گروه جهان: همزمان با پیشروی ارتش سوریه در حومه حمص و برخی نقاط دیگر یک منبع در ارتش این کشور از وجود هزاران مین در نواحی مختلف شهر تدمر (شهر باستانی پالمیرا) خبر داد. درحال حاضر تیم مهندسی ارتش سوریه به همراه کارشناسان روس درحال خنثی‌سازی بمب‌ها و مین‌هایی هستند که داعش در این شهر کار گذاشته است. تروریست‌های داعش مواد منفجره‌ای که وزن برخی از آن‌ها به 50 کیلوگرم می‌رسد در خیابان‌های اصلی و مسیرهای جانبی شهر تدمر کار گذاشته‌اند. بیش از 3000 مین تاکنون در این شهر خنثی شده است. با این حال، دو اتفاق دیگر هم همزمان در سوریه رخ داده است. یکی اینکه گفته می‌شود رئیس هیات دولت سوریه در مذاکرات ژنو قرار است تغییر کند. خبرگزاری ایتالیایی «آکی» اعلام کرد که منابع سوری آگاه گفته‌اند احتمال دارد دمشق رئیس هیات دولت سوریه در مذاکرات ژنو را تغییر داده و فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه را به جای وی تعیین کند. در حال حاضر بشار جعفری رئیس هیات دولت سوریه در مذاکرات ژنو است. مقداد پستی بالاتر از جعفری دارد و از سوی طرف‌های بین‌المللی و فرستاده سازمان ملل به سوریه و حتی مخالفان بیشتر مورد قبول است. از سوی دیگر، میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت که طی روزهای آینده با نمایندگان هیات عالی مذاکره‌کنندگان مخالف دیدار خواهد کرد. وی گفت که هم‌اکنون در حال مشخص کردن زمان و مکان این دیدار است.

اما اتفاق دوم این است که آمریکا طرحی مخفی را برای عزل بشار اسد از قدرت در دست داشت که اوباما از تایید آن امتناع ورزیده است. مقام‌های فعلی و سابق آمریکا گفتند، سیا در سال ۲۰۱۲ جزئیات طرح مخفیانه عملیاتی برای عزل بشار اسد از ریاست جمهوری سوریه را ارائه کرده که باراک اوباما از تایید آن امتناع ورزیده است. اظهارات این مقام‌های آمریکایی در مصاحبه‌ با شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» منتشر شد. بر همین اساس، مقام‌های ارشد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) طرحی چند‌مرحله‌ای را برای عزل بشار اسد سازماندهی می‌کردند. «داگ لاکس»، افسر سابق سیا، در مصاحبه با ان‌بی‌سی گفت من چشم و گوش گروه ضربت سیا در سوریه بودم. وی در آن زمان طرحی را با تمام عواملی که به گفته او برای عزل اسد لازم بوده، می‌نویسد. این افسر سابق سیا طرح مذکور را تشریح نکرد اما گفت که برنامه وی در واشنگتن با حمایت‌هایی روبه‌رو شد.

یک مقام اطلاعاتی ارشد سابق نیز می‌گوید ایده‌های لاکس که اکثرا با سایر اعضای گروه ضربت سیا در سوریه به اشتراک گذاشته شد، در طرحی که نهایتا به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا ارائه شد، وجود داشت. با این حال رئیس‌جمهوری آمریکا هرگز چراغ سبز نشان نداد. کاخ سفید و سیا درباره این سخنان اظهارنظری نکردند. داگ لاکس می‌گوید که رهبران کاخ سفید و سیا از همان ابتدا به وضوح گفته بودند که هدف از تشکیل گروه ضربت پیدا کردن راه‌هایی برای عزل بشار اسد از قدرت است. وی افزود: ما به ۵۰ گزینه خوب دست یافتیم که این امر را تسهیل می‌کرد، اما رهبری سیاسی حتی به ما اجازه نداد که یکی از آنها را هم اجرا کنیم. گفته‌های لاکس درباره جزئیات طرحش در کتابی که قرار است منتشر شود عمدتا به دست سیا سانسور شده است.