تسنیم:‌ مرکز مطالعات سیاست‌گذاری صنعتی دانشگاه امیرکبیر در نامه‌ای به وزیر صنعت، سه پیشنهاد برای پایان کمپین تحریم خرید خودروی ایرانی ارائه کرد. در این نامه آمده است: مطالبه مردمی که به این کمپین پیوسته‌اند را می‌توان در دو کلمه خلاصه کرد: قیمت و کیفیت مناسب. از سوی دیگر خودروسازان درخواست افزایش قیمت محصولات خود را به شورای رقابت ارائه کرده‌اند.


این رویه به افزایش شکاف اعتماد بین خودروساز و مشتری منجر شده و به‌نظر می‌رسد ادامه این روند نه به سود اقتصاد ملی و نه به سود مردم است. برای پایان این کمپین و افزایش رضایت مشتری پیشنهاد می‌شود وزارت صنعت با اصلاح آیین‌نامه قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو در اولین گام، حداقل مدت زمان گارانتی خودرو را از 2سال یا40 هزار کیلومتر به 3سال یا 60 هزار کیلومتر افزایش دهد. از طرف دیگر پیشنهاد می‌شود برای اعتمادسازی، این موضوع به آیین‌نامه قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو اضافه شود و اگر در 10 هزار کیلومتر اول، مشکلی در قطعات یا عملکرد خودروهای ساخت داخل پدید آمد، خودروسازان مکلف به تعویض خودرو باشند.


از طرف دیگر با توجه به ادعای خودروسازان مبنی بر این‌که قیمت فعلی محصولات باعث ضرردهی آنها می‌شود، پیشنهاد می‌شود خودروسازان جزئیات هزینه‌های تولید اعم از قیمت مواد اولیه و قطعات، دستمزد کارگران و سایر هزینه‌ها را به تفکیک چند محصول پرفروش خود به شکل عمومی منتشر کنند تا افکار عمومی در این‌باره قضاوت کند.