گروه جهان: هفت سال پیش جورج بوش کاخ بیضی‌شکل کاخ سفید را به‌عنوان یکی از منفورترین روسای جمهوری تاریخ آمریکا ترک کرد. کسی انتظار نداشت تا حضور و چهره او را ببیند اما دوشنبه شب همه چیز عوض شد. جورج بوش منفور بار دیگر سر و کله‌اش در انتخابات آمریکا پیدا شد اما این بار نه به نفع خودش، بلکه زیر پرچم برادرش قرار گرفت. به گزارش گاردین، او به یاری «جب» آمده تا همان گونه که در دوران حضور خود در قدرت «جنگ علیه ترور» را آغاز کرد این بار «جنگ علیه مخالفان» برادر را شروع کند به این امید که «جب» در آرایش نسبت به سایر رقبا پیشی گیرد.

جب بوش، فرماندار سابق فلوریدا، به‌رغم هزینه زیاد برای تبلیغات انتخاباتی در جلب رای‌دهندگان موفق نبوده است. او برای رسیدن به ترامپ و سناتور تد کروز که به ترتیب برندگان رقابت‌های مقدماتی در نیوهمپشایر و آیووا بودند، در تلاش است. جب بوش سال گذشته در آغاز رقابت‌ها گفت فقط با تکیه بر کارنامه خودش مبارزه می‌کند و تا این مرحله از رقابت‌ها، عمدتا اعضای خانواده سرشناس خود را در مبارزات به کار نگرفته است. اما او هفته پیش مادرش باربارا را در نیوهمپشایر به یکی از گردهمایی‌های خود آورد تا سخنرانی کند. این اقدام با واکنش تمسخرآمیز دونالد ترامپ مواجه شد. به گزارش بی‌بی‌سی، «جب» روز شنبه در مناظره تلویزیونی جمهوری‌خواهان از کارنامه برادرش دفاع کرد و گفت او با ایجاد «تشکیلات امنیتی، ایمنی ما را تامین کرده است». اما ترامپ در آن مناظره به کارنامه جورج بوش حمله و او را متهم کرد که کشور را «با دروغ» به جنگ عراق کشاند؛ اقدامی که به گفته او باعث بی‌ثباتی خاورمیانه شد. دونالد ترامپ شنبه شب گفت:‌ «می‌خواهم بگویم آنها دروغ گفتند. گفتند که در عراق سلاح کشتار جمعی هست، که اصلا وجود نداشت و می‌دانستند که وجود ندارد.»

با این حال، به نظر می‌رسد «جورج» در کارولینای جنوبی به‌عنوان چهره‌ای محبوب ظاهر شد. «بوش‌ها» که با همراهی لورا بوش همسر جورج و لیندسی گراهام همراهی می‌شدند نه تنها با استقبال مواجه شدند بلکه گراهام خطاب به جورج چنین گفت: «اینجا کشور بوش است، آقای رئیس‌جمهور.» جورج در سخنانی برادرش را فردی نامید که «دارای تجربه و کاراکتر لازم برای رئیس‌جمهور شدن» است و به شوخ‌طبعی او هم اشاراتی داشت. وقتی جورج لب به سخن گشود اینچنین ادامه داد که به‌عنوان رئیس‌جمهور سابق «چه چیزی را از دست داده»، او اشاره کرد که «دوستانمان را از دست دادیم اما قدرت و شهرت را از کف ندادیم». در همین حال، علاقه‌مندان بوش هنگام این سخن فریاد «ما دوستت داریم» را سر دادند.

به گزارش گاردین، جورج در جمع حامیان برادر در کارولینای جنوبی گفت: «ما در کاخ بیضی‌شکل کسی را نمی‌خواهیم که آینه خشم و سرخوردگی ما باشد. ما کسی را می‌خواهیم که مشکلات را حل کند و بهترین شخص هم جب است.» به گزارش بی‌بی‌سی، جورج با کهنه‌سربازان جنگ هم ملاقات کرد. اما اقدام بوش‌ها بدون انتقاد نماند. مهم‌ترین منتقد بوش‌ها کسی نیست جز «میلیاردر عصیانگر» دونالد ترامپ. میراث ریاست جمهوری جورج بوش به شدت مورد انتقاد دونالد ترامپ پیشتاز جمهوری‌خواهان است. بوش هم در سخنان خود بدون نام بردن از ترامپ از او فقط با عنوان «نامزد پیشرو» یاد کرد.

