گروه جهان: دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان اواخر روز جمعه یک «تاییدیه شگفت‌انگیز» رو کرد. کریس کریستی، رقیب دیروز مرد 7 میلیارد دلاری در اقدامی عجیب در کمپین تبلیغاتی ترامپ حاضر شد و گفت تا روز آخر انتخابات حامی وی است. به گزارش رویترز، کریس کریستی که نماد جریان غالب جمهوری‌خواهان است با حمایت از ترامپ، جایگاه وی را در لیست جمهوری‌خواهان قوت بخشید. کریس کرسیتی گفت: دونالد ترامپ، پیشتاز جمهوری‌خواهان کسی است که در هشتم نوامبر برای روز انتخابات نهایی، از بهترین موقعیت برای شکست دادن هیلاری کلینتون برخوردار است. حمایت کریس کریستی درست چند روز مانده به سه‌شنبه بزرگ (اول مارس) موقعیت دونالد ترامپ را در میان نامزدهای جمهوری‌خواهان بالا برد.

ترامپ که در نزد برخی از جمهوری‌خواهان نامزد غیر اصلح شناخته می‌شود، توانسته برخی از جریان‌های جمهوری‌خواه را با خود همراه کند. از این‌رو کریس کریستی می‌گوید ترامپ یک جنگجوست و راه جنگیدن را بلد است. کریس کریستی ۵۳ ساله در این‌باره گفت: دونالد ترامپ کتاب دستورالعمل جمهوری‌خواهان را از نو نگاشته است. کریس کریستی نامزد جمهوری‌خواهان چند هفته پیش، پس از آنکه نتوانست نظر جمهوری‌خواهان را تامین کند حالا خود به‌عنوان حامی کمپین انتخاباتی ترامپ وارد کارزار شده است. ترامپ که تاکنون در هیچ موقعیت دولتی و سیاسی نبوده است توانسته از عصبانیت مردم ناراضی استفاده کند و در صدر نظرسنجی‌های جمهوری‌خواهان قرار بگیرد. وی همچنین در سه ایالت از چهار ایالتی که انتخابات درون حزبی برگزار شده توانسته است رقبای خود را با اختلاف آرای قابل توجهی جا بگذارد. تاکنون دو نماد اصلی جمهوری‌خواهان، یعنی سارا پیلین و کریس کریستی حمایت خود را از غول املاک و مستغلات ایالات متحده اعلام کرده‌اند. کریس کریستی روز جمعه در کنفرانس خبری خود با تایید این مطلب گفت: دونالد بدون هیچ‌گونه شک و شبهه‌ای می‌تواند هیلاری کلینتون را در ایستگاه آخر شکست دهد. قطار انتخابات ایالات متحده از اواسط سال گذشته میلادی شروع شد و قرار است در هشتم نوامبر به ایستگاه آخر برسد. برخی می‌گویند احتمالا مسافران نهایی این روز دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون هستند. اما باید منتظر روز سه‌شنبه بزرگ بود تا بلیت نهایی به دست این دو داده شود. هر چند که ممکن است با نظر رهبران هر دو حزب مسافران جایگزین در دقیقه نود سوار قطار آخر شوند. براساس آخرین نظرسنجی‌ها ترامپ احتمالا پیروز نهایی سه‌شنبه بزرگ باشد. در میان شوالیه‌های جمهوری‌خواهان دونالد ترامپ با ۲/ ۳۲ درصد در سطح ملی پیشتاز است و تد کروز و مارکو روبیو به ترتیب با آرای ۳/ ۲۰ و ۷/ ۱۶ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. ترامپ همچنین در ویرجینیا با ۷/ ۳۵، در جرجیا با ۳۷، در ماساچوست با ۴۵ و در میشیگان با ۵/ ۳۵ درصد رتبه نخست نظرسنجی‌ها قرار گرفته است. تنها در تگزاس است که تد کروز با ۳۴ درصد در صدر قرار دارد و دونالد ترامپ با ۸/ ۲۶ درصد در رتبه دوم قرار گرفته است.


