برندگان و بازندگان «سه‌شنبه بزرگ»
گروه جهان: سه‌شنبه بزرگ پایان یافت اما حکایت همچنان باقی است. روز اول مارس، در حالی انتخابات درون حزبی دو حزب اصلی ایالات‌متحده به پایان رسید که شگفتی‌هایی نیز خلق شد. در حزب دموکرات‌ها برنی سندرز نشان داد که برای هیلاری کلینتون یک حریف دست و پا بسته نیست. در حزب جمهوری‌خواهان نیز روبیو و تدکروز توانستند در برابر دونالد‌ترامپ مبارزه جانانه‌ای کنند و به راحتی میدان را به وی واگذار نکنند.

به گزارش سی‌ان‌ان روز سه‌شنبه دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون توانستند در اکثر ایالت‌های آمریکا پیروزی‌ها را به نام خود ثبت کنند و راه اصلی را برای ورود به زمین مسابقه انتخابات ریاست‌جمهوری بپیمایند. ترامپ توانست در انتخابات سه‌شنبه بزرگ از ۱۱ ایالت؛ سند ۷ ایالت را به نام خود بزند، این در حالی است که در چند روز گذشته دوقلوهای کوبایی که رقبای اصلی وی محسوب می‌شوند، به شدت جو ضد ترامپ در این ایالت‌ها به راه انداخته بودند. کلینتون هم مانند رقیب خود در حزب جمهوری‌خواه توانست گوی رقابت را در ۷ ایالت برباید.

در حالی که انتظار می‌رفت ترامپ در خانه محافظه‌کاران اصیل در جنوب زمین‌گیر شود، اما وی توانست با پیروزی در آرکانزاس، آلاباما، جورجیا، تنه‌سی و ویرجینیا، رای محافظه‌کاران جنوبی را به سبد آرای خود اضافه کند. در عین حال وی توانست رای میانه‌روها را در ورمونت و ماساچوست از آن خود کند. ترامپ که در روز رای‌گیری در «پالم بیچ» فلوریدا به سر می‌برد، پس از اعلام نتایج گفت: یک شب بزرگ رقم خورده است. او در این سخنرانی قسم خورد که به‌عنوان یک متحدکننده در حزب جمهوری‌خواه عمل کند و برای شکار هیلاری کلینتون و از میدان به در کردنش هر کاری بکند. این در شرایطی است که رقبای ترامپ بی‌توجه به سخنانش تاکید کردند که از نظر آنها هنوز جنگ تمام نشده و رقابت ادامه دارد. تدکروز به‌عنوان یکی از رقبای اصلی‌اش که توانسته در خانه‌اش یعنی تگزاس دونالد ترامپ را شکست دهد،گفت که جنگ هنوز تمام نشده است. همچنین او در کمال ناباوری توانسته است رقابت در اوکلاهاما و آلاسکا را هم به سود خود تمام کند. رای آلاسکا به تدکروز در حالی تعلق می‌گیرد که سارا پی‌لین، فرماندار سابق این ایالت و ستایش شونده حزب تی‌پارتی حامی ترامپ در این دوره از انتخابات شده است. با این حال این ایالت بی‌توجه به فعل‌و‌انفعالات کمپین ترامپ رای خود را به سود رقیب وی واریز می‌کنند. همچنین روز سه‌شنبه به اردوی مارکو روبیو خبر رسید که وی تنها توانسته است در مینه‌سوتا گوی رقابت را از ترامپ و تدکروز برباید. حالا با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات درون حزبی، در اردوی جمهوری‌خواهان یک وحشت بی‌سابقه‌ای حاکم شده است. نظرات ضدمهاجرت دونالد ترامپ می‌تواند نه تنها برای هشت سال دیگر جمهوری‌خواهان را از کاخ سفید به دور کند، بلکه ممکن است سنا را هم از اکثریت جمهوری‌خواه تهی کند.


