گرد و خاک ترامپ
گروه جهان: سومین پیروزی پشت سر هم دونالد ترامپ در نوادا با اختلاف بزرگی رقم خورد. غول املاک و مستغلات ایالات متحده در نوادا توانست با به دست آوردن رای 45 درصدی جمهوری‌خواهان یک شگفتی تازه رقم بزند. وی روز بیست و سوم فوریه توانست با اختلاف رای 2/ 23 درصدی مارکو روبیو، نفر دوم جمهوری‌خواهان را در نوادا پشت‌سر بگذارد.

مارکو روبیو در انتخابات درون حزبی نوادا توانست با رای ۳/ ۲۳ درصدی در جایگاه دوم قرار گیرد. تد کروز، امید محافظه‌کاران اصیل جمهوری‌خواه نیز برای دومین انتخابات متوالی در رده سوم قرار گرفت. وی با یک امتیاز اختلاف و با رای ۳/ ۲۲ در رده سوم قرار گرفت. به گزارش سی‌ان‌ان انتخابات نوادا برای ترامپ یک نمایش قدرت در انتخابات جمهوری‌خواهان به حساب می‌آید. حالا برای سایر جمهوری‌خواهان سخت است که بتوانند در برابر دونالد ترامپ رقابت کنند. او که در لاس‌وگاس ایالات متحده جشن پیروزی خود را برگزار کرد، پس از اعلام نتایج در جمع طرفداران خود گفت: ما نوادا را دوست داریم. امشب یک جشن طولانی مدت برگزار خواهیم کرد. ترامپ همچنین در باره پیروزی‌های متوالی خود هم گفت: ما انتظار نداشتیم که پیروزی با این رقم و با این فاصله به دست بیاید. ما مدام در حال پیروز شدنیم. برخی می‌گویند رای مذهبی‌ها و جوانان به وی تعلق نمی‌گیرد اما او مدعی شد که در باب جمعیت‌شناختی آرای خود هم گروه وی تحقیق کرده‌اند و رای افرادی از طبقات مختلف را با گرایش‌های گوناگون به دست آورده‌اند. ترامپ در این باب گفت: «ما رای اوانجلیکاها را به دست آوردیم. رای جوانان، رای پیرمردها، رای افراد تحصیلکرده، رای افراد کم سواد. من عاشق افراد کم سواد هستم.»


پیش به سوی سه‌شنبه بزرگ

پیروزی در نوادا یک اتفاق بزرگ به حساب می‌آید. زیرا این پیروزی با فاصله بسیار به دست آمد. در حالی که خوش‌بین‌ترین افراد گمان می‌کردند این پیروزی با رای 30 درصدی به دست بیاید. اما ترامپ در شبی خارق‌العاده توانست آرای بیش از 40 درصد از مردم نوادا را که به ایالت نقره‌ای شهرت دارد به دست آورد. به دست آمدن این رقم عجیب در نوادا ممکن است انتخابات سه‌شنبه بزرگ (اول مارس) را که انتخابات به شکل سراسری ادامه پیدا می‌کند، تحت تاثیر خود قرار دهد. حالا روبیو و کروز برای باقی ماندن در عرصه رقابت با وی باید کمر کمپین انتخاباتی ترامپ را بشکنند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز نتیجه به دست آمده در نوادا حاکی از مداوم بودن مبارزات انتخاباتی دونالد ترامپ است. الکساندر برنز در نیویورک‌تایمز در این باره نوشت: او هم‌اینک در نیوانگلند و جنوب پیروزی را در دستان خود دارد. ترامپ در نیوهمپشایر هم توانست رای افراد مستقل و اوانجلیکاها را به دست بیاورد. در نوادا هم توانست نمایش قدرت داشته باشد و نشان دهد که حتی افراد روستایی و شهرهای کوچک هم طرفدار او هستند. ترامپ از پیروزی‌های پیاپی‌اش تحت عنوان «دو ماه شگفت‌انگیز» یاد می‌کند و پیروزی اخیر وی ممکن است میانه‌روها و برخی از محاظفه‌کاران جمهوری‌خواه را مجاب کند که رای خود را در انتخابات آتی به سود ترامپ واریز کنند. بنا به گفته کارشناسان این امر ممکن است تغییراتی در سبک تبلیغات انتخاباتی ترامپ وارد کند، این در حالی است که وی دو روز پیش از برگزاری انتخابات درون حزبی در نوادا، تد کروز را مجددا یک دروغگو خطاب کرد و روبیو را هم تهدید به افشاگری کرد. در روز دوشنبه هم زمانی که یک معترض در لاس‌وگاس در برنامه تبلیغاتی وی حضور پیدا کرده بود، ترامپ به طرفداران خود گفت: اگر او آنجا بود، دوست داشت که با یک مشت کروز را بدرقه کند.


