فارس: رئیس شورای رقابت با بیان اینکه در قیمت‌گذاری جدید خودروها، اکثر خودروها بابت عدم برخورداری از کیفیت مناسب جریمه می‌شوند، گفت: برای مشخص شدن تکلیف قیمت‌گذاری‌ خودروها منتظر اظهارنظر مجلس هستیم. رضا شیوا ‌با اشاره به نامه ارسال شده از سوی شورای رقابت به مجلس برای تعیین تکلیف قیمت‌گذاری خودرو، اظهار کرد: در مورد مصوبه اخیر مجلس و مغایرت آن با موضوع قیمت‌گذاری کالاهای انحصاری توسط شورای رقابت با ابهام روبه‌رو هستیم و از مجلس درخواست استفساریه کرده‌ایم، ولی متاسفانه مجلس هنوز پاسخی به ما نداده است.

وی ادامه داد: نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی نسبت به سال گذشته کمتر بوده است، ولی این طور نیست که کلا تورم نداشته باشیم بلکه رقم آن کمتر شده است.

شیوا ادامه داد: در حال حاضر در برخی نهاده‌های تولید از جمله دستمزدها با افزایش قیمت روبه‌رو هستیم که البته این افزایش قیمت به اندازه سال گذشته نیست. وی با بیان اینکه کیفیت خودروها نسبت به سال گذشته بهبود داشته است، گفت: هنوز به شرایط ایده‌آل و مناسب در کیفیت خودروها نرسیده‌ایم و به همین دلیل اکثر خودروها در قیمت‌گذاری جدید مشمول جریمه خواهند شد. به گفته وی، از این طریق بخشی از افزایش قیمت خودرو در اثر نرخ تورم جبران می‌شود. رئیس شورای رقابت با بیان اینکه بهره‌وری نیز در قیمت‌گذاری خودروها تأثیرگذار است، اظهار کرد: هر سال باید به اندازه ۲ درصد از محل بهره‌وری، کاهش قیمت به نفع مصرف‌کننده اتفاق بیفتد، این موضوع به افزایش یا کاهش بهره‌وری ربطی ندارد بلکه حتی اگر بهره‌وری نیز افزایش یافته باشد باز هم باید به اندازه ۲ درصد کاهش قیمت را در خودرو داشته باشیم. وی تصریح کرد: در این شرایط اگر خودروساز بتواند بیش از ۲ درصد افزایش بهره‌وری داشته باشد، می‌تواند در کنار کاهش ۲ درصدی قیمت محصولاتش، بابت بهره‌وری اضافی اتفاق افتاده نیز مشمول تشویق شود.

شیوا پیشتر به فارس گفته بود: طبق مصوبه مجلس در ۴ اسفند ۹۳ در رابطه با قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، این ابهام وجود دارد که آیا شورای رقابت می‌تواند در مورد قیمت‌گذاری خودرو اظهارنظر کند یا خیر. وی افزود: در ماده ۲۱ مصوبه مجلس، صحبت از انحصار خدمات عمومی مطرح شده که در این مورد با ابهام روبه‌رو هستیم که آیا مجلس می‌خواهد اجازه قیمت‌گذاری برای کالاهای انحصاری را تغییر دهد یا خیر و آیا آیین‌نامه مربوط به این موضوع توسط دولت نوشته خواهد شد یا شورای رقابت. شیوا ادامه داد: در این مورد از مجلس استعلام کردیم تا مشخص شود که دستورالعمل تعیین قیمت خودرو به چه صورت باید اجرایی شود و آیا شورای رقابت دیگر نباید در این مساله نقشی داشته باشد یا خیر.