فرانکفورت؛ بیشترین نمایش خودرو در جهان
گروه اقتصاد بین‌الملل: بزرگ‌ترین نمایشگاه خودروی جهان این هفته در فرانکفورت آلمان گشایش یافت. نمایشگاه فرانکفورت هم به لحاظ اندازه غرفه‌ها و هم به لحاظ تعداد خودروهای به نمایش درآمده بزرگ‌ترین نمایشگاه خودروی جهان محسوب می‌شود؛ به‌طوری‌که اندازه جایگاه‌ها به بزرگی یک دهکده کوچک است. شصت و ششمین دوره نمایشگاه خودروی فرانکفورت فرصتی برای خودروسازان سراسر جهان به شمار می‌رود تا علاوه‌بر رونمایی از مدل‌های جدید خود، برنامه‌های‌شان را برای آینده اعلام کنند.

به گزارش سی‌ان‌ان، نمایشگاه فرانکفورت در کنار نمایشگاه‌های پاریس و ژنو یکی از سه نمایشگاه بزرگ خودروی اروپاست و به لحاظ زمانی بعد از این دو نمایشگاه برگزار می‌شود. این نمایشگاه همچنین آخرین نمایشگاهی است که امسال در اروپا برگزار می‌شود و پس از آن نمایشگاهای بین‌المللی خودرو در ماه اکتبر راهی توکیوی ژاپن و در ماه نوامبر رهسپار لس‌آنجلس آمریکا می‌شوند.


در سال ۲۰۱۳، شعار نمایشگاه فرانکفورت«بیشترین نمایش خودرو در جهان» بود و امسال نیز از همین شعار استفاده شده است. طی سال‌های گذشته شاخص‌ترین خودروها در این نمایشگاه معرفی شده‌اند مانند پورشه ۹۱۱ (در سال ۱۹۶۳)، مدل انقلابی موتور احتراق داخلی ان‌اس‌یو رو۸۰ (در سال ۱۹۶۷)، فولکس‌واگن گلف جی‌تی‌آی (در سال ۱۹۷۵) و ساب ۹۹ با موتور توربو شارژر (در سال ۱۹۷۷). در سال‌های اخیر نیز از مدل‌های برجسته لامبورگینی مورسیه‌لاگو (در سال ۲۰۰۱)، مرسدس بنز اس‌ال‌آر مک‌لارن (در سال ۲۰۰۳) و فراری ۴۵۸ ایتالیا (در سال ۲۰۰۹) در این نمایشگاه رونمایی شد.


نمایشگاه خودروی امسال درست زمانی برگزار می‌شود که دو قدرت جهانی چین و آمریکا دو مسیر کاملا متفاوت را در صنعت خودرو طی می‌کنند. در شرایطی که فروش در بازار خودرو آمریکا درحال بهبود است، چین در جهت مخالف این روند حرکت می‌کند و فروش در بازار این کشور درحال کند شدن است، اما این تصور که این وضعیت منجر به نمایشی کسل‌کننده در فرانکفورت خواهد شد، ازمیان رفته است، زیرا اکثر شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه از تولیدات مهم خود رونمایی می‌کنند. در نمایشگاه امسال از محدوده گسترده‌ای از خودروها از سدان‌های آماده تولید انبوه و خودروهای سوپر اسپورت گرفته تا خودروهای برقی و نمادهای بازی‌های ویدئویی، رونمایی می‌شود.


