گروه جهان: پیشروی‌های ارتش سوریه در شهرهای «نبل» و «الزهرا» و حرکت به سوی حلب نه تنها باعث پراکنده شدن و فراری شدن تروریست‌ها به سوی مرز ترکیه شده، این احتمال را هم دامن زده که ممکن است جرقه‌های جنگی بزرگ در منطقه با حضور نیروهای زمینی عربستان و ترکیه زده شود. پیشروی‌های ارتش سوریه در وهله اول باعث تعویق مذاکرات ژنو شد. به گزارش نیویورک تایمز، دولت اسد معتقد بود که در میدان جنگ در حال دستیابی به اهداف خود است؛ در حالی که اپوزیسیون، دولت اسد و روسیه را متهم می‌کردند که از مذاکرات به‌عنوان پوششی برای حملات خود استفاده می‌کنند.

این گزارش می‌افزاید ۴ ماه حضور نظامی مسکو در شامات به نیروهای اسد اجازه تنفس و بازیابی قوا داده و به همین ترتیب ارتش سوریه توانست در هفته‌های اخیر پیشروی‌هایی داشته باشد که طی چند سال اخیر بی‌سابقه بود. نیروهای متحد اسد به او کمک کرده‌اند مسیر تدارکاتی شبه نظامیان و اپوزیسیون در حلب قطع شود. نیویورک تایمز می‌نویسد اگر نیروهای دولتی بتوانند به سوی جنوب و به سمت حلب بروند این امکان هست که شورشیان را در حلب محاصره و نوعی محاصره «گرسنگی یا تسلیم» را به شورشیان تحمیل کنند. این گزارش می‌افزاید پیشروی‌های اسد زنگ خطر را برای شورشیان ضد دولتی به صدا در آورده است. به همین دلیل، آنها غیرنظامیان حامی خود را با هر آنچه توان حملش را داشتند، ترغیب به ترک منطقه و حرکت به سوی ترکیه کردند. چنین به نظر می‌رسد که برخی غیرنظامیان از مردم عادی که حامی شورشیانِ ضد دولتی هستند با تشویق اپوزیسیون دست به کارهایی عجیب می‌زنند. یک ویدئو که در فضای مجازی منتشر شد، نشان می‌دهد که یک زن فریاد می‌زند: «روسیه ما را بمباران می‌کند، اسد ما را بمباران می‌کند، داعش ما را بمباران می‌کند. ما کجا می‌توانیم برویم؟». سازمان ملل می‌گوید: ۲۰ هزار نفر در حصار مرزی میان سوریه و ترکیه گیر افتاده‌اند و گروه‌های امدادگر این رقم را ۵۰ هزار نفر اعلام می‌کنند. با این حال، پیشروی به کام حامیان تروریست‌ها (عمدتا عربستان و ترکیه) خوش نیامده است. آنها اعلام کرده‌اند،نیروی زمینی به سوریه می‌فرستند که در این صورت احتمال برخورد میان نیروهای روسیه و سوریه با نیروهای ترکیه و عربستان و اپوزیسیون مسلح وجود دارد. در این صورت، ورود نظامی آمریکا به صحنه درگیری احتمال جنگی فراگیر را افزون تر می‌کند. با این حال، نیویورک تایمز می‌افزاید: «آن مقام عربستانی که سخن از اعزام نیروی زمینی به سوریه به میان آورد بدون مشورت با متحدان منطقه‌ای چنین گفته بود و نوع حضور نظامی عربستان در سوریه هنوز مشخص نیست.»


نامه دمشق به سازمان ملل

وزارت خارجه سوریه در دو نامه به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت خواهان اتخاذ اقداماتی از سوی این شورا علیه کشورهای حامی تروریسم شد. به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، وزارت خارجه سوریه در این نامه‌ها اعلام کرد: «گروه‌های تروریستی روز چهارشنبه مناطقی در شهر «درعا» را با ده‌ها موشک و راکت هدف قرار دادند که موجب شهادت 17 سوری و زخمی شدن 101 تن دیگر شد». این خبرگزاری می‌افزاید گروه‌های تروریستی همچنین برخی مناطق مسکونی در شهر حلب را هدف قرار دادند که به زخمی شدن 10 تن انجامید. تروریست‌های «جیش الاسلام» نیز حومه دمشق را بمباران کردند که در این حمله نیز چند تن کشته و زخمی شدند. در این نامه‌ها تاکید شده است گروه‌های مخالفی که به‌عنوان گروه میانه‌رو شناخته می‌شوند اخیرا حملات تروریستی خود را در راستای اطاعت از اوامر اربابان خود در ریاض، دوحه و آنکارا افزایش داده‌اند.


اردوغان: بیانیه روس‌ها خنده دار است

در همین حال، رئیس‌جمهوری ترکیه بیانیه وزارت دفاع روسیه درباره آماده شدن آنکارا برای دخالت نظامی در سوریه را «خنده‌دار» خواند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: «از نظر من این بیانیه مسکو واقعا «خنده‌دار» است؛ چرا که این روسیه است که در حال حاضر در حمله به سوریه مشارکت دارد». روسیه روز پنج شنبه اعلام کرد ترکیه برای حمله به سوریه آماده می‌شود و نیرو و تجهیزات نظامی در مرز با این کشور مستقر کرده است. به گزارش نیویورک تایمز، ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل، نیز وارد میدان شده و با اشاره به اینکه مسکو نمی‌تواند «به‌طور یکجانبه» حملات هوایی را متوقف کند، گفت: حملات تروریست‌ها همچنان ادامه دارد و بمباران‌های ائتلاف آمریکا هم تشدید شده است. وی در ادامه به مشروعیت اقدام نظامی مسکو در روسیه اشاره کرد. به گزارش راشا تودی، این مقام روس پس از نشست غیر علنی شورای امنیت درباره سوریه گفت: «ما نمی‌توانیم به حملات هوایی در سوریه به‌صورت یکجانبه پایان دهیم. نظر شما درباره تروریست‌ها و گروه‌های اپوزیسیون چیست؟ آیا آنها هم حملاتشان را متوقف می‌کنند؟ ائتلاف تحت امر آمریکا چطور؟». چورکین افزود: «تمام پیشنهادها در ژنو مطرح شد اما هیات اپوزیسیون از مذاکرات بیرون رفت. متاسفانه به نظر می‌رسد که این اقدام از سوی برخی از شرکای غربی ما تحریک شده بود».