گروه خودرو: سفر حسن روحانی رئیس‌جمهوری به فرانسه در شرایطی تحت‌تاثیر حملات تروریستی به این کشور لغو شد که قرار بر این بود سند همکاری پژو و ایران‌خودرو در این سفر نهایی شود. حال روز گذشته دبیرکل سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران از انعقاد قرارداد مشارکت ایران‌خودرو و پژو در سفر آتی ریاست‌جمهوری به فرانسه یا در زمان برگزاری این همایش خبر داد.

ساسان قربانی در نشست خبری روز گذشته خود که پیرامون همایش بین‌المللی صنعت خودرو برگزار شد، تاکید کرد که انعقاد قرارداد همکاری ایران‌خودرو و پژو بسته به رویکرد مدیرعامل ایران‌خودرو یا در حاشیه سفر ریاست‌جمهوری به فرانسه یا به سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو صورت خواهد گرفت. قربانی همچنین درباره همایش بین‌المللی با بیان اینکه این همایش در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰۰ میهمان خارجی از ۳۰۰ شرکت خودروسازی و قطعه‌سازی از ۲۵ کشور جهان در این همایش حضور خواهند داشت. وی ادامه داد: مدیران ارشد شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی از کشورهایی چون آلمان، ایتالیا، فرانسه، ژاپن، کره‌جنوبی، اتریش، اسپانیا و سوئد از جمله شرکت‌کنندگان در سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو خواهند بود. وی تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد بعد از برداشته شدن تحریم‌ها و اجرایی شدن برجام، خودروسازان خارجی که در گذشته مذاکرات خود برای حضور در صنعت خودرو ایران را تکمیل کرده‌اند، وارد بازار شوند؛ بر این اساس ژاپنی‌ها به‌صورت گسترده وارد ایران خواهند شد و با توجه به هیات گسترده‌ای که از ایتالیا به ایران آمدند، به‌نظر می‌رسد ایتالیایی‌ها با توجه به مذاکرات، حضور پررنگی در صنعت و بازار خودروی ایران داشته باشند. به گفته قربانی، فرانسه، آلمان، اتریش و ترکیه نیز در بازار و صنعت خودروی ایران حضور خواهند یافت و اکنون نیز مذاکرات خود را به انجام رسانده‌اند و علاقه‌مند به همکاری مشترک هستند. البته محدودیت‌هایی در تحریم برای خودروسازی و قطعه‌سازی ایران به‌وجود آمده بود که امیدواریم با عملیاتی شدن برجام، بسترها برای حضور و مشارکت خودروسازان و قطعه‌سازان صاحب نام دنیا با ایران فراهم شود.

وی اظهار کرد: البته برخی شرکت‌های قطعه‌ساز صاحب نام اروپایی مذاکرات خود را با قطعه‌سازان ایرانی نهایی کرده‌اند و هیات‌هایی را نیز به ایران اعزام کرده که کار مذاکرات را نهایی کرده‌اند. البته از طرف‌های ایرانی خود خواسته‌اند که تا زمانی که تحریم‌ها برداشته شود، نام آنها را اعلام نکنند. دبیر شورای سیاست‌گذاری خودرو از دو نوع قرارداد مشارکت برای همکاری با خارجی‌ها در صنعت خودرو خبرداد و گفت: اولین نوع قرارداد این است که داخلی‌سازی قطعات خودروهای موجود برندهای بین‌المللی صورت گیرد و تولید خودرو در ایران انجام شود و نوع دوم این است که خودروهای جدید در ایران تولید شود که فرآیند این نوع تولید، سه سال زمان می‌برد که البته هر دو نوع را به‌صورت موازی، دنبال می‌کنیم. در حالت ایده‌آل اگر بتوانیم دو درصد از سهم جهانی صنعت خودرو را به خود اختصاص دهیم، شرایط خوبی است.قربانی در بخش دیگری از اظهارات خود به زمان برگزاری همایش بین‌المللی صنعت خودرو اشاره کرد و افزود: زمان برگزاری این همایش از آذرماه به نهم اسفندماه تغییر یافت تا با اجرایی شدن برجام شرکت‌های خارجی بیشتری امکان حضور در این همایش را داشته باشند.