گروه جهان: جبهه النصره، زیرشاخه القاعده در سوریه، برای منافع ملی آمریکا خطرناک‌تر از داعش است. براساس یک گزارش جدید، تمرکز آمریکا بر داعش باعث شده این کشور النصره را فراموش کند و این خطری جبران‌ناپذیر برای امنیت ملی آمریکا است. به گزارش سی.ان‌.ان، در گزارش جدیدی که به تازگی از سوی «موسسه مطالعات جنگ» و «موسسه امریکن اینترپرایز» منتشر شده النصره «در بلندمدت بسیار خطرناک‌تر از داعش» تلقی شده است.

نویسندگان این گزارش از استراتژی داعش محور دولت آمریکا انتقاد کرده و می‌گویند: «هر گونه استراتژی که النصره را سر پا نگه دارد ضامن امنیت آمریکا نخواهد بود.» با این حال، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در یک سخنرانی که چهارشنبه گذشته انجام داد نوک پیکان حمله خود را نه به داعش یا القاعده که به روسیه نشانه رفت و اعلام کرد که روسیه تهدید بالقوه «موجودیتی» برای آمریکا است به این دلیل که این کشور زرادخانه هسته‌ای عظیمی دارد که قابلیت ضربه زدن به آمریکا را دارد. گزارش این دو موسسه اما استدلال می‌کند که حملات داعش و النصره می‌تواند اقتصاد جهانی را تهدید کند و «جوامع غربی را تحریک به اعمال کنترل‌های سفت و سخت بر آزادی‌های مدنی کند.» از این رو، می‌تواند «ارزش‌ها و سبک زندگی آمریکایی» را به خطر اندازد. از نویسندگان این گزارش می‌توان به «فرد کاگان» که معمار استراتژی «یورش» به عراق در سال 2007 بود و باعث افزایش نیروهای آمریکایی و مشارکت با قبایل محلی برای ثبات بخشیدن به کشور بود و «کیم کاگان»، مشاور سابق ژنرال پترائوس در افغانستان و رئیس موسسه مطالعات جنگ اشاره کرد. اگرچه، النصره حملاتی به اندازه و وسعت داعش به غرب انجام نداده اما کاگان می‌گوید النصره توانمندی لازم را دارد. او می‌گوید: «داعش و النصره نماینده تهدید موجودیتی‌اند و هر دو مایل به حمله به آمریکا بوده، هر دو به دنبال بسیج جوامع مسلمان علیه غرب هستند.» در واقع، کاگان هشدار داد که زیرشاخه القاعده در سوریه نماینده تهدیدی بلندمدت‌تر و ستیزه‌جویانه‌تر از داعش است و هدف گرفتن النصره دشوارتر از هدف گرفتن سایر گروه‌ها است و هر دو گروه از هرج و مرج و جنگ داخلی در سوریه برای گسترش نفوذ خود بهره می‌برند.

کیم کاگان می‌افزاید: «النصره به آرامی در حال ادغام خود با جمعیت سوریه و اپوزیسیون این کشور است... آنها منتظرند تا پس از افول داعش، بیرق جنبش جهانی جهاد را به دست بگیرند.» مذاکرات صلح میان رژیم اسد در سوریه و گروه‌های منتخب شورشی قرار است این ماه در سوئیس برگزار شود و آمریکا امیدوار است که حل بحران سوریه موجب کاهش قدرت داعش و سایر گروه‌های تروریستی شود. النصره نیز مانند داعش در مذاکرات اجازه حضور نخواهد یافت؛ اما گزارش «موسسه مطالعات جنگ» و «موسسه امریکن اینترپرایز» استدلال می‌کند که النصره «نیرویی ویرانگر است که تقریبا باعث می‌شود وضعیت فعلی در سوریه با شکست مواجه شود.» وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که بیش از 35 هزار مبارز خارجی از 100 کشور برای مشارکت در جنگ به سوریه رفته‌اند. نیک هاراس، از «مرکز امنیت جدید آمریکا»، می‌گوید جبهه النصره دومین گروه پس از داعش است که بیشترین مبارز خارجی را به خود جذب می‌کند. النصره در اواخر 2011 و در روزهای آغاز جنگ داخلی در سوریه اعلام موجودیت کرد و در ابتدا متشکل از سوری‌های جنگ‌دیده‌ای بود که به عراق سفر کرده و طی حضور آمریکا در آن کشور علیه نیروهای آمریکایی می‌جنگیدند. این گروه به یکی از کارآمدترین گروه‌هایی تبدیل شد که علیه رژیم سوریه می‌جنگید و بخش‌های زیادی از شمال غرب سوریه را در دست دارد. نیک هاراس می‌گوید: «ظرفیت النصره به اندازه داعش نیست اما بزرگترین ویژگی‌اش این است که پایگاهی عملیاتی برای عناصر دیگر القاعده به حساب می‌آید که به دنبال هدف قرار دادن اهداف غربی هستند.» جیمز کلاپر، مدیر آژانس اطلاعات ملی، در ژانویه 2014 به کمیته اطلاعاتی سنا گفت که «النصره آرمانی برای حمله به وطن ما ندارد.» در «گزارش ارزیابی تهدید 2015» آژانس اطلاعات ملی به کمیته نیروهای مسلح سنا، النصره در ذیل تهدیدات منطقه‌ای تقسیم‌بندی می‌شود و در بخش تهدیدات جهانی نامش نیامده است.گزارش سال 2014 وزارت خارجه در مورد تروریسم نیز النصره را تهدیدی برای «اپوزیسیون سوری، غیرنظامیان سوری و سایر دولت‌ها در منطقه» نامید. به اعتقاد کیم کاگان، النصره تصمیم تاکتیکی گرفته تا در حال حاضر به غرب حمله نکند. او می‌گوید: «اکنون، النصره تصمیم گرفته که آشکارا میزبان هسته‌های تهاجمی نباشد زیرا اولویت رهبری القاعده حفظ موقعیت در سوریه و احتراز از هدف قرار گرفته شدن از سوی آمریکا است.»