گاردین می‌افزاید سالن چارلستون شمالی مملو از حامیان بوش‌ها بود. اگرچه در صورت معدل گرفتن، اکثریت جامعه آمریکا مخالف جورج بوش هستند اما همان اقلیت باقی مانده همچنان پر و پا قرص به حمایت از بوش‌ها می‌پردازند. این گزارش می‌افزاید: «کارن مور از جان آیلند واقع در کارولینای جنوبی مشتاق دیدار رئیس‌جمهور اسبق بود. او به همراه همسرش لوییس خاندان بوش را به دلیل اخلاقیات‌شان می‌ستایند. او و خانواده‌اش از بوش پدر و پسر حمایت کرده و به آنها رای داده‌اند. اکنون هم به جب رای خواهند داد.» فرد دیگری به نام «ال اریکسون» بوش را «رئیس‌جمهوری‌خوب می‌خواند نه عالی». به نظر می‌رسد در این ایالت سایه «جورج» بر «جب» سایه افکنده و برخی می‌گویند ممکن است آرای جب در این ایالت اندکی بالاتر برود؛اما هنوز از سایر رقبای اصلی عقب‌تر است. پدر جب بوش از ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۲ و برادرش از ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ رئیس‌جمهور بودند.


هیلاری خشمگین است

سی‌ان‌ان در گزارشی با اشاره به سخنرانی هیلاری کلینتون در نوادا می‌نویسد: «هیلاری در آخر سخنرانی‌اش به واق واق کردن افتاد.» این خبرگزاری با این تیتر که «هیلاری با واق واق کردن به جمهوری‌خواهان بهانه می‌دهد» نوشت: «هیلاری با توصیف یک داستان سخنرانی خود را با واق واق کردن به پایان رساند.» کلینتون با اشاره به سخنان جمهوری‌خواهان که مدام از رکود اقتصادی بزرگ سخن به میان می‌آورند به داستانی رادیویی اشاره کرد. او گفت: «زمانی در یک برنامه رادیویی در ایالت آرکانزاس گوینده برنامه می‌گفت که یک سگ را آموزش داده که اگر دروغی از نامزدهای انتخابات بشنود سریع واق واق کند. سگ هم در رادیو واق واق کرد و مردم هم روزهای بعد واق واق می‌کردند.» او افزود: «من می‌خواهم نشان دهم چطور ما می‌توانیم این کار را در قبال دروغ‌های جمهوری‌خواهان انجام دهیم. باید آن سگ را به دنبالشان بیندازیم تا هر وقت که دروغی گفتند بگوید واق واق واق.» این اقدام کلینتون با تشویق و خنده هوادارانش مواجه شد و به گزارش سی‌ان‌ان «صورت و نحوه میمیک صورت او را تقلید می‌کردند».


تاریخ‌ رقابت‌ها در روزها و هفته‌های آینده

۲۰ فوریه: کارولینای جنوبی (جمهوری‌خواهان)؛ نوادا (دموکرات‌ها)

۲۳ فوریه: رقابت جمهوری‌خواهان در نوادا

۲۷ فوریه: رقابت دموکرات‌ها در کارولینای جنوبی

۱ مارس: موسوم به سه‌شنبه بزرگ - ۱۵ ایالت و منطقه رای می‌گیرند

۱۸ تا ۲۱ ژوئیه: کنوانسیون جمهوری‌خواهان، انتخاب نامزد حزب

۲۵ تا ۲۸ ژوئیه: کنوانسیون دموکرات‌ها، انتخاب نامزد حزب