از نظر پایگاه خبری بیزینس اینسایدر تاکنون بزرگ‌ترین ستاره نمایشگاه فرانکفورت خودرو کانسپت برقی میژن ایی پورشه است. این خودرو اسپورت دارای تکنولوژی بالا، چهار در و چهار صندلی دارد و برای رقابت با «مدل اس» تسلا تولید شده است. شرکت آئودی نیز رقیبی برای تسلا معرفی کرده است؛ یعنی خودروی شاسی‌بلند کانسپت ایی-ترون کوآترو. فولکس‌واگن هم شاسی‌بلند خود را به این نمایشگاه آورده که تیگوآن جی‌تی‌ایی جدید است. این شرکت همچنین از مدل گلف جی‌تی‌ایی اسپورت کانسپت خود رونمایی کرد. دیگر برندهای فولکس‌واگن نیز در این نمایشگاه حضور چشمگیری دارند و بنتلی با نخستین شاسی‌بلند خود با نام بنتایگا به این نمایشگاه آمده است. برند سوپر اسپورت فولکس‌واگن یعنی لامبورگینی نیز مدل اونتادور را در فرانکفورت به نمایش گذاشته است و از خودروی هوراکان اسپایدر رونمایی کرده است. بوگاتی دیگر برند متعلق به فولکس‌واگن خودروی کانسپت ویژن گرن توریزمو را به نمایش گذاشته است. این خودرو برای بازی ویدئویی«گرن توریزمو» طراحی شده است و چشم‌اندازی از خودروهای آینده بوگاتی را به تصویر می‌کشد. «گرن توریزمو» یک سری بازی ویدئویی شبه‌سازی شده مسابقات اتومبیل‌رانی است که منحصرا برای پلی‌استیشن‌های شرکت سونی ساخته شده است. هیوندای، خودروساز کره‌جنوبی، نیز با یک خودروی کانسپت گرن توریزمو یعنی مدل ان۲۰۲۵ در نمایشگاه فرانکفورت شرکت کرده است. مرسدس با رونمایی از خودروی«اتومبیل هوشمند آیرودینامیک» یا آی‌ای‌ای، توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است. با فشار دادن یک دکمه یا هنگامی که سرعت افزایش می‌‌یابد، این خودرو تغییر شکل می‌دهد و آیرودینامیک این خودرو به حد مطلوب می‌رسد. برای تغییر شکل این خودرو هوشمند از شش قطعه متحرک استفاده شده است که موجب می‌شود ۴۰ سانتی‌متر به طول خودرو افزوده شود. شرکت سیتروئن نیز خودروی کانسپت کاکتوس‌ام را به نمایشگاه فرانکفورت آورده است که شبیه به یک باگی ساحلی بدون سقف است.


نیسان در نمایشگاه فرانکفورت از مدل کانسپت گریپز رونایی کرده است. بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو براین باورند که این خودرو با طراحی برجسته‌اش به خودروی بعدی اسپورت زد نیسان تبدیل خواهد شد. تویوتا با مدل کانسپت سی-اچ‌آر به نمایشگاه فرانکفورت آمده و این خودرو احتمالا به شاسی‌بلند کراس‌اوور بعدی این برند تبدیل خواهد شد.


دیگر خودروسازان، خودروهای آماده تولید انبوه را به نمایشگاه فرانکفورت آورده‌اند. از جمله مزدا با مدل کوئرو در این نمایشگاه حاضر شده است. این مدل از نظر فنی یک خودروی کانسپ است، اما بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند کوئرو اساسا نسل بعدی شاسی‌بلند سی‌اکس-۹ مزدا خواهد بود. فراری سقف مدل جدید ۴۸۸ جی‌تی‌بی را برداشته و مدل ۴۸۸ اسپایدر را خلق کرده است. شرکت بی‌ام‌و خودروی جدید سدان سری ۷ را در نمایشگاه فرانکفورت عرضه کرده است. جگوار لندرور از اولین خودروی شاسی‌بلند خود با نام اف‌پیس در این نمایشگاه رونمایی کرد. اینفینیتی، برند لوکس رنو-نیسان، کانسپت کراس‌اوور جدید خود را که کیو۳۰ نام دارد، در این نمایشگاه عرضه کرده است و سرانجام فیات کرایسلر از سدان جدید جیولیا خود رونمایی کرده است که مجهز به موتور v۶ توربوشارژ فراری اسپایدر است. نمایشگاه خودروی فرانکفورت از ۱۵ تا ۲۷ سپتامبر در شهر فرانکفورت آلمان پذیرای کارشناسان و علاقه‌مند به صنعت خودرو جهان است.