گروه جهان: استانبول در کمتر از یک ماه دو بار لرزید؛ لرزه‌ای که ناشی از انفجارهایی است که ناامنی را به ترکیه هدیه کرده‌اند. به گزارش سایت خبری «ABC» روز شنبه یک بمب کوچک که در نزدیکی یک ایستگاه اتوبوس در مرکز استانبول کار گذاشته شده بود، موجب شد سه تن از شهروندان این شهر زخمی شوند. شاهدان عینی می‌گویند: بمب کار گذاشته شده صدای ناهنجار و بلندی داشته و باعث رعب و وحشت فراوان مردم استانبول شده است. خبرگزاری آناتولی گزارش می‌دهد که این بمب در یکی از ایستگاه‌های اتوبوس «کوی مجیدیه» کار گذشته شده بود. این خبرگزاری همچنین در تشریح حال مجروحان می‌گوید که جراحت‌های وارده چندان جدی نیست.

در این رابطه برخی خبرگزاری‌ها مدعی شده‌اند که نیروهای امنیتی ترکیه توانسته‌اند بمب دیگری هم در میدان «تقسیم» که شلوغ‌ترین نقطه این شهر است، خنثی کنند. با پایین آمدن امنیت در ترکیه برخی از کشورها درخصوص سفر به این کشورهشدار داده‌اند. در این رابطه ایالات‌متحده هشدار داده است تا مردم این کشور از سفرهای غیرضروری به ترکیه پرهیز کنند. برای نخستین‌بار نیز گفته می‌شود کنسولگری آمریکا هشدار داده است تا مردم این کشور از سفر به شهرهای ساحلی این کشور در جوار مدیترانه، از جمله آنتالیا خودداری کنند. در بیانیه‌ای که کنسولگری آمریکا در این ارتباط منتشر کرده از مردم آمریکا خواسته شده است تا در نقاط شلوغ توریستی رفت و آمد نکنند، همچنین از حضور در میادین اصلی شهر پرهیز کنند. در این بیانیه از شهروندان آمریکایی خواسته شده تا « به‌شدت» نکات یاد شده را رعایت کنند.

گفته می‌شود بیانیه کنسولگری آمریکا در زمره «هشدار سطح بالا» طبقه‌بندی شده است. ترکیه از ژوئیه سال گذشته شاهد ۶ بمب‌‌گذاری بوده که افزون بر ۲۰۰ نفر تاکنون کشته شده‌اند. در انفجار ماه مارس در استانبول نیز یک ایرانی و سه تن از ساکنان سرزمین‌های اشغالی کشته شدند. دولت ترکیه می‌گوید عمده این حملات را داعشی‌ها و کردها انجام می‌دهند. داعش تاکنون مسوولیت هیچ‌کدام از بمب‌گذاری‌ها را به عهده نگرفته است. شبکه خبری الجزیره گزارش می‌دهد در ۴ بمب‌گذاری اخیر دولت ترکیه دو بمب‌گذاری را متوجه داعش و ۲ بمب‌گذاری را متوجه کردها دانسته است. از این‌رو سفارت آمریکا در آنکارا نیز با ارسال ایمیلی فوری از تهدید‌های بالقوه‌ای می‌گوید که ممکن است جان شهروندان این کشور را در ترکیه به خطر بیندازد. سفارت آمریکا می‌گوید: شواهد معتبری در دست است که نقاط توریستی ترکیه در معرض تهدیدات تروریستی است.

با بالا رفتن تهدیدات امنیتی و بمب‌گذاری‌های اخیر سطح شهر تقریبا نظامی شده است. روز شنبه رویترز گزارش داد که تعداد زیادی از نیروهای پلیس ترکیه پس از انفجار در کوی مجیدیه حضور پیدا کردند. در بیرون از منطقه بمب‌گذاری شده نیروهای ویژه پلیس مستقر شده بودند. همچنین در بین نیروهای پلیس، مشاوران امنیتی ایتالیایی و آلمانی نیز دیده می‌شدند. خبرنگار الجزیره می‌گوید: این انفجارها در استانبول مردم این شهر را روی لبه پرتگاه برده است. «هری فاوست» می‌گوید: سطح امنیتی بزرگ‌ترین شهر ترکیه بالا است. در چند هفته گذشته نیز وضع به همین منوال بوده است. نگرانی بالایی احساس می‌شود اما مردم این شهر همچنان به کارهای روزمره خود می‌پردازند، ولی در نقاطی که معمولا ترافیک می‌شده، شلوغی در حد محسوسی پایین آمده است. مردم استانبول هنوز احساس خطر می‌کنند. تنش‌ها بین ترکیه و کردها و این اواخر حضور وفاداران به داعش در این کشور مشکلات امنیتی زیادی را برای ترکیه به‌وجود آورده است. تنها سه حمله به نقاط مختلف پایتخت ترکیه ۱۷۰ کشته دربرداشته است.

دفتر موسوم به ضدترور رژیم اسرائیل روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سطح خطر در ترکیه بالا است و احتمال حملات بعدی به شهرهای بزرگ از جمله استانبول وجود دارد. این دفتر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی خواسته است تا در نقاط شلوغ شهر تردد نکنند و از مناطق توریستی استانبول دیدن نکنند. این دفتر از اسرائیلی‌ها خواسته است که از سفر به ترکیه پرهیز کنند و کسانی هم که در ترکیه به‌سر می‌برند هرچه زودتر این کشور را ترک کنند. این دفتر سطح خطر را در ترکیه سطح شماره ۲ اعلام کرده است. سطح شماره ۲ یعنی «جدی و بالا.» کشته شدن ۳ اسرائیلی در بمب‌گذاری خیابان استقلال موجب شده است تا دفتر موسوم به ضدترور این رژیم چنین بیانیه‌ای را صادر کند. ترکیه درخصوص بمب‌گذاری ۱۹ مارس می‌گوید: عامل حمله انتحاری به داعش وصل بوده است. همچنین حمله دیگری که پیش از حمله به خیابان استقلال صورت گرفته بود موجب کشته شدن توریست‌ها شده بود. در ماه ژانویه یک عامل انتحاری با منفجر کردن خود در منطقه سلطان احمد موجب کشته شدن ۱۲ آلمانی و یک پرویی شد.

به‌رغم کاهش سطح روابط دیپلماتیک بین اسرائیل و ترکیه، گفته می‌شود سالانه هزاران نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی از ترکیه دیدن می‌کنند. در ۲۹ ماه مارس، «رووین ریولین» رئیس‌جمهوری رژیم صهیونیستی اظهار نگرانی کرد که گزارش‌ها حکایت از این دارد که داعشی‌ها درنظر دارند تا به مدرسه یهودی‌ها در ترکیه حمله کنند. همزمان در این روز پنتاگون و وزارت امور خارجه آمریکا از خانواده‌های دیپلمات‌های آمریکایی که در جنوب شرق ترکیه حضور دارند، خواست تا این نقاط را به دلیل وجود مسائل امنیتی ترک کنند. ترکیه با تهدید‌های چندگانه روبه‌روست. از یکسو حضور نصف و نیمه این کشور در ائتلاف جنگی با داعش موجب شده تا وفاداران این گروه در داخل خاک ترکیه در عملیات‌های انتحاری شرکت کنند. از سویی جنگ این کشور با کردها موجب شده است تا تنش‌ها در مناطق جنوبی این کشور تشدید شود. مقامات امنیتی ترکیه می‌گویند همه عملیات‌های‌ تروریستی را این دو گروه انجام می‌دهند.