان می‌کند و نشان می‌دهد هنوز پس از گذشت نزدیک به دو هفته از انتشار اسناد پاناما، دیوید کامرون، نخست‌وزیر این کشور تحت فشار است. دیوید کامرون به‌رغم اینکه در هفته گذشته اوراق مالیاتی خود را منتشر کرد اما هنوز حرف و حدیث‌ها در مورد وی فروکش نکرده است. نخست‌وزیر انگلیس قصد داشت تا با انتشار اوراق مالیاتی خود انتقادات را علیه خود و اقدامات مالی‌اش کم کند اما هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است.در این روزها، چپ‌های انگلیسی در پی بهره‌برداری از این موضوع هستند و همچنان وی را دروغگو می‌خوانند. لقب دروغگو از آنجایی نصیب نخست‌وزیر انگلیس شد که وی تا چند روز پیش از رونمایی از اظهارنامه‌های مالیاتی خود، از دادن اطلاعات بیشتر طفره می‌رفت و هر روز یک بهانه جدید برای افشای این اطلاعات می‌تراشید. به نوشته نیویورک‌تایمز از روزی که اوراق پاناما منتشر شده، دیوید کامرون مجبور بوده تا با مخالفان و رقیبان خود به مبارزه بپردازد. حزب کارگر نیز گفته است دیوید کامرون باید لیستی از اموال و دارایی‌های خود را منتشر کند.

دیوید کامرون اما می‌گوید که کار غیرقانونی انجام نداده است و حق هر بریتانیایی به شرط پرداخت مالیات خود هر چقدر که می‌تواند از راه قانونی کسب درآمد داشته باشد. کامرون به مخالفان خود چنین گفت: خلق ثروت و ایجاد درآمد کلمات کثیفی نیستند. این سخنان در واقع واکنشی به گفته‌های حزب کارگر به رهبری کوربین است که کمپین «مالیات می‌خواهیم» را علیه نخست‌وزیر انگلیس به راه انداخته‌اند. این در حالی است که جرمی کوربین، رهبر حزب کار نخست‌وزیر انگلستان را «استاد منحرف‌کننده اذهان» خطاب کرد و گفت: کسی با ایجاد ثروت مشکلی ندارد، اما مشکل این است که مردم اعتماد خود را به وی از دست داده‌اند. او افزود: آیا نخست‌وزیر می‌داند چرا مردم این همه از دست او عصبانی هستند. شش سال ریاضت اقتصادی به ضرر فقرا تمام شد، در حالی که می‌شد از بسیاری از این قوانین اجتناب کرد. کشور توسط پولدارها پاره پاره شده است. چپ‌ها در مجلس عوام انگلیس به دیوید کامرون لقب «دیو خطرناک» اعطا کرده‌اند. دنیس اسکینر، یکی از قانون‌گذاران چپ است که دیوید کامرون را با این لقب خطاب می‌کند و بر این باور است که درآمدهای نخست‌وزیر انگلیس غیرمشروع است. با این حال همقطاران دیوید کامرون در مجلس به کمک او آمده و این انتقادات را غیرمنصفانه می‌خوانند. آلن دانکن یکی از اعضای حزب محافظه‌کار در مجلس نمایندگان عوام انگلیس می‌گوید: چپ‌ها کلا از هر کسی که ثروت داشته باشد یا ایجاد ثروت کند، متنفر هستند. با انتشار اسناد پاناما، در انگلیس فشارها برای افشای درآمد مالی و ثروت سیاستمداران رده بالای این کشور افزایش یافته است. معترضان می‌خواهند بدانند این افراد ثروت خود را در کدامین نقطه جهان پنهان کرده‌اند تا بتوانند از زیر بار پرداخت مالیات آن فرار کنند.

کامرون اسناد مالیاتی شش سال گذشته خود را برای آرام کردن افکار عمومی منتشر کرده است. پس از انتشار اسناد پاناما، ‌دفتر نخست‌وزیری انگلیس درخصوص این مساله ۴ بیانیه منتشر کرده است که نشان می‌دهد چگونه شرکت خدمات حقوقی پاناما موسوم به موساک فونسکا به شرکت‌ها و افراد متمول کمک کرده تا شرکت‌هایی برپا کنند.

