ایرنا: مدیر استراتژی ایران خودرو دیزل با اشاره به کمبود نقدینگی خودروسازان داخلی، گفت: بدون پرداخت تسهیلات بانکی مناسب، فروش خودرو‌های تجاری در کشور عملی نیست. حسین غلامی افزود: قیمت یک دستگاه کامیون سنگین یا کشنده بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است؛ بنابراین مشتریان بدون تسهیلات بانکی قادر به خرید این خودروها نیستند.


وی با بیان آنکه رونق اقتصادی بر فروش خودروهای تجاری بسیار تاثیرگذار است، اظهار کرد: رکود اقتصادی سبب شده طی 3 سال گذشته تقاضا برای خرید خودروهای تجاری در کشور به حداقل برسد. مدیر استراتژی ایران خودرو دیزل، یادآور شد: تا زمانی که نوسازی ناوگان تجاری کشور در دستور کار جدی قرار نگیرد تقاضا در بازار افزایش نمی یابد؛ زیرا هرچه رونق اقتصادی بیشتر شود، شاهد فروش خودروهای تجاری بیشتری در بازار خواهیم بود. وی با اشاره به ظرفیت تولید خودروهای تجاری در شرکت ایران خودرو دیزل، افزود: ظرفیت تولید انواع خودرو تجاری در این شرکت سالانه 35 هزار دستگاه است اما طی سال‌های 91 و 92 در این شرکت سالانه به‌طور میانگین حدود 3‌هزار دستگاه خودرو تجاری تولید شده است.


غلامی با بیان آنکه طی ۶ ماه نخست سال جاری در مجموع یک هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو تجاری در ایران خودرو دیزل تولید شده است، گفت: این در حالی است که طی ۶ ماه نخست سال گذشته تولید این شرکت به بیش از یک هزار و ۵۰۰ دستگاه رسیده بود.


وی یادآور شد: طی 3 سال گذشته بیشتر خودروسازان داخلی متضرر شده اند، زیرا علاوه بر کمبود نقدینگی تولید آنها کاهش یافته و درآمدهای حاصل از فروش نیز به حداقل رسیده از طرفی پرداخت تسهیلات بانکی 30 درصدی خودروسازان را بیشتر متضرر کرده که این مساله در تعیین قیمت خودرو علاوه‌بر هزینه‌های دیگر، بسیار تاثیرگذار بوده است.