گروه خودرو: روز گذشته مسوول تجاری امور عراق در سازمان توسعه تجارت در حالی از کاهش 30 درصدی صادرات غیرنفتی ایران به کشور عراق سخن گفته که بسیاری علت این موضوع را کاهش صادرات خودرو به بازار این کشور عنوان می‌کنند.

بر این اساس کاهش صادرات کالاهای غیرنفتی در حالی از سوی مجید قربانی فراز عنوان می‌شود که خودرو جایگاهی در میان آمارهای ارائه شده ندارد، این در حالی است که براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت عراق اصلی‌ترین بازار صادراتی خودروسازان کشور محسوب می‌شود. براساس آمار ارائه شده در سال ۱۳۹۱ تعداد ۵۲هزار و ۹۱۷ دستگاه خودرو به بازارهای صادراتی ایران ارسال شده است که این میزان در سال ۱۳۹۲ با کاهشی ۴۲ هزار و ۹۱۷ دستگاه به تعداد ۱۰ هزار دستگاه رسید. بسیاری از کارشناسان افت کاهش صادرات در سال ۹۲ و ۹۳ را به علت از دست دادن بازار عراق عنوان کرده‌اند. این در حالی است که عراق با حجم واردات ۱۹۱ هزار و ۲۰۷ دستگاه خودرو در طول سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ بزرگ‌ترین بازار صادراتی خودروسازان بوده است.

عراق در حالی بزرگ‌ترین بازار صادراتی خودروسازان ایران محسوب می‌شود که بسیاری از شرکت‌های خودروساز از کاهش میزان صادرات خود به این کشور گلایه دارند و مهم‌ترین علت آن را موضع‌گیرهای برخی از مسوولان نسبت به کیفیت خودروهای داخلی عنوان می‌کنند.