کامرون گفت: من ۵ هزار واحد در شرکت سرمایه‌گذاری بالتیمور در اختیار داشتم که در ژانویه ۲۰۱۰ آن را فروختم. ارزش آن حدود ۳۰ هزار پوند بوده است. وی گفت: من آنها را در سال ۲۰۱۰ فروختم،زیرا اگر قرار بود نخست‌وزیر شوم، نمی‌خواستم دیگران به من بگویند شما مسوولیت‌های دیگر هم دارید و از جای دیگری نیز به شما سود و بهره می‌رسد. کامرون افزود: تمامی مالیات لازم برای سود و دارایی‌های خود را پرداخته و چیزی برای مخفی‌کاری ندارد. نخست‌وزیر انگلیس گفت: صندوق سرمایه‌گذاری پدرش به منظور اجتناب از پرداخت مالیات به انگلیس تاسیس نشده بود.

وی گفت: من هرگز این واقعیت را که بسیار خوش شانس بوده‌ام و والدین متمولی داشته‌ام، مخفی نکرده‌ام. یک سخنگوی کامرون هم گفت: کامرون و همسر و فرزندانش در آینده از این سرمایه‌گذاری‌ها بهره‌ای نخواهند برد. با این حال کوربین رقیب سرسخت کامرون بر این باور است که سخنان کامرون موجب نمی‌شود که اعتماد مردم به سوی نخست‌وزیر انگلیس جلب شود. او برای اینکه سایر دولتمردان انگلیسی را تحت فشار قرار دهد، در اقدامی خودخواسته اسناد پرداخت مالیاتی خود را منتشر کرد. با این حال برخی دیگر از دولتمردان این کشور از جمله وزیر خزانه‌داری نیز اسناد پرداخت مالیاتی خود را منتشر کرد تا متهم به پنهان‌کاری نشود. براساس اسناد منتشر شده وی سال گذشته رقمی در حدود ۷۲ هزار و ۲۱۰ پوند مالیات پرداخته است. رقمی که وی به عنوان مالیات پرداخته است از کل درآمد کوربین در سال گذشته که ۷۰ هزار و ۷۹۵ پوند بوده بیشتر است. در رقابت افشای اسناد مالیاتی سیاستمداران روز سه‌شنبه نیز «بوریس جانسون» از قانون‌گذاران محافظه‌کار هم اسناد مالیاتی خود را فاش کرد. در این اسناد نیز مشخص شده درآمد جانسون از کوربین بیشتر بوده است. نیکولا استراجن، نخست‌وزیر اسکاتلند در روزی که برخی از اعضای توری اسناد مالی خود را برای آرام کردن افکار عمومی منتشر می‌کردند، اوراق مالیاتی خود را فاش کرد. نیکولا استراجن درخصوص اینکه چرا اسناد خود را منتشر کرد، گفت: هیچ‌کس نمی‌گوید سیاستمداران مالیات خود را پرداخت نمی‌کنند. اما در این رابطه یک نگرانی دیگر ایجاد شده است. حرف آقای کوربین این است که برای «ابَر پولدارها» و ثروتمندان قانون مخصوصی وجود دارد.

بسیاری از منتقدان می‌گویند: دیوید کامرون و اعضای دولت وی باید قوانین مالیاتی را اصلاح کنند تا راه فرار برای پولدارها باقی نماند.در اسناد پاناما مشخص شده است که ۲۱۴ هزار شرکت مخفیانه از خدمات شرکت حقوقی موساک فونسکا بهره برده‌اند. در نام‌های افشا شده « British Virgin Islands» هم دیده شده است. چندین شرکت دیگر از «انگوییلا و گیورنسی» هم در این فهرست دیده شده‌اند. دیوید کامرون می‌گوید: این شرکت‌ها قول داده‌اند تا گردش مالی خود را بیشتر شفاف کنند تا شک و شبهه‌ای باقی نماند. اما کوربین نظر دیگری در مورد شرکت‌های بریتانیایی دارد و بر این باور است که شرکت‌های بریتانیایی از اساس از زیر مالیات در می‌روند. او در این‌باره گفت: «بریتانیا قلب صنایع فراری از مالیات در دنیا است.» او این شیوه فرار مالیاتی شرکت‌های بزرگ بریتانیایی را یک رسوایی ملی خواند و خواستار پایان بخشیدن به این رویه شد. این در حالی است که دیوید کامرون می‌گوید: برنامه‌های زیادی را برای شرکت‌ها و صنایعی که فرار مالیاتی دارند، در نظر گرفته است. او گفت در میانه‌های ماه «مه» قرار است جلسه‌ای را با اعضای هیات دولت ترتیب دهد تا در آن درخصوص شرکت‌هایی که به دنبال فرار مالیاتی هستند تصمیم‌گیری کنند.