روبیو وارد می‌شود

زمانی که اعلام شد کریس کریستی، نامزد اسبق جمهوری‌خواهان به حمایت از دونالد ترامپ برخاسته است، روبیو شمشیر را از رو بست و علیه ترامپ وارد کارزار شد. او روز جمعه در مصاحبه‌های متنوعی که داشت به رهبران جمهوری‌خواه هشدار داد اگر ترامپ به‌عنوان نامزد نهایی این حزب معرفی شود، به‌راحتی در برابر هیلاری کلینتون مغلوب خواهد شد. روبیو و تد کروز نیز در مناظره روز پنجشنبه یک تیم تشکیل داده و علیه ترامپ وارد جنگ شده بودند. عمده جنگ دوقلوهای کوبایی علیه ترامپ بر سر نظرات وی در خصوص دیوار کشی در مرز مکزیک، اخراج مسلمانان از ایالات متحده و سختگیری در مورد چین بر سر مسائل تجاری بوده است. او حتی از طرفداران خود خواسته است که محصولات اپل را به این دلیل که در چین ساخته می‌شوند، تحریم کنند. او همچنین با زخمی که در جنگ با روبیو در مناظره جمهوری‌خواهان برداشته بود در روز جمعه مجددا به وی تاخت و او را یاور مسلمانان برای حمله به آمریکا معرفی کرد. او گفت آمریکایی‌ها حق دارند برای دفاع از خود اسلحه حمل کنند و وی اگر رئیس‌جمهور ایالات متحده شود این قانون را غنی‌تر خواهد کرد.

او روز جمعه در کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت: «ما ارتش خود را خواهیم ساخت، ما داعش را به زمین خواهیم زد. ما آنها را هر چه سریعتر از میدان به در خواهیم کرد». روبیو اما پس از اینکه با حملات ترامپ مواجه شد، روز جمعه بیکار ننشست و به مرد 7 میلیارد دلاری حمله کرد. او پس از شنیدن سخنان ترامپ، در وصف وی گفت: ترامپ مردی است که از ترس و عصبانیت مردم سوءاستفاده و سعی می‌کند خود را یک مرد قدرتمند نشان دهد. با این حال در آخرین نظرسنجی‌های صورت گرفته مشخص شده دونالد ترامپ در روز سه‌شنبه بزرگ می‌تواند به آسانی سایر رقبای جمهوری‌خواه خود را شکست دهد. کروز نیز احتمالا در موطن خود یعنی تگزاس برنده میدان باشد، در سایر ایالت‌ها پیش‌بینی می‌شود ترامپ پیروز میدان باشد. در یک نظرسنجی صورت گرفته توسط دانشگاه ویکتوریا در ولینگتون ترامپ با رای 73 درصدی شانس اول پیروزی در سه‌شنبه بزرگ است.

«دوگ هی»، استراتژیست جمهوری‌خواهان می‌گوید: با پیوستن کریس کریستی به کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ، راه برای ورود جریان اصلی جمهوری‌خواهان به کمپین انتخاباتی غول املاک و مستغلات ایالات متحده باز شده است. کریس کریستی و سایر هم‌فکران او بر این باورند کسی که کلید کاخ سفید را در روز هشتم نوامبر از باراک اوباما تحویل خواهد گرفت، دونالد ترامپ است. او با سه پیروزی متوالی در انتخابات درون حزبی توانسته است نظر مذهبی‌ها و تندروهای جمهوری‌خواهان را به خود جلب کند.

