رمز و رازهای خلیفه
گروه جهان: باورش در ابتدا برای او سخت بود که بپذیرد همسرش یکی از خطرناک‌ترین تروریست‌های جهان است. اما حقیقت داشت. «سجی الدلیمی» با البغدادی، رهبر داعش ازدواج کرده بود کسی که جنایت‌هایش شاید بدتر از جنایت‌های دوران قرون وسطی در اروپا باشد. او در اولین مصاحبه‌اش پس از آزادی از زندانی در لبنان شرح داد که همسر یک تروریست بودن یعنی چه. او از ترس و نگرانی خود نسبت به زندگی دختری که به دنیا آورد گفت. این شبکه تلویزیونی می‌گوید با الدلیمی، 28 ساله، در مکانی نامعلوم نزدیک مرز لبنان و سوریه مصاحبه کرده است. با این حال، سی.ان.ان می‌افزاید ادعاهای این زن در مورد ارتباطش با البغدادی و اصرارش بر اینکه از تروریسم حمایت نمی‌کند، مورد تایید قرار نمی‌دهد. در واقع، او در قالب تبادل زندانیان با النصره آزاد شد و این چیزی است که یک مقام امنیتی لبنانی می‌گوید.

او مرد خانواده بود

الدلیمی در عراق و در خانواده‌ای محافظه‌کار از طبقه متوسط زاده شد. او در سال ۲۰۰۸ با البغدادی ازدواج کرد. این زن می‌گوید البغدادی در آن زمان یک تروریست خونریز نبود. الدلیمی می‌گوید: «من با آدمی نرمال ازدواج کردم. یک مدرس دانشگاه. او مرد خانواده بود.» «سجی» البته تنها همسر البغدادی نبود و در زندگی مشترک با او شاهد همسری دیگر از رهبر داعش نیز بود. با این حال، این زن ۲۸ ساله می‌گوید: «او برای کار از خانه بیرون می‌رفت و عصرهنگام نیز نزد خانواده‌اش باز می‌گشت.» همسر رهبر داعش در توصیف البغدادی می‌گوید: «او مردی بزرگ است. او پدری ایده آل برای فرزندانش بود. روش برخورد او با کودکانش عالی بود... او معلم بود و می‌دانید معلم با شاگرد چگونه رفتار می‌کند. او می‌دانست چگونه با بچه‌ها رفتار کند. رفتار او با بچه‌ها بهتر از رفتار با مادر بود.»

اما نکته‌ای غریب در این میان وجود دارد: اینکه این زوج سخن گفتن و تعامل شان همچون زوج‌های دیگر نبود. دلیل آن‌چه بود؟ الدلیمی می‌گوید: «دلیل این است که او شخصیتی اسرارآمیز داشت.» «میا بلوم»، استاد دانشگاه جورجیا و نویسنده کتابی با عنوان «بمب: زنان و ترور» می‌گوید: «این امری قابل فهم است که بغدادی یک زندگی دوگانه داشت»؛ زندگی‌ای که همسر جدیدش، الدلیمی، یا چیز جدیدی از آن نمی‌دانست یا اطلاع اندکی از آن داشت. میا بلوم به سی.ان.ان می‌گوید: «این ایده که البغدادی به الدلیمی چیزی نمی‌گفت... به این دلیل بود که الدلیمی محرم روی دیگر البغدادی نبود؛ یعنی روی مجاهد بودن وی.» الدلیمی می‌گوید: از اینکه البغدادی همسر دومی داشت مطلع بود اما دوست نداشت تصویری از وی در جایی پخش شود. الدلیمی می‌گوید: «برای این دو همسر دشوار بود که با هم زندگی کنند.»


من خوشحال نبودم

الدلیمی می‌گوید رابطه شان هفت سال پیش فقط سه ماه پس از ازدواج پایان یافت. او می‌گوید پس از اینکه از سوی البغدادی آبستن شد از وی گریزان شد. او دقیقا نمی‌گوید چرا اما اشاره کرد که «خوشحال نبودم.» همسر سابق البغدادی به شبکه تلویزیونی سوئد می‌گوید: همسرش را دوست نداشت: «فرارم علت این دوست نداشتن است.» رهبر داعش چند بار تلاش کرد تا او را بازگرداند «اما من تصمیم خود را گرفته بودم.» الدلیمی می‌افزاید: بار آخر در سال 2009 با او صحبت کردم زمانی که البغدادی برای بار دیگر تلاش کرد او را بازگرداند. الدلیمی اما به رهبر داعش نگفت که از او دختری به دنیا آورده است اما او بعدها به آن پی برد. الدلیمی می‌گوید: «رهبر داعش گفت اگر دوباره ازدواج کنی او را از تو خواهم گرفت.»