شوالیه پیر، رقیب آسانی نیست

به عکس نظرسنجی‌های صورت گرفته در ایالت‌های مذکور در پیش از انتخابات درون حزبی، برنی سندرز در میان تعجب همگان پیروزی خوبی داشت و توانست از 11 ایالت نام 4 ایالت را به سود خود ثبت کند. در حالی که هیلاری کلینتون در سه‌شنبه بزرگ توانست در 7‌ایالت نفر اول رای‌دهندگان باشد، با این حال وی خطر برنی سندرز را همچنان احساس می‌کند. قرار است در بهار سال آینده در میان رهبران هر دو گروه براساس نتایج به دست آمده رایزنی شود و نامزد نهایی برای روز هشتم نوامبر معرفی شود. هشتم نوامبر روز انتخابات ایالات‌متحده خواهد بود. شبکه خبری «CNBC» در گزارشی نوشت: پیرمرد ورمونتی توانست در روز سه‌شنبه بزرگ یک شگفتی خلق کند و در چهار ایالت از میدان پیروز خارج شود. با پیروزی‌های مهمی که سندرز در اول مارس به دست آورده، هنوز حیات وی در مسیر انتخابات ریاست‌جمهوری قطع نشده است. در حالی که ترامپ تنها خود را برای پیروزی در مینه‌سوتا و ورمونت آماده کرده بود، اما وی توانست با خلق یک شگفتی نفر اول رای‌دهندگان کلرادو و اوکلاهاما هم باشد. البته او پیش از برگزاری انتخابات گفته بود قصد دارد تا در همه ایالت‌ها پیروز شود و مردم وی را به کاخ سفید خواهند فرستاد. اما هیلاری کلینتون، بانوی سابق اول آمریکا در سه‌شنبه بزرگ در 7 ایالت پیروز شد و چهره قدرتمندی از خود نشان داد. کلینتون در روز اول مارس توانست در ایالت‌های تگزاس، ویرجینیا، جورجیا، آلاباما، تنه‌سی، آرکانزاس و ماساچوست پیروز میدان با شوالیه پیر ورمونت باشد. البته در ماساچوست رای‌گیری نشان می‌دهد که سندرز با اختلاف اندکی بازی را به وزیر سابق امور خارجه ایالات‌متحده واگذار کرده است. کلینتون توانست با به دست آوردن 3/ 50درصد از آرای رای‌دهندگان سندرز را که توانسته بود رای 5/ 48 درصدی به دست آورد، شکست دهد.

برخی می‌گویند یکی از مهم‌ترین مشکلات هیلاری کلینتون این است که جوانان طرفدار وی نیستند. در نظرسنجی صورت گرفته 73درصد از رای دهندگان در تگزاس به هیلاری کلینتون بالای 45 سال سن داشته‌اند. در ویرجینیا نیز شرایط مشابهی حاکم بوده است و 63 درصد از رای‌دهندگان به کلینتون بالای 45 سال سن داشته‌اند. این در حالی است که برنی سندرز با طرح‌هایی همچون تحصیلات رایگان توانسته پایگاه خوبی در میان جوانان برای خود دست و پا کند. اما کلینتون پس از اعلام نتایج بی‌توجه به انتقادات موجود گفت: همه سدها امروز شکسته شد تا راه برای پیروزی باز شود.

یکی از کارشناسان می‌گوید راز موفقیت کلینتون در سه‌شنبه بزرگ این بوده که وی توانسته آرای سیاهان را با خود همراه سازد. پیش‌تر نیز گفته شده بود هیلاری کلینتون سعی کرده است در طول کمپین‌های تبلیغاتی خود را وارث باراک اوباما نشان دهد. در نظرسنجی صورت گرفته توسط شبکه خبری «CNBC» حدود 86 درصد از سیاهان کارولینای جنوبی به وی رأی داده‌اند. در روز سه‌شنبه بزرگ هم اقبال با هیلاری کلینتون همراه شده و آفریقایی-‌آمریکایی‌ها به سود هیلاری کلینتون رای داده‌اند.


