شکایت سوریه از ترکیه

گروه جهان: پیشروی کردهای سوری در مرز با ترکیه خشم آنکارا را برانگیخته است. به گزارش الجزیره، یگان‌های «نیروهای دموکرات سوریه» که تحت حمایت آمریکا هستند، موفق شدند روستای عین دقنه، ورودی جنوبی شهر اعزاز واقع در حومه شمالی حلب در مرز با ترکیه را در دست بگیرند. با آزادی این روستا مسیر بین اعزاز و شهر تل رفعت که مقر اصلی مخالفان مسلح سوریه است، قطع شد. اکنون سه شهر اصلی در دست مخالفان باقی مانده است. این سه شهر تل رفعت، شهر مارع و شهر اعزاز گذرگاه اصلی مخالفان به سمت ترکیه است که داعش در مارع فعالیت دارد و اعزاز نیز تا حدود زیادی زیر نظر جبهه‌النصره اداره می‌شود.

بر همین اساس، آنکارا حملات خود علیه کردهای سوری را تشدید کرده است. ترکیه بیم آن دارد که کردها پس از عبور از رودخانه فرات مناطق تحت اشغال داعش و دیگر گروه‌های مخالف سوری را به تصرف خود درآورند و با این کار مناطق تحت کنترل خود در شرق مرزهای سوریه را به شهر کردنشین عفرین در غرب این مرزها متصل کنند و تمام مرزهای سوریه با ترکیه را به کنترل درآورند. آنکارا عبور کردها از رودخانه فرات و پیشروی به سمت غرب را خط قرمز خود اعلام کرده است. آنکارا با بهانه‌جویی‌های پی در پی می‌کوشد مانع پیشروی کردها شود. احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر بر لزوم ادامه حملات علیه کردهای سوریه تا زمان عقب‌نشینی از فرودگاه منغ و شهر اعزاز و اطراف آن تاکید کرده است. وی افزود: «سیطره حزب اتحاد دموکراتیک کرد بر مناطق جدیدی در سوریه به معنای موج جدید ورود پناهجویان به ترکیه است.» به گزارش الجزیره، وزارت خارجه سوریه حمله خمپاره‌ای به مبارزان کرد در سوریه را محکوم و با ارسال دو نامه به سازمان ملل علیه ترکیه به این سازمان شکایت برد. این گزارش می‌افزاید: «ترکیه با وحشت از پیشروی کردها طی دو روز گذشته مواضع آنها در استان حلب در شمال سوریه را بمباران کرده است.» وزارت خارجه سوریه در نامه خود به سازمان ملل تاکید کرده است که «دولت سوریه به شدت اقدام ترکیه را محکوم می‌کند. حملات این کشور تجاوز به حاکمیت سوریه، بر خلاف قوانین بین‌المللی و بر خلاف قطعنامه ضد تروریسم شورای امنیت است.» به گزارش الجزیره، احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه، روز شنبه گفته بود در صورتی که شبه نظامیان کرد از سرزمین‌هایی که به تازگی تصرف کردند عقب‌نشینی نکنند، آنکارا در صورت لزوم هر اقدامی علیه شبه نظامیان کرد (PYD) را انجام خواهد داد.


جنگ در حلب، درگیری در استانبول

ظاهرا در قاموس دولت ترکیه مساله «کرد» چنان جنجال برانگیز است که کردِ داخلی و خارجی وجود ندارد. برخورد دولت ترکیه با کردها این بار به استانبول کشیده شد. رهبران حزب عدالت از یک سو توپخانه خود را در مرز خود با سوریه علیه کردهای سوری به کار انداخته‌اند و از سوی دیگر، برخورد با کردهای داخلی را در برنامه خود قرار داده‌اند. بر همین اساس، دو شهر کردنشین «جیزره» و «سور» در جنوب شرق ترکیه ماه‌هاست شاهد ناآرامی‌ها و اجرای مقررات منع رفت وآمد و تشدید درگیری‌های خونین میان نظامیان ترکیه و نیروهای «پ.ک.ک» است. در پی کشف اجساد ده‌ها غیرنظامی در چند خانه مسکونی در شهر جیزره، مردم استانبول در اعتراض به خشونت‌ها در مناطق کردنشین، شامگاه یکشنبه در منطقه«غازی» علیه دولت آنکارا تظاهرات کردند. به گزارش پایگاه خبری دوغان، این تظاهرات تا بامداد روز گذشته ادامه داشت و ماموران امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان به سوی آنان گاز فلفل شلیک کردند و با خودرو‌های آبپاش به آنان یورش بردند که در اثر این اقدام، شماری از تظاهرکنندگان ترکیه‌ای مصدوم و ده‌ها نفر نیز بازداشت شدند. صلاح‌الدین دمیرتاش، رئیس حزب اتحاد دموکراتیک خلق هم با متهم کردن دولت ترکیه به کشاندن این کشور به داخل جنگی تمام‌عیار گفت: «حزب عدالت و توسعه می‌خواهد ترکیه را وارد جنگی کند که ملت این کشور از آن حمایت نمی‌کند. نه داوود اوغلو و نه دیگر مقامات دولت نسبت به خطرات ناشی از ورود به یک جنگ تمام‌عیار هوشیار نیستند.»