گروه خودرو: خودروسازان در حالی افزایش 10 درصدی قیمت خودرو را از شورای رقابت درخواست کرده‌اند که بازار به‌دلیل عدم تقاضا از سوی مشتریان همچنان روند نزولی در قیمت‌ها دارد.

به گفته بسیاری از کارشناسان، بازار خودرو در رکود است و قهر مشتریان با خریدوفروش باعث روند نزولی قیمت خودروهای داخلی شده است. به گفته نمایشگاه‌داران پایتخت قهر مشتریان با بازار خودرو از یک سو به قدرت خرید آنها بازمی‌گردد و از سوی دیگر به گره خوردن بسیاری از بازارها به مسائل کلان سیاسی و اقتصادی؛ ‌طوری‌که مشتریان حل‌وفصل پرونده هسته‌ای را به بازار و قیمت خودروهای داخلی بی‌ربط نمی‌دانند. بدین ترتیب در حالی که بازار خودرو منتظر جهش و تحرکی برای حرکت در مسیر رونق است، اما کاهش نزولی قیمت‌ها نسبت به هفته‌های گذشته این نگرانی را ایجاد کرده است که قیمت‌ خودروهای داخلی در بازار با قیمت کارخانه یکسان شود.

یکی بودن قیمت سراتو در بازار و کارخانه تاییدی بر این مدعاست. در این میان بسیاری از نمایشگاه‌داران ضمن اشاره به تداوم مذاکرات هسته‌ای و تاثیر آن در رکود بازار خودرو، معتقدند که این مساله بر تصمیمات مشتریان نیز اثر گذار بوده است.

تحلیل بسیاری از کارشناسان در چند ماه گذشته درخصوص رکود بازار خودرو حول و حوش قرائت «بیانیه هسته‌ای لوزان» می‌چرخید. هر چند قرائت این بیانیه برای بسیاری از فعالان اقتصادی به‌دلیل گشایش در بازار و توسعه همکاری به‌صورت سرمایه‌گذاری با غربی‌ها خوشایند بوده است اما این موضوع به‌دلیل افزایش حجم انتظار جامعه نسبت به کاهش قیمت خودرو به ضرر فعالان بازار و صنعت خودرو بوده است. با این حال به گفته برخی از نمایشگاه‌داران پایتخت، بازار خودرو خود را برای کاهش بیشتر قیمت‌ها آماده کرده است و این تب فروکش نمی‌کند، مگر اینکه شورای رقابت هر چه زودتر قیمت خودروهای داخلی را اعلام کند یا اینکه نتیجه توافق هسته‌ای مشخص شود.