انتخاب هیات نمایندگی

در سه‌شنبه بزرگ و پیش از آن هر نامزدی تعدادی هیات نمایندگی انتخاب کرد. براساس گزارشی که نیویورک‌تایمز ارائه داد تعداد نمایندگی‌های دونالد ترامپ، پیشتاز جمهوری‌خواهان با 241، تد کروز با 223، مارکو روبیو با 111 هیات نمایندگی به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را داشتند. بر اساس آماری که از سه‌شنبه بزرگ منتشر شده، بیشترین هیات نمایندگی ترامپ مربوط به 59 هیات نمایندگی در ماساچوست بوده است. در جبهه دموکرات‌ها هم رقم‌ تعداد نمایندگی‌ها به سود هیلاری کلینتون سنگینی می‌کند. به نوشته پولیتیکو، هیلاری کلینتون با 1001 هیات نمایندگی در برابر 371 هیات نمایندگی برنی سندرز پیشتاز است. همچنین 172 هیات نمایندگی بدون تعهد وجود دارد که هنوز رای خود را مشخص نکرده‌اند.


سه‌شنبه بزرگ ترامپ

برای ترامپ سه‌شنبه بزرگ روز سرنوشت‌سازی بود. او توانست در هجمه دوقلوهای کوبایی نه تنها جان سالم به در ببرد، بلکه تدکروز و مارکو روبیو را هم شکست بدهد. برخی می‌گویند روبیو با کسب یک پیروزی در میان ۱۱ ایالت آمریکا، روز خوبی را پشت سر نگذاشت. هر چند وی در بیشتر ایالت‌ها پس از ترامپ نفر دوم بوده اما نتوانست مانند کروز موفقیت قابل توجهی به دست بیاورد. کروز در ۳ ایالت پیروز میدان شده و گفته است جنگ هنوز تمام نشده است. با این حال دیوید گراهام در روزنامه نیویورک‌تایمز می‌نویسد: به‌رغم اینکه کمپین ضد ترامپ در اکثر ایالت‌های مذکور به راه افتاده بود اما ترامپ یک پیروزی قاطع به دست آورد. از قضا پیروزی قاطع هم می‌تواند تضمین‌کننده موفقیت وی برای ادامه راه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باشد. بزرگ‌ترین مشکل رقبای ترامپ این است که حتی آنها نتوانسته‌اند به نزدیکی‌ وی برسند. تنها این کروز است که با پیروزی در سه ایالت هنوز به‌عنوان یک خطر جدی برای ترامپ محسوب شود. اگر برای ترامپ سه‌شنبه بزرگ یک شب باشکوه رقم زد، برای تد‌کروز هم اوضاع خوب پیش رفته است. همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد کروز توانست در خانه‌اش تگزاس، ترامپ را شکست سختی بدهد. در عین اینکه وی با دو پیروزی دیگر در اوکلاهاما و آرکانزاس شب نسبتا خوبی را پشت‌سر گذاشت. این پیروزی‌ها موجب شده است تا کروز جرات بیشتری پیدا کند و بدون آنکه نامی از کسی ببرد از رقبای خود بخواهد میدان مسابقه را ترک کنند. روی سخنان وی در واقع به روبیو و کسیچ باز می‌گردد که نفر اولی تنها در یک ایالت پیروز شد و نفر دوم هم از کل ایالت‌ها دست خالی بازگشت. این در شرایطی است که هنوز روبیو رویای کاخ سفید را در سر می‌پروراند. او در حالی که ساعاتی از شروع انتخابات نگذشته بود در بین طرفداران خود ظاهر شد و گفت: وقتی من رئیس‌جمهور آمریکا شوم، ما تنها ناجی آمریکای بزرگ نخواهیم بود، بلکه آن را گسترش خواهیم داد. او سپس به مردم تاکید کرد: رقابت اصلی ما از ۵ روز پیش‌تر آغاز شده است. ما به همه مردم نشان دادیم که ترامپ یک کلاهبردار است. من قصد دارم تا حزب جمهوری‌خواه را نجات دهم.


