گروه خودرو: اصلاحیه دستورالعمل ضوابط واردات خودروهای سواری ازسوی اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی، پس از گذشت شش ماه از ابلاغ دستورالعمل اولیه که با اعتراض نمایندگی‌های رسمی مسکوت مانده بود، به وارد کنندگان کشور ابلاغ شد.

براساس این دستورالعمل واردات خودروهای سواری ازسوی اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی در دو صورت امکان پذیر است. براساس روش اول اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند با اخذ نمایندگی رسمی از شرکت‌های مادر به فعالیت بپردازند و از این طریق به مشتریان خود خدمات پس از فروش ارائه دهند. در صورت عدم وجود امکانات لازم در پذیرش نمایندگی، اما این اشخاص باید پس از عقد توافقنامه ارائه خدمات گارانتی و وارانتی با نماینده رسمی، 3 درصد ارزش CIF را به نمایندگی‌های رسمی بپردازند تا بتوانند خدمات پس از فروش را به مشتریان خود ارائه دهند. از دیگر موضوعاتی که در این اصلاحیه مدنظر قرار گرفته ارائه گواهینامه انطباق کالا certificate Of Conformity) COC) است که این ضابطه نیز براساس تاکیدات اداره استاندارد در این قانون گنجانده شده است.


گواهی COC صرفا برای نشان دادن استاندارد خودروهای اروپایی در نظر گرفته شده که در آن مشخصات، آپشن‌ و درصد آلایندگی خودرو ذکر می شود. همچنین در این اصلاحیه قید شده که ترخیص خودروهای ثبت سفارش شده قبل از ۲ بهمن‌ماه ۱۳۹۳ ازسوی افراد حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی و عاملیت فروش با رعایت دقیق ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات و تبصره‌های آن بلامانع خواهدبود. ابلاغ این اصلاحیه نشان‌دهنده آن است که واردکنندگان رسمی خودرو با پذیرش مفاد دستورالعمل فعلی با نمایندگی‌های غیررسمی مصالحه کرد‌ه‌، این در حالی است که در اوایل اسفندماه سال گذشته با ابلاغ ضوابط واردات خودروهای سواری، عمده‌ترین اختلاف نمایندگی‌های واردکننده خودرو با واردکنندگان غیرنمایندگی ۳ درصد تعیین شده ارزش Cif بود. به طوری که نمایندگی‌های رسمی خواستار افزایش این میزان تا ۷ درصد بودند، اما وزارت صنایع با این افزایش موافقت نکرد.


فرهاد احتشام زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: برخی از نمایندگی‌های واردکننده خودرو همچنان به 3 درصد از ارزش Cif برای ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان خودروهای واردشده ازسوی شرکت‌های غیررسمی انتقاد دارند، اما مفاد اصلاح شده، خروجی جلسه واردکنندگان خودرو، شورای رقابت و وزارت صنعت است بنابراین تخلف از آن منجر به ابطال گواهی فعالیت شرکت‌های متخلف خواهد شد. برابر با این ابلاغیه نمایندگی‌های رسمی واردکننده خودرو باید با اخذ 3 درصد ارزش CIF به مدت 5 سال و 150 هزار کیلومتر به خودروهای واردشده ازسوی نمایندگان غیررسمی خدمات ارائه دهند.