ایسنا: عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: منتشر نکردن گزارش وضعیت کیفی خودروهای داخلی واکنش مناسبی به افت جایگاه این خودروها در رده‌بندی کیفی نیست؛ بلکه تنها پاک کردن صورت مساله است.


شهرام آزادی اظهار کرد: در تمام دنیا استانداردها و شاخص‌های مربوط به ارزیابی کیفی خودروها به‌صورت دوره‌ای ارتقا یافته و سختگیرانه‌تر می‌شود. وی با بیان اینکه در ایران نیز این اتفاق افتاده و دستورالعمل ارزیابی کیفی خودروهای داخلی بعد از چند سال بازنگری شده است، خاطرنشان کرد: بنابراین طبیعی است که با سختگیرانه‌تر شدن دستورالعمل بازرسی، جایگاه خودروهای داخلی در رده‌بندی کیفی افت کند. عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: واکنش مناسب در این زمینه آن بود که چند ماه پیش از اجرایی شدن دستورالعمل جدید، اطلاع‌رسانی مناسبی صورت گرفته و رسما اعلام می‌شد که با سختگیرانه‌تر شدن دستورالعمل ارزیابی به‌طور طبیعی جایگاه خودروها در رده‌بندی کیفی افت می‌کند.


وی تصریح کرد: با این حال وزارت صنعت، معدن و تجارت به جای این کار صورت مساله را به‌طور کلی پاک و از انتشار گزارش رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی خودداری کرده است؛ در‌حالی‌که این کار تنها باعث حساس شدن افکار عمومی شده و نتیجه عکس خواهد داشت. اگرچه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در هفته ابتدایی هر ماه گزارش رده‌بندی کیفی خودروهای تولیدی در ماه قبل از آن را منتشر می‌کرد، اما با وجود پایان یافتن ماه آبان، هنوز گزارش رده‌بندی کیفی خودروهای تولیدی در مهر ماه منتشر نشده است. در این زمینه شنیده می‌شود با توجه به اجرایی شدن دستورالعمل جدید بازرسی کیفی (آدیت) و افت جایگاه کیفی خودروهای تولید داخل در رده‌بندی کیفی، از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران خواسته شده که از انتشار گزارش رده‌بندی کیفی خودداری کند.