فارس: از سال ۲۰۱۰ تاکنون خودروسازی چین رشد قابل‌توجهی نسبت به سال‌های گذشته تجربه کرده است و بر اساس پیش‌بینی‌ها طی ۱۵ سال‌آینده بخش قابل‌توجهی از بازار خودروی جهان در دست چینی‌ها خواهد بود.


یک موسسه نظارت بر تجارت و سرمایه‌گذاری در آمریکا، گزارش داد که تولید خودرو در چین در سال 2010 شاهد افزایش چشمگیری بود؛ به‌طوری‌که تعداد خودروهای تولید شده در چین از کل تعداد خودروهای تولید شده در اتحادیه اروپا فراتر رفت.


در سال ۲۰۱۴ حجم صادرات خودروی چین به معادل یک درصد کل صادرات خودروی جهان رسیده است و اما همچنان در برابر ۸ درصد سهم آمریکا و ۱۳ درصد سهم ژ اپن فاصله زیادی دارد.


خودروسازان چینی با هدف افزایش سهم خود از بازار جهانی خودرو، به جای تلاش برای حضور در کشورهای پیشرفته که تحت‌سلطه خودروسازان بزرگ جهان بود، توجه خود را معطوف بازارهای کشورهای نوظهور در بخش واردات کردند.


در ابتدا اروپا و آسیای میانه به بزرگ‌ترین بازار خودروهای چینی تبدیل شدند. از سال ۲۰۰۹ میزان صادرات خودروهای چینی به اروپا تقریبا ثابت بوده است، اما حجم صادرات خودروی این کشور به بازارهای نوظهور دیگر کشورها نظیر آمریکای لاتین، صحرای آفریقا، خاورمیانه و شمال آفریقا افزایش چشمگیری را تجربه کرده است.


این افزایش صادرات خودروسازان چینی را در شرایط نسبتا خوبی قرار داده است، به‌گونه‌ای که بر اساس پیش‌بینی‌ها طی 15 سال‌آینده تقاضای خودرو از اروپا و آمریکا به سوی این کشورها تغییر خواهد کرد.