عدد مقدس ۱۰

با پیروزی‌های به دست آمده برای هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ در سه‌شنبه بزرگ و قبل آن از ایالت‌های 15 گانه تعداد پیروزی این دو تن به 10 ایالت می‌رسد. پیش از این هیلاری کلینتون در کارولینای جنوبی، آیووا و نوادا پیروز میدان شد و تنها در نیوهمپشایر رقابت را برنی سندرز واگذار کرد. در کارولینای جنوبی هیلاری با رای 5/ 73درصدی توانست برنی سندرز را شکست دهد. در نوادا نیز وی با رای 6/ 52 در برابر 3/ 47 درصد، برنی سندرز را شکست داد. در آیووا نیز رقابت شانه به شانه بود و هیلاری کلینتون با1/ 0 اختلاف پیروز شد. برنی سندرز هم در مقابل از ایالت‌های 15گانه 5 ایالت را به خود اختصاص داده است. پیش از برگزاری انتخابات در سه‌شنبه بزرگ، برای جمهوری خواهان نیز شرایط مشابه وجود داشت. دونالد ترامپ به جز اینکه در آیووا در برابر تد کروز قافیه را باخت در سایر ایالت‌های یاد شده پیروز میدان بود. او در نیوهمپشایر با 3/ 35 درصد، در کارولینای جنوبی با 5/ 32 درصد و در نوادا با 9/ 45 درصد توانست بر دو رقیب اصلی خود یعنی روبیو و تد کروز غلبه کند. از ایالت‌های 15گانه تد کروز 4 ایالت و روبیو 1 ایالت را به خود اختصاص داده است.


رئیس‌جمهور بعدی آمریکا کیست؟

اگر براساس یک روال عادی تاریخ ایالات‌متحده بررسی شود، توازن در ورود و خروج روسای دموکرات و جمهوری‌خواه در چند وقت اخیر حفظ شده است. در این چند سال اخیر، بیل کلینتونِ دموکرات پس از جورج بوش پدر به کاخ سفید راه یافت و پس از آن جورج بوش پسر کلید کاخ سفید را از بیل کلینتون تحویل گرفت. در سال ۲۰۰۸ نیز باراک اوباما، نخستین دموکرات سیاه‌پوست توانست با از میدان به در کردن مک‌کین به دفتر بیضی‌ شکل کاخ سفید راه پیدا کند و اگر این فرضیه درست باشد، نفر بعدی احتمالا یک جمهوری‌خواه است. سی‌ان‌ان در یک نظرسنجی آماری اما این فرضیه را با یک شرط مردود اعلام کرده است. این شبکه خبری در یک نظرسنجی اخیرا اعلام کرده است اگر از جمهوری‌خواهان دونالد ترامپ، نامزد نهایی شود، به راحتی در برابر رقبای دموکرات خود بازی را واگذار خواهد کرد. در این نظرسنجی‌ها مشخص شده است دونالد ترامپ در برابر هر کدام از رقبای دموکرات خود بایستد وی بازنده میدان خواهد بود. این در حالی است که این نظرسنجی‌ها مشخص کرده است هیلاری کلینتون اگر در برابر روبیو قرار بگیرد در هشتم نوامبر، روز سختی در پیش خواهد داشت. براساس این نظرسنجی مشخص شده است که دونالد ترامپ با ۴۴درصدی که به دست خواهد آورد، رقابت را به هیلاری کلینتون با آرای ۵۲ درصدی واگذار خواهد کرد. اما اگر هیلاری کلینتون در برابر مارکو روبیو قرار بگیرد وی با ۴۷ درصد رای در برابر رای ۵۰ درصدی روبیو، بازنده بزرگ این میدان خواهد بود. همچنین براساس نظرسنجی‌ سی‌ان‌ان هیلاری کلینتون با اختلاف یک امتیاز رقابت را در نظرسنجی‌ها به تد کروز باخته است. در این نظرسنجی هیلاری با رای ۴۸درصدی در برابر رای ۴۹ درصدی تد کروز از میدان به در شده است. در حالی که این نظرسنجی قصد داشته تا سنگ محکی برای مقاومت هیلاری کلینتون در برابر رقبای جمهوری‌خواهانش باشد، در عین شگفتی این سندرز بوده است که در نظرسنجی‌ها توانسته هر سه رقیب اصلی خود را در میان جمهوری‌خواهان شکست دهد. سندرز در این نظرسنجی‌ها با نتیجه ۵۷ در برابر ۴۰، تد کروز، ۵۵ در برابر ۴۳ ترامپ و ۵۳ در برابر ۴۵ درصد روبیو را شکست داد.


برندگان و بازندگان «سه‌شنبه بزرگ»

برندگان و بازندگان «سه‌شنبه بزرگ»