گروه اقتصاد بین‌الملل: در شرایطی که اتحادیه‌های کارگری و گروه‌های حقوق بشری خواستار برگزاری تظاهرات شده‌اند، دولت نئولیبرالیسم مائوریسیو ماکری، رئیس‌جمهوری آرژانتین، همچنان بر طبقه کارگر فشار وارد می‌‌کند.

به گزارش خبرگزاری تله‌سور، مردم آرژانتین طی کمتر از دو ماه با افزایش ۴۰ تا ۳۰۰ درصدی قیمت گاز طبیعی روبه‌رو خواهند شد. قیمت‌های جدید از ماه مارس اجرایی می‌شوند، اما اگر دولت نتواند تا آن زمان بر سر بهترین استراتژی برای انجام این کار توافق کند، اعمال قیمت‌های جدید یک ماه به تاخیر می‌افتد. موسسه ملی تنظیم مقررات گاز به توزیع‌کنندگان اصلی گاز طبیعی در این کشور نامه‌هایی ارسال کرده و به آنها دستور داده است فرآیندهای لازم برای اعمال قیمت‌های جدید را تسریع کنند. این در شرایطی است که رانندگان نیز برای پر کردن باک خودروهای‌شان باید دست‌کم ۱۲۴ درصد بیشتر هزینه کنند، زیرا قیمت بنزین از ۲ دلار به ۷۰/ ۴ دلار افزایش می‌یابد. البته بسته به عوامل مختلف، ممکن است قیمت بنزین بازهم افزایش یابد. در آرژانتین ۱۳۰۰ نرخ مختلف برای مصرف‌کنندگان وجود دارد که براساس شرایط جغرافیایی و میزان یارانه دریافتی تعیین می‌شود. علاوه براین قیمت گاز طبیعی باید با توجه به هزینه‌های حمل‌ونقل و توزیع تنظیم شود. دولت اعلام کرده افزایش قیمت گاز به این منظور انجام می‌شود که تولید تقویت شود و در شرایطی که کاهش جهانی قیمت نفت خطر اخراج را افزایش داده است، تولیدکنندگان بتوانند سطح مشاغل را حفظ کنند. این افزایش قیمت در شرایطی انجام می‌شود که آرژانتین با کمبود ۸ درصدی گاز طبیعی روبه‌رو است و در ماه‌های سرد سال این کمبود به ۵۰ درصد می‌رسد. دولت همچنین اعلام کرده به منظور مقابله با شرایط نامساعد اقتصادی یارانه‌های انرژی را کاهش می‌دهد. رئیس‌جمهوری آرژانتین در ماه دسامبر اعلام کرد دولت به تدریج بودجه اختصاص یافته برای یارانه برق خانگی را کاهش می‌دهد. به این ترتیب با حذف یارانه قیمت برق ۵۰۰ درصد افزایش می‌یابد و در برخی مناطق شهروندان آرژانتینی با افزایش ۷۰۰ درصدی قیمت برق مواجه خواهند شد. در آن زمان این اقدام دولت با اعتراض شدید مردم روبه‌رو شد. این در شرایطی است که یکی از اصلی‌ترین اتحادیه‌های کارگری آرژانتین خواستار اعتصاب ملی در تاریخ ۲۴ فوریه(امروز ۵ اسفند) شده است. قرار است این اعتصاب در اعتراض به شرایط نامساعد اقتصادی و موج ازمیان رفتن شغل‌های دولتی صورت گیرد. هگو یاسکی، رهبر اتحادیه کارگران آرژانتین(CTA) در این باره می‌گوید با توجه به افزایش ۵۰۰ درصدی قیمت برق و کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی دستمزدها، کارگران نمی‌توانند شرایطی را برای بحث درباره قراردادهای جمعی با دولت تحمیل کنند. او از اخراج‌های سیستماتیک خشونت پلیس علیه جوانان در اعتراض‌های اخیر انتقاد کرد.

براساس گزارش اتحادیه کارگران آرژانتین حدود ۱۹ هزار نفر از بخش دولتی اخراج شده‌اند و حدود ۲۲۵۰۰ نفر از بخش خصوصی از کار برکنار شده‌اند که نیمی از این تعداد کارگران بخش ساخت و ساز بوده‌اند. علاوه بر این اخراج‌ها، تصمیم دولت مبنی بر افزایش قیمت برق، تغییر قانون رسانه‌ها، کاهش هزینه‌های آموزش و افزایش سانسور خشم عمومی را برانگیخته است و موجی از اعتراضات را علیه سیاست‌های دولت مائوریسیو ماکری به راه انداخته است. این در شرایطی است که عمر گوتیرز، فرماندار ایالت غنی از گاز نئوکن، تلاش می‌کند برنامه‌ای را برای افزایش قیمت گاز طبیعی تدوین کند. به این منظور او طرحی را به وزیر انرژی ارائه کرده است. این افزایش قیمت در راستای برنامه حذف تدریجی یارانه برق و گاز صورت می‌گیرد. حذف یارانه‌ها موجب افزایش قیمت انرژی می‌شود و در عوض از فشار روی بودجه دولتی می‌کاهد و همچنین شرکت‌های انرژی را ترغیب می‌کند اکتشاف و تولید را افزایش دهند. گوتیرز معتقد است افزایش قیمت‌ها سرمایه‌گذاری‌های جدید را امکان‌پذیر می‌کند. مزیت دیگر این افزایش قیمت این است که به کاستن از افت قیمت نفت کمک می‌کند. در آغاز سال جاری میلادی، دولت ملی آرژانتین با تولیدکنندگان نفت به توافق رسید قیمت داخلی نفت خام را ۱۰ درصد کاهش دهند و برای نفت خام سنگین به ۹۰/ ۵۴ دلار در هر بشکه و برای نفت سبک به ۵۰/ ۶۷ دلار در هر بشکه برسانند. گرچه قیمت داخلی نفت از قیمت بین‌المللی آن بیشتر است، اما این کاهش ۱۰ درصدی قیمت، سرمایه‌گذاری در اکتشاف و تولید نفت را به‌ویژه برای صادرات به خطر می‌اندازد.