حکم ارتداد ترامپ
گروه جهان: درگیر شدن دونالد ترامپ دیگر یک موضوع عجیب نیست. او اهل درگیری است و جنگ لفظی با دیگران برای وی یک رویه است. این بار اما او با رهبر کاتولیک‌های جهان درگیر شده است. جنگی لفظی که بین پاپ و غول املاک و مستغلات آمریکا راه افتاده است. پاپ غیرمستقیم او را متهم کرده که یک مسیحی اصیل نیست و ترامپ نیز گفته زیر سوال بردن ایمان من یک رسوایی خفت‌آور است. به گزارش سی‌ان‌ان، روز پنج‌شنبه پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان گفت: اگر دونالد ترامپ گفته که دیوار بین آمریکا و مکزیک خواهد کشید، او مسیحی نیست. پاپ فرانسیس که به تازگی از سفر مکزیک به رم بازگشته تاکید کرد برای بحران انسانی که در مرزهای جنوبی آمریکا به وجود آمده نباید بی‌‌تفاوت بود، برای همین وی از کاتولیک‌های آمریکا خواسته به کسی که اظهار نظر کرده است «باید بین آمریکا و مکزیک دیوار کشید»، رای ندهند. او گفت: کسی که تنها به دیوارکشی فکر می‌کند، هر جا که می‌خواهد باشد، پلی نسازد، او مسیحی نیست. در حالی که به نظر می‌رسید ترامپ در برخورد با پاپ با احتیاط برخورد کند، بلافاصله پاسخ رهبر کاتولیک‌های جهان را داد و گفت: این‌گونه اظهارنظر کردن ننگ است. او افزود: هیچ رهبری، به‌ویژه رهبر دینی حق ندارد ایمان کسی را زیر سوال ببرد.

ترامپ در بیانیه‌ای که به همین مناسبت منتشر کرده، گفته است: دولتمردان مکزیک، جایی که پاپ ۵ روز در آن به سر برده، اظهارات سخیفی را در مورد من به پاپ گفته‌اند. او در بیانیه خود پای داعش را هم وسط کشیده و افزوده است: اگر واتیکان از سوی داعش مورد حمله قرار بگیرد و همگان هم می‌دانند که داعش چقدر خطرناک است، در آن لحظه این پاپ فرانسیس است که دست به دعا می‌برد و می‌گوید ‌ای کاش دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا می‌شد. البته بیانیه تند و تیز ترامپ در داخل آمریکا با واکنش منفی مواجه شد، از این‌رو وی در اواخر روز پنج‌شنبه با ملایم کردن لحن خود گفت: من دوست ندارم با پاپ وارد جنگ شوم. او افزود: من او را دوست دارم و به لحاظ شخصیتی فردی برجسته است. او به خبرنگاران گفت: رسانه‌ها حرف‌های پاپ را تندتر کرده بودند و من یقین دارم که وی از سوی مقامات مکزیکی گمراه شده است. ترامپ البته در پایان سخنان خود با خبرنگاران تاکید کرد که پاپ در واتیکان خود را در یک دیوار بزرگ محصور کرده است. اما یکی از کشیش‌های کاتولیک در پاسخ به ترامپ می‌گوید که این دیوار بزرگ یک در بسیار بزرگ هم برای ورود دارد.

کشمکش اخیر، درگیری بین دو فردی است که رک هستند و از گفتن آنچه در ذهن‌شان می‌گذرد ابایی ندارند. پیش از اینکه پاپ به مکزیک سفر کند، ترامپ با هشدار به وی گفته بود پاپ نمی‌‌داند به چه جای خطرناکی سفر کرده است. جنگ بین ترامپ با پاپ تنها به او محدود نمی‌شود. «دان سالیوان» مسوول رسانه‌ای کمپین تبلیغاتی دونالد ترامپ نیز پاپ را از اظهارنظرهای منتقدانه بی‌نصیب نگذاشت و در توییتی نوشت: گفته‌های پاپ ریاکارانه است، او خود در جایی زندگی می‌کند که دور تا دور آن با دیواری بلند پوشیده شده است. برخی می‌گویند اظهارنظر پاپ علیه ترامپ یک هدیه بزرگ برای مخالفان جمهوری‌خواه وی به حساب می‌آید. البته این دیدگاه وجود دارد که پاپ بسیار عقاید لیبرالی دارد. این موضوع می‌تواند محافظه‌کاران را به ترامپ نزدیک کند. براساس یک نظرسنجی پاپ در بین دموکرات‌ها طرفدار بیشتری دارد. ادعا شده که پاپ ممکن است ترامپ را به خوبی نشناسد و برای همین اظهارنظر تندی کرده است، اما کشیش فدریکو لومباردی در واتیکان می‌گوید: پاپ ترامپ را به خوبی می‌شناسد. شاید او نتواند همه بیانیه‌های وی را دنبال کند اما ترامپ و عقاید وی را می‌شناسد.

ترامپ در یکی از اظهارنظرهای اولیه خود به طرفدارانش قول داد اگر رئیس‌جمهور آمریکا شود در لب مرز با مکزیک دیواری با هزینه ۸ میلیارد دلاری خواهد ساخت تا کار برای قاچاق مکزیکی‌ها سخت‌تر شود. او گفته بود مکزیکی‌ها یک مشت قاچاقچی و متجاوز به زنان آمریکایی هستند که پای خود را به آمریکا گذاشته‌اند. این در حالی است که وی چندی بعد در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان کمی اظهارات خود را تعدیل کرد و گفت، منظور وی مکزیکی‌هایی بوده است که به‌طور قاچاقی وارد آمریکا شده‌اند. ترامپ پیش از ترک مکزیک از سوی پاپ خطاب به او گفته بود که یک فرد بسیار سیاسی است و مراسمی که در نزدیکی مرزهای مکزیک با آمریکا برگزار کرد نشان می‌دهد وی از سوی حکومت مکزیک به گروگان گرفته شده است. اما پاپ این موضوع را یک اتهام خواند و گفت: خدا را شاکرم که من یک فرد سیاسی هستم، زیرا ارسطو در تعریف انسان گفته یک حیوان سیاستمدار. دست کم این است که من انسانم. گفتی من گروگان بودم ایرادی ندارد، قضاوت این گفته را به تو و مردم می‌سپارم.


کاخ سفید وارد می‌شود

زمانی که از جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در مورد پاپ پرسیده می‌شود، وی می‌گوید: در صبحانه‌ای که پاپ با باراک اوباما داشت، رئیس‌جمهوری آمریکا به پاپ گفت که ایمانش موجب شد در انتخابات پیروز شود. پرزیدنت به پاپ تاکید کرد که ایمان شخصی وی به مسیحیت، ارزش‌های وی را شکل بخشیده‌اند. پاپ روز چهارشنبه در یک شهر مرزی و پشت فنس‌های مرز آمریکا یک مراسم مذهبی برگزار کرد و گفت: کوچ هزاران نفر از آمریکای لاتین یک تراژدی و بحران انسانی است.