گروه خودرو: وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه در بازار خودرو قطعا به دنبال رقابت هستیم، گفت: اولویت در این رقابت با خودروسازهای داخلی است ولی در کنار آن نباید فراموش کنیم که قانون اجازه واردات خودرو را هم داده است. محمدرضا نعمت‌زاده در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت افزود: تنها محدودیت واردات مربوط به خودروهای لوکس و با قدرت بالاست که دولت بنابر مصلحت اجازه واردات آن را نداده است. وی با اشاره به اینکه خودروهای زیر 2500 سی‌سی 95 درصد نیاز کشور را برطرف می‌‌کنند که خوشبختانه واردات آنها آزاد است، اظهار کرد: در حال حاضر تقریبا 8 تا 10 درصد نیاز سالانه کشور در این بخش از طریق واردات صورت می‌گیرد که این رقم قطعا لطمه‌ای به تولید داخل نمی‌زند ولی هرچقدر بتوانیم تنوع محصولات داخلی را بیشتر کنیم این تنوع بر کاهش واردات موثر خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر پیشنهاداتی وجود دارد که ما آن را اعمال نکرده‌ایم. مثلا کسانی که قصد واردات خودرو دارند باید سرمایه‌گذاری داخلی انجام دهند به این معنا که یک نوع خودرو را وارد کنند و خودرویی دیگر در داخل تولید کنند.


محمدرضا نعمت‌زاده افزود: چون شرایط تحریم را داشتیم می‌دانستیم که این نوع سرمایه‌گذاری‌ها در شرایط تحریم شکل نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از روش‌هایی که بسیاری از کشورها انجام می‌دهند این است که اجازه می‌دهند یک ماشین وارد شود به شرط آنکه یک یا دو خودرو در داخل آن کشور تولید شود، اظهار کرد: این پیشنهاد هم در لیست برنامه‌های وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت است که در حال مطالعه روی آن هستیم اما هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم ولی در کل نگران نیستیم.


وی تاکید کرد: اگر بتوانیم موانع تولید داخلی را با رفع کامل تحریم‌ها برداریم قطعا خودروسازهای ما می‌توانند با دنیای بیرون رقابت کنند چراکه یکی از سیاست‌های اصلی ما صادرات خودرو است.