گروه جهان: اردوغان شمشیر را از رو بست و علیه متحد خود آمریکا سخن گفت. او آمریکا را متهم به همراهی با تروریست‌ها کرد. تروریست‌ها از دید اردوغان کردهای سوری هستند که ارتباط نزدیکی با گروه پ‌ک‌ک دارند. اما این گروه‌ها مهم‌ترین متحدان آمریکا در جنگ با داعش به حساب می‌آیند و از مهم‌ترین عوامل زمینگیر شدن نیروهای داعش در سوریه محسوب می‌شوند. به نوشته روزنامه تودی زمان، رئیس‌جمهوری ترکیه در اظهاراتی تند با انتقاد از حمایت آمریکا از حزب اتحاد دموکراتیک سوریه از واشنگتن خواست که بین ترکیه و این حزب یکی را انتخاب کند. رجب طیب اردوغان در انتقادی تند از آمریکا گفت: ناتوانی واشنگتن در تشخیص ماهیت درست اتحاد دموکراتیک سوریه منطقه را به «دریای خون» تبدیل کرده است.

وی در نشستی با مقامات استانی در آنکارا خطاب به مقامات آمریکایی گفت: آیا شما در طرف ما هستید یا در جبهه حزب اتحاد دموکراتیک و حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) قرار دارید. ترکیه حزب اتحاد دموکراتیک را به‌عنوان یک سازمان تروریستی تلقی و اعلام می‌کند که این حزب با پ‌ک‌ک در ارتباط است. اخیرا جان کربی،‌ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی اعلام کرد که آمریکا حزب اتحاد دموکراتیک را به‌عنوان سازمان تروریستی تلقی نمی‌کند. در پی این اظهارات آنکارا سفیر آمریکا را برای بیان نارضایتی خود از اظهارات سخنگوی وزارت خارجه این کشور به وزارت خارجه ترکیه احضار کرد. کربی روز سه‌شنبه با تایید احضار سفیر آمریکا در ترکیه به وزارت خارجه این کشور گفت: وی در این دیدار با مقامات ارشد ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرده است. وی ادامه داد: آمریکا دیدگاه خود را نسبت به حزب اتحاد دموکراتیک سوریه تغییر نمی‌دهد. همچنین اردوغان در اظهارات دیگری از درخواست سازمان ملل مبنی بر باز کردن درهایش به سوی هزاران پناهجوی سوری انتقاد کرد و گفت که اقدامات سازمان ملل در حل بحران پناهجویان بی‌تاثیر بوده است. رجب طیب اردوغان با اشاره به کمک سازمان ملل به ترکیه گفت: سازمان ملل ۴۵۵ میلیون دلار به ترکیه داده است. این در حالی است که ترکیه از سال ۲۰۱۱، معادل ۱۰ میلیارد دلار برای پناهجویان هزینه کرده است.

وی گفت: سازمان ملل چه می‌گوید «درهایتان را به روی پناهجویان بگشایید»، پس از آن چه خواهد کرد. آیا این کار آسانی است؟ ما تاکنون سه میلیون سوری و عراقی را به کشور راه داده‌ایم. چند نفر دیگر را باید وارد کشور کنیم؟ همچنین سلیمان تاپ‌سیز، استاندار استان مرزی کلیس روز چهارشنبه گفت: ترکیه به ۱۲ سوری که به‌طور جدی به دلیل بمباران‌ جنگنده‌های سوری و روسی در نزدیکی شهر تل رفعت مجروح شده‌اند، اجازه ورود داده است. یکی از آنها به دلیل شدت جراحت جان خود را از دست داد اما بقیه افراد شرایط بهتری دارند. همچنین این استاندار با رد اتهامات وارده به ترکیه مبنی بر بستن مرزهایش به سوی پناهجویان گفت: ما درهای خود را نبسته‌ایم، در واقع نیازی نیست که آنها را به داخل کشور قبول کنیم. همه نیازهای آنها مورد توجه قرار می‌گیرد. ترکیه همه نیازهای اولیه و لازم را شامل اردوگاه‌ها و امور دیگر در آن سوی مرز فراهم کرده است.

این در حالی است که سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد که حدود ۲۳ هزار پناهجوی جدید که به دلیل فرار از درگیری‌های حلب به سمت مرز آمده‌اند نیاز فوری به ایجاد کمپ‌های جدید در مرزهای سوریه و ترکیه وجود دارد. خبرگزاری رویترز در این‌باره گزارش داد که رجب طیب اردوغان روز پنج‌شنبه در یک نشست تجاری در آنکارا از سازمان ملل درخواست کرد که اقدامی برای جلوگیری از آنچه وی پاکسازی قومی در سوریه می‌نامد، انجام دهد. او در این جلسه گفت: صبر ترکیه رفته رفته درباره بحران سوریه رو به پایان است و این کشور ممکن است مجبور شود که اقدام عملی انجام دهد. وی ادامه داد: اگر حملات هوایی روسیه ادامه پیدا کند ممکن است موج جدید پناهجویان به ۶۰۰ هزار نفر برسد. ما خود را برای این موضوع آماده می‌کنیم. ما می‌توانیم تا نقطه‌ای صبر نشان دهیم. هر آنچه لازم باشد را انجام می‌دهیم.

اردوغان اضافه کرد: بحران سوریه بدون ایجاد مناطق امن حل نمی‌شود و باید راه‌هایی جست‌وجو شود که باعث شود سوری‌ها در کشورشان باقی بمانند. وی همچنین افزود که در گذشته به دو مقام ارشد اتحادیه اروپا اعلام کرده است که ممکن است در صورت بروز چنین شرایطی درهای خود را بگشاید تا مهاجران به سمت اروپا سفر کنند. در گذشته ما مهاجران را در گیت‌ها از سفر به اروپا متوقف می‌کردیم. برخی می‌گویند این اظهارات اردوغان با هدف تهدید اروپاست تا کشورهای اروپایی مجبور شوند علیه روسیه اقدامات بیشتری انجام دهند.