شب جشن و سرور

اعلام پیروزی سه‌شنبه شب ترامپ با حواشی همراه شد. نیویورک‌تایمز در مورد شب پیروزی ترامپ چنین نوشت: سه‌شنبه شب پس از اعلام نتایج طرفداران ترامپ در خیابان‌های لاس‌وگاس حضور پیدا و پایکوبی کردند. طرفداران ترامپ همگی نشانه‌هایی از وی را با خود حمل می‌کردند. در دست برخی از آنها پرچمی بود که تصویر ترامپ در آن دیده می‌شد.

این افراد که تقریبا از پیروزی نامزد خود مطمئن بودند، به محض اینکه از سی‌ان‌ان نام ترامپ به‌عنوان پیروز برده شد، کازینوهای لاس‌وگاس منفجر شدند. همه آنها یکصدا در شعارهایشان نام ترامپ را به زبان می‌آوردند. زمانی هم که مجری سی‌ان‌ان به نام تد کروز رسید، همگی ناگهان وی را هو کردند و علیه وی شعار دادند. نویل کرامر ۶۵ ساله که یکی از طرفداران ترامپ است به خبرنگار نیویورک‌تایمز می‌گوید: ما شاهد واکنش شدیدی در ایالات متحده هستیم، تا حالا چنین موردی را پیش از این ندیده بودم. این نتایج نشان می‌دهد هیچ رقیبی در میان جمهوری‌خواهان وجود ندارد که بتواند ترامپ را از ادامه راه منع کند. برخی می‌گویند تنها کسانی که می‌توانند مانع ادامه راه ترامپ شوند، «رهبران تصمیم‌گیر جمهوری‌خواه در سطح ملی» هستند. یکی از کارشناسان به نیویورک‌تایمز می‌گوید: روبیو و کروز در چند روز گذشته مدام به یکدیگر حمله کردند. همین امر آنها را مستهلک کرده است. «دشمن مشترک» نام ترامپ است. کسانی که مخالف ترامپ هستند می‌گویند این دو باید هدف نخست خود را زمین زدن «دشمن مشترک» انتخاب کنند. الکساندر برنز در گزارش خود در نیویورک‌تایمز در مورد این سیاست غلط این‌گونه می‌نویسد: تد کروز برای اینکه بتواند دل برخی از طرفداران ترامپ را به دست آورد، نظرات بازگونه‌اش را در مورد قوانین مهاجرت شبیه دونالد ترامپ کرده است. اما اصل این نظریه برای دونالد ترامپ است و کسی به کپی آن رای نخواهد داد. از این رو کروز به راحتی از سوی ترامپ به چالش کشیده می‌شود.

با این حال، تد کروز اعتقاد دارد پیروزی در اول مارس بسیار مهم‌تر از شکست وی در انتخابات نوادا است. او در جمع طرفداران خود که مغموم باخت بودند،گفت: پیروزی در آیووا نشان داد تنها کمپینی که می‌تواند دونالد ترامپ را شکست دهد، این کمپین است. این در حالی است که مارکو روبیو از رهبران جمهوری‌خواه خواست به وی توجه بیشتری داشته باشند، زیرا قادر است کروز و ترامپ را با هم شکست دهد. در چند روز اخیر چند تن از نمایندگان سنا و فرمانداران جمهوری‌خواه به‌طور آشکارا از روبیو حمایت خود را اعلام کرده‌اند. روبیو اعتقاد دارد که تد کروز نمی‌تواند نماینده شاخصی برای جمهوری‌خواهان باشد، زیرا وی مدام به رای‌دهندگان دروغ می‌گوید. همصدا با وی چند تن از حمایت‌کنندگان روبیو نیز تد کروز را فردی «ناصادق» معرفی می‌کنند. روبیو هنوز نتوانسته هیچ‌کدام از انتخابات داخلی را پیروز شود و بهترین مقام‌های وی دو رتبه دومی است. اما گفته می‌شود هنوز در این حزب امیدواری در سطح بالایی دیده می‌شود. مارک هاتچینسون فرماندار جمهوری‌خواه نوادا و از طرفداران روبیو در مورد نتایج بیست و سوم فوریه گفت: این نتیجه نشان داد که رقابت اصلی در میان جمهوری‌خواهان بین ترامپ و روبیو است.