گروه خودرو: 110 هزار نفری که در طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو شرکت کردند، باید تا پنج سال قسط بپردازند و این در حالی است که پس از این مدت، خودرو آنها مطابق با استاندارد جهانی عملا مستهلک شده و بهتر است تعویض شود.


هرچند هم اکنون در جاده‌ها و خیابان‌های کشور، خودروهایی با عمر بالای 10 سال و 20 سال و بلکه بیشتر، تردد می‌کنند، اما اگر استاندارد جهانی را در نظر بگیریم، خودروها معمولا پس از پنج سال، تعویض و محصولی نو جایگزین آنها می‌شود. نکته دیگر اینجاست که جدای از حساسیت دولت روی سن خودروها (به دلیل مصرف سوخت و آلایندگی بالا)، خودروسازان نیز خود را متعهد به تعویض محصولات نو با کارکرده دانسته و با در نظر گرفتن تسهیلات و مشوق‌هایی جذاب، مشتریان را به این کار ترغیب می‌کنند. این کار سبب می‌شود اولا مشتریان هر چند سال یک‌بار صاحب خودرو نو شوند و از سوی دیگر، خودروسازان نیز بخشی از فروش خود را به این واسطه تضمین و به اصطلاح مشتریان شان را برای خود نگه خواهند داشت.


در این شرایط، به‌نظر می‌رسد خودروسازان ایرانی نیز می‌توانند با الگوبرداری از خودروسازان خارجی، نسبت به کاهش غیر‌رسمی سن استهلاک خودروها اقدام و شرایطی مناسب و جذاب را برای تعویض خودروهای کارکرده با نو، برای مشتریان خود فراهم کنند. در این بین، خودروهایی که در طرح تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی فروش رفته‌اند، گزینه خوبی برای این طرح به شمار می‌روند، چه آنکه اتمام اقساط شان تا پنج سال طول می‌کشد، بنابراین خودروسازان می‌توانند پس از این مدت، نسبت به تعویض این محصولات اقدام کنند. در حال حاضر بسیاری از ثبت نام کنندگان در طرح تسهیلات ۲۵ میلیونی، نگران این موضوع هستند که وقتی اقساط شان تمام شود، خودرو آنها دیگر به‌نوعی مستهلک شده است، با این حساب تعویض خودروهای تسهیلاتی می‌تواند انگیزه‌ای باشد برای این دسته از مشتریان داخلی. البته خودروسازان اگر چنین طرحی را در نظر بگیرند، بدون شک باید شرایطی جذاب برای آن لحاظ کنند، تا انگیزه لازم برای مشتریان برای شرکت در چنین طرحی فراهم بیاید؛ به‌عنوان مثال، خودروسازان می‌توانند محصول پنج سال کارکرده مشتریان را با قیمتی مناسب از آنها خریداری کرده و در کنار آن، تسهیلات و وامی با شرایط آسان نیز به مالکان این خودروها بپردازند.