گروه جهان: امروز چهارشنبه آتش‌بس در سوریه وارد پنجمین روز خود می‌شود؛ آتش‌بسی که روز شنبه 8 اسفندماه میان مسکو- واشنگتن منعقد شد تا به 5 سال کشتار و آوارگی پایان دهد. با این حال، هستند متغیرهایی که وارد بازی شده و می‌خواهند آتش‌بس را نقض کنند. اولین متغیر در داخل سوریه و میان طرف‌های درگیر است. به گزارش رویترز، گروه‌های اپوزیسیون سوری که اکنون بازنده نبرد به حساب می‌آیند با فرافکنی انگشت اتهام را به سوی دولت دمشق نشانه می‌روند و می‌گویند اسد به آتش‌بس پایبند نیست. متغیر دوم هم همین بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای هستند که هر یک به نوعی به بحران در سوریه دامن می‌زنند. به گزارش رویترز، «کمیته عالی مذاکرات» (HNC) که تحت حمایت سعودی قرار دارد، می‌گوید: حکومت دمشق با حمله به مخالفان در عمل آتش‌بس را نقض کرده است. گروه‌های اپوزیسیون که «بازنده بزرگ» سوریه نام گرفته‌اند، می‌کوشند به هر شکلی مانع از تداوم وضعیت فعلی و موفقیت‌های ارتش سوریه شوند. فرانسه اعلام کرد که گزارش‌هایی دریافت کرده دال بر حمله به نیروهای اپوزیسیون و این تخلف از آتش‌بس است.

دی میستورا: احتمال سوءتفاهم هست

فرستاده سازمان ملل به سوریه با اشاره به اینکه حملات پیش‌بینی نشده و فعالیت تروریست‌های داعش و جبهه النصره، توافق آتش‌بس را تهدید می‌کند، وضعیت سوریه را بسیار «پیچیده» توصیف کرد. روزنامه ایتالیایی «ریپاپلیکا» به نقل از استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه نوشت: «اقدامات پیش‌بینی نشده و برخی سوء‌تفاهم ‌ها میان دو طرف درگیر در سوریه و فعالیت‌های تروریست‌ها، آتش‌بس در سوریه را تهدید می‌کند.» دی‌میستورا ادامه داد: «نمی‌توان از آتش‌بسی صحبت کرد که تنها به نفع یکی از طرف‌های درگیر در سوریه باشد.» دی‌میستورا در پاسخ به این سوال که «آیا احتمال دارد نیروهای دولتی سوریه از آتش‌بس برای حفظ پایگاه‌هایی که اخیرا به کنترل خود درآورده‌اند، استفاده کرده و خود را برای آغاز حمله جدیدی آماده کنند» گفت: «این سخن نادرست است، زیرا آتش‌بس همین امکان را برای مخالفان نیز فراهم می‌کند و می‌تواند به منزله یک نفس‌تازه پیش از شروع دوباره درگیری‌ها باشد.» در ادامه پیشروی‌های ارتش سوریه، خبرگزاری رسمی این کشور (سانا) اعلام کرد که ارتش در ادامه پیشروی‌های خود در شمال کشور، امنیت را به جاده راهبردی حلب-خناصر بازگرداند و کنترل منطقه‌ای استراتژیک در حومه شرقی دمشق را نیز دردست گرفت. این مسیر شریان اصلی کمک‌رسانی به استان حلب محسوب می‌شود. پیشتر تروریست‌های داعش به محور اثریا-خناصر در نزدیکی مرزهای اداری بین حماه و حلب نفوذ کرده بودند تا کنترل مسیر بین این دو استان را در دست بگیرند.


تحقیق روی نقض آتش‌بس

جان کری،‌ وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه درباره ایجاد مکانیزمی برای تضمین محدود کردن حملات هوایی در سوریه و تنها هدف قرار دادن داعش و جبهه النصره به بحث و گفت‌وگو پرداختند. جان کری در کنفرانس مطبوعاتی با فرانک والتر اشتاین‌مایر، همتای آلمانی خود نیز گفت: «من با لاوروف به توافق رسیدم که درباره گزارشات نقض آتش‌بس در سوریه به گفت‌وگو نپردازیم و تیم‌های ویژه آتش‌بس در ژنو و امان بررسی این گزارش‌ها را برعهده بگیرند.» به گزارش اسکای‌نیوز عربی، وی افزود:«ما هرگونه نقض آتش‌بس را بررسی خواهیم کرد و در حال حاضر برای ایجاد مکانیزمی تلاش می‌کنیم که به ما ضمانت خواهد داد تا عملیات‌های نظامی در سوریه تنها علیه گروه‌های تروریستی النصره و داعش باشد.»


عربستان: آماده بمباران سوریه هستیم

مشاور وزیر دفاع عربستان اعلام کرد، وزیران دفاع ائتلاف ضدداعش تحت امر آمریکا دو هفته پیش درباره احتمال مداخله زمینی در سوریه گفت‌وگو کردند، اما تصمیمی اتخاذ نشد.‌ ژنرال احمد عسیری در مصاحبه تلفنی با خبرگزاری رویترز از ریاض گفت: «این مساله دو هفته پیش در بروکسل مطرح شد اما سطح گفت‌وگوها سیاسی بود و درباره آن به‌عنوان یک عملیات نظامی صحبتی به میان نیامد.» وی افزود: «زمانی که این برنامه هماهنگ شود و مشخص شود که چه میزان نیرو لازم است و آنها باید چه زمانی و به کجا بروند، ما هم مشارکت خواهیم کرد. باید در سطح نظامی به‌صورت گسترده‌ای در رابطه با این موضوع با کارشناسان نظامی صحبت کنیم تا اطمینان حاصل شود که برنامه‌ای وجود دارد.»