گروه جهان: پیشروی ارتش سوریه به یاری متحدانش این بار آزاد‌سازی شهر «کنسبا» را برای ارتش به ارمغان آورد. پیش‌ترها و پیش از مداخله روسیه اگر سخنی از آزادسازی به میان می‌آمد بسیاری آن را شوخی و لطیفه تلقی می‌کردند و چنین سخنانی را در راستای روحیه دادن به ارتش سوریه و متحدانش ارزیابی می‌کردند. اما با ورود تمام قد مسکو و ایستادن در پشت ارتش سوریه، این آزادسازی ها از حالت نمادین، جنبه‌ای رسمی و عملی یافته است.

آزادسازی شهرک کنسبا در حومه لاذقیه از این نظر اهمیت دارد که منجر به باز شدن راه برای نبردهای آزادسازی جسرالشغور و تمام حومه ادلب خواهد شد. این شهرک به‌عنوان مهم‌ترین دژ گروه‌های تروریستی قلمداد می‌شد. این پیروزی همچنین باعث می‌شود دست ترکیه در تحولات سوریه رو شده و عملا این کشور آچمز شود. اصولا تنها امکان مانور ترکیه در تحولات شامات از طریق گروه های تروریستی است که روانه سوریه می‌کنند. فتح آخرین دژ گروه‌های تروریستی مرتبط با ترکیه به معنای نقش بر آب شدن طرح‌های ترکیه برای سوریه است زیرا ورود به کنسبا راه را به‌روی ارتش سوریه در سایر جبهه ها باز خواهد کرد. کارشناسان نظامی می‌گویند مناطق واقع در حومه غربی لاذقیه کاملا امن شده و تمام خطوط کمک‌رسانی به گروه‌های تروریستی قطع شده است.


دست کردها در میان است

روز چهارشنبه انفجاری در آنکارا رخ داد که 28 کشته و بیش از 50 زخمی بر جا گذاشت. به گزارش الجزیره، دولت ترکیه در اولین گام انگشت اتهام را به سوی کردهای سوری و به‌طور مشخص «YPG» نشانه گرفت که متحد آمریکا در نبرد با داعش هستند. الجزیره می‌افزاید در انفجار یک خودرو که نزدیک یک پایگاه نظامی، پارلمان ترکیه و ساختمان های دولتی رخ داد قلب آنکارا به لرزه در آمده است. احمد داود اوغلو در اولین واکنش اعلام کرد که «شواهد روشنی وجود دارد که نشان می‌دهد YPG یک گروه تروریستی است.» ظاهرا این حمله بهانه لازم را به دست اردوغان در راستای ماجراجویی های وی داده است. از آنجا که ترکیه در تحولات اخیر سوریه شکست اخلاقی- حیثیتی سختی را متحمل شده است، آنکارا می‌کوشد دشمنی پیدا کند و تمام تقصیرها را به گردن او اندازد.

در همین راستا، اردوغان اعلام کرد که تاکنون 14 تن به اتهام دست داشتن در حمله تروریستی آنکارا بازداشت شده‌اند. صالح مسلم، رئیس حزب اتحاد دموکراتیک سوریه، به اسکای نیوز عربی گفت: «دولت ترکیه با وارد کردن اتهامات سعی در انتقال مشکلاتش به خارج دارد.» در پی این انفجار، ارتش ترکیه مواضع کردها در سوریه را گلوله باران کرد. این اقدام شدیدترین حملات از سوی ترکیه به مواضع کردها تاکنون بوده است. به گزارش اسکای نیوز، حملات توپخانه‌ای ترکیه به مواضع کردها تنها شامل نقاطی که اخیرا ائتلاف تحت رهبری کردها آن را از تصرف مخالفان خارج کرده، نمی‌شود بلکه مناطقی مانند شهر عفرین که از آغاز درگیری‌ها در اختیار کردها قرار داشته نیز در معرض حملات توپخانه‌ای ترکیه قرار گرفت. بنابر اعلام دیده‌بان حقوق بشر سوریه، حملات توپخانه‌ای ترکیه به شدت مناطق اطراف اعزاز و دیگر مناطق شمال حلب را هدف قرار داده و خسارت‌هایی را به کردها و نیروهای هم‌پیمان آنها وارد کرده است.


ترکیه دست به کار شده است

در پی شکست و عقب‌نشینی شورشیان سوری از شمال حلب، دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد: ۵۰۰ تن از نیروهای مخالف دولت سوریه با عبور از مرز ترکیه در شهر اعزاز در این منطقه مستقر شدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، رامی عبدالرحمن، رئیس‌دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد: «دست کم ۵۰۰ شورشی از مرز باب‌السلام عبور کرده و برای کمک به مخالفان در برابر پیشروی‌های نیروهای کرد در شمال حلب به سمت اعزاز در حرکتند.» عبدالرحمن اضافه کرد: «در بین این افراد علاوه بر مخالفان، مبارزان افراط‌گرا نیز حضور دارند که همگی آنها مسلح هستند.» این دومین بار طی چند روز اخیر است که گروه‌های بزرگی از شورشیان از مرز ترکیه عبورکرده و وارد خاک سوریه می‌شوند. پیش از این در ۱۴ فوریه ۳۵۰ تن دیگر مسلح به سلاح‌های سنگین و غیرسنگین از مرز عبور کرده بودند. کرملین نسبت به ورود هر گونه نیروی زمینی از سوی کشورهای متخاصم به سوریه هشدار داده است.