«هی» ادامه می‌دهد: «اگر شما هم تاییدیه کریس کریستی را داشتید، احتمالا مانند ترامپ در پوست خود نمی‌گنجیدید». اما گلن هوبارد که برای مدتی مشاور اقتصادی جب بوش بود و در زمان جورج بوش پدر هم با چنین عنوانی مشغول به‌کار بود، گفت که وی به‌عنوان یک جمهوری‌خواه منتقد سیاست‌های اقتصادی دونالد ترامپ باقی خواهد ماند. او گفت: الان زمان نشستن نیست. همگی باید برخیزند و علیه ترامپ دست به هم بدهند. هوبارد در هفته‌ای که گذشت در بوستون گلوب در یک مقاله به سیاست‌های اقتصادی دونالد ترامپ حمله کرد و گفت: باید جمهوری‌خواهان در قبال این سیاست‌ها ساکت نمانند. هوبارد در گفت‌وگو با رویترز هم تاکید کرد که سیاست‌های ترامپ به چهره اقتصادی ایالات متحده در خارج لطمه وارد می‌کند و آمریکا را در برابر چین از دور خارج خواهد کرد.


وقتی کریستی تایید می‌کند

مارکو روبیو حالا خشم دونالد ترامپ را بهتر می‌فهمد، زمانی که وی را به استهزا گرفته بود. زیرا با پیوستن فرماندار نیوجرسی به جمع حامیان دونالد ترامپ وی توانسته است پاسخ کوبنده‌ای به حملات روز پنج‌شنبه روبیو در مناظره جمهوری‌خواهان بدهد. پیوستن کریس کریستی به جبهه دونالد ترامپ در روزی رقم خورد که کارزار جمهوری‌خواهان به حمام خون تبدیل شده است. زمانی که کریس کریستی در کنفرانس خبری گفت از امروز تا هشتم نوامبر دونالد ترامپ از حمایت من برخوردار است، مارکو روبیو متوجه شد که بخشی از آرای جمهوری‌خواهان اصیل را از دست داده است. ترامپ که در زمان سخنرانی کریستی عقب‌تر ایستاده بود، پس از اینکه میکروفن را به دست گرفت، به حاضران جلسه گفت: من در جلسات حمایتی زیاد خوب نیستم اما این تاییدیه و این حمایت برای من بسیار با ارزش بود. در کوتاه‌مدت، حمایت کریس کریستی می‌تواند آثار منفی حملات روبیو را از بین ببرد؛ اما در بلندمدت حمایت فرماندار نیوجرسی می‌تواند ترامپ را برای مبارزات نهایی مجهزتر کند. روبیو اما از روز پنج‌شنبه با تغییر سیاست‌های انتخاباتی خود، مشی تندتری اتخاذ کرده و زمانی که مشتی از دونالد ترامپ دریافت می‌کند، در پاسخ مشت محکم‌تری به وی بزند. درحالی‌که ترامپ در روز مناظره جمهوری‌خواهان، تد کروز را «بی‌عرضه» و روبیو را «دروغگو» خطاب کرده بود، روبیو با پاسخ کوبنده‌تر در روز جمعه ترامپ را یک «فریبکار» و «کلاهبردار» خواند که از ترس‌های مردم آمریکا سوءاستفاده می‌کند.


با ترامپ پولدار شوید

احتمالا اگر کسی عبارت «چگونه پولدار شوید» را روی برگه‌ای یا در باکس ای‌میل خود دریافت کند، آن را در زمره کارهای تبلیغاتی یک موسسه خطاب خواهد کرد. اما اگر همزمان 10 میلیون ای‌میل به مردم ایالات متحده فرستاده شود و نام ترامپ روی آن بدرخشد، دیگر موضوع یک کار تبلیغاتی صرفا تجاری نیست. بر اساس مدارک مشهود، ای‌میلی با نام کاربری ترامپ به 10 میلیون آمریکایی فرستاده و در آن نوشته شده است: «آیا دوست داری کارآموز بعدی من باشی؟» گفته می‌شود متن این نامه الکترونیکی به 10 میلیون از آمریکایی‌ها فرستاده و در آنها تاکید شده است ترامپ به شما راه و روش پولدار شدن را با بهترین اساتید این حوزه خواهد آموخت. در این نامه به مردم قول داده شده است که شخصا درگیر این موضوع خواهد شد و روند نظارت و ثبت‌نام در دانشگاه ترامپ بر عهده‌ خودش خواهد بود. برخی می‌گویند این یک کلاهبرداری آشکار است.