بار مصیبت کل جهان بر دوش من است

الدلیمی نگران امنیت دختر خود است. او می‌گوید: «من از هر کسی می‌ترسم. حتی از سایه خودم هم می‌ترسم. این چیزی است که برایم اتفاق افتاده است.» او نگران دخترش است، دختری که می‌خواهد در خارج ادامه تحصیل دهد. مادرش می‌گوید: «من تنها کسی هستم که هر لحظه زجر می‌کشم... بار مصیبت کل جهان بر دوش من است.» اکنون مادر و دختر آرزوی زندگی آرام در اروپا دارند. او می‌خواهد دخترش به مدرسه برود. او معتقد است زندگی در اروپا زندگی بهتر و ایمن تری برایشان فراهم می‌آورد. الدلیمی که گویی از هویت عربی خود و از کشورهای عربی به شدت گریزان است، می‌گوید: «نمی‌خواهم در هیچ کشور عربی باشم. می‌خواهم در یک کشور اروپایی زندگی کنم. می‌خواهم فرزندانم درس بخوانند و ادامه تحصیل دهند.» بسیاری این سوال را می‌پرسند: «اگرچه مادرش با بزرگ‌ترین تروریست تاریخ ازدواج کرده است... اما گناه فرزندان او چیست؟» میا بلوم، متخصص تروریسم می‌گوید الدلیمی حق دارد که نگران امنیت فرزندان خود باشد: نگران از عوامل البغدادی که ممکن است آنها را بربایند یا کسانی که با داعش مخالفند و باز هم ممکن است آسیبی به آنها برسانند. بلوم می‌گوید: «تصور می‌کنم این فرزندان در خطری واقعی هستند.»


من تروریست نیستم

الدلیمی در اواخر سال 2014 در لبنان دستگیر شد، زمانی که به گفته یک منبع مطلع براساس «عملیاتی برنامه ریزی شده» قصد خروج از سوریه داشت. یک مقام امنیتی لبنان به شرط فاش نشدن نام گفت: یک سال بعد مقام‌های لبنانی او را در ازای آزادی نیروهای لبنانی از اسارت النصره آزاد کردند. النصره که برخی از اندیشکده‌های آمریکایی آن را خطرناک تر از داعش دانسته‌اند، پیوندهایی با الدلیمی دارد. یکی از برادرانش از اعضای ارشد النصره است و همسر جدیدش نیز ظاهرا عضو این گروه است. این اطلاعاتی است که یکی از مقام‌های امنیتی لبنان با سی.ان.ان در میان گذاشت. الدلیمی می‌گوید از اینکه همسر سابق البغدادی خطاب شود، ناراحت است. وی می‌افزاید: «من به‌عنوان برندی از تروریسم برچسب زده شدم.» او می‌گوید: اروپا صرف نظر از رابطه گذشته من با البغدادی باید مرا بپذیرد: «هیچ‌کس نباید بار دیگری را بر دوش کشد. هر کس مسوول اقدامات خود است.»

او می‌افزاید: «گناه من چیست که در سال 2008 با او ازدواج کردم؟ ما اکنون طلاق گرفته ایم. من تنها کسی بودم که او را ترک کردم. من زنی هستم که اطلاعات زیادی از او دارم و باید در زندان به سر برم.» همسر سابق البغدادی می‌گوید: «اگر می‌خواستم با او زندگی کنم باید مثل یک شاهزاده زندگی می‌کردم. می‌توانستم با آنها باشم و در پول غوطه بخورم. اما من او و پول‌هایش را ترک کردم.» او چیزی بیشتر از اینها می‌خواهد: «می‌خواهم زندگی آزادانه‌ای داشته باشم و دوست دارم با هر کس می‌خواهم زندگی کنم.» با توجه به این سخنان اما برخی هم هستند که سناریویی بدبینانه در مورد او مطرح می‌کنند. با توجه به سابقه او به‌عنوان همسر البغدادی و اینکه برادر و احتمالا همسر دوم او عضو النصره هستند برخی به این باور رسیده‌اند که ممکن است الدلیمی یا نفوذی داعش باشد یا نفوذی النصره. چنین است که برخی به مواضع ترحم برانگیز او نگاهی بدبینانه دارند.