وزش نسیم کاهش قیمت  در بازار خودرو

گروه خودرو: بازار خودرو کشور در حالی این روزها در رکود به‌سر می‌برد و خرید و فروش در آن؛ رونق چندانی ندارد که با توجه به افزایش وام خودرو، احتمال می‌رود این بازار تا حدی از رکود خارج شود. آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، خرید و فروش خودرو همچنان در رکود است و مشتریان تمایلی برای خرید از خود نشان نمی دهند. در این شرایط، قیمت برخی خودروهای داخلی طی هفته جاری کاهش یافت که پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با عقب‌نشینی ۳۰۰ هزار تومانی، رکورددار به شمار می‌رود.

به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، عواملی مانند کاهش قدرت خرید، افزایش قیمت خودروها و همچنین انتظاری که مشتریان برای کاهش قیمت‌ها دارند، رکود بازار را رقم زده اند. این در شرایطی است که خودروسازان برنامه تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاهی را برای امسال در نظر گرفته اند و از طرفی به‌دنبال افزایش قیمت محصولات خود نیز هستند. به اعتقاد کارشناسان، با توجه به رکود بازار، افزایش قیمت نمی تواند اقدام منطقی و درستی باشد، چه آنکه بسیاری از مشتریان با همین قیمت‌های فعلی نیز حاضر به خرید خودرو نیستند، چه رسد به آنکه قرار باشد قیمت‌ها بالاتر نیز بروند.

کارشناسان بر این باورند که در شرایط فعلی، تغییر روش‌های فروش و همچنین ارائه تسهیلات بانکی می‌تواند به خروج بازار از رکود کمک کند. به اعتقاد آنها، خودروسازان باید با تسهیل شرایط فروش محصولات خود و همچنین در نظر گرفتن سود مشارکت بالاتر، انگیزه مشتریان برای خرید خودرو را افزایش دهند تا به این وسیله کاهش قدرت خرید و افزایش قیمت خودروهای داخلی را جبران کنند. وام خودرو نیز دیگر راهکار کارشناسان برای راه افتادن بازار است، چه آنکه به گفته آنها، با افزایش این وام می‌توان به افزایش خرید و فروش خودروهای د اخلی امیدوار بود. در این بین، خودروهایی که قیمت پایین‌تری دارند، بیشتر مورد استقبال مشتریان قرار خواهند گرفت؛ به‌عنوان مثال، مشتریان می‌توانند با دریافت وام ۱۵ میلیون تومانی از بانک‌ها و اضافه کردن چهار، پنج میلیون تومان به آن، یک دستگاه پراید خریداری کنند. این موضوع البته به این بستگی دارد که بانک‌ها چه شرایطی را برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان در نظر بگیرند؛ به‌عبارت بهتر، اگر شرایط پرداخت وام خودرو که اکنون بیش از دو برابر شده و به ۱۵ میلیون تومان رسیده است، چندان سخت نباشد، آنگاه می‌توان به اثرگذاری آن بر بازار خودرو امید داشت.

دنده عقب پژو و رانا

اما چرخی در بازار بزنیم و ببینیم قیمت خودروهای داخلی چه افت‌و‌خیزی را در هفته جاری تجربه کرده است.

به گفته فعالان بازار، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از افت ۳۰۰ هزار تومانی قیمت خودرو موردنظر حکایت می‌کند. همچنین، پژو ۲۰۶ صندوقدار در مدل V۸ نیز که ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را در هفته جاری تجربه کرده، هم‌اکنون قیمتی برابر با ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد.

دیگر مدل پژو ۲۰۶ یعنی تیپ ۲، در حال حاضر ۳۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد که این موضوع نشان می‌دهد خودرو موردنظر ۱۰۰ هزار تومان افت قیمت را تجربه کرده است. طبق آماری که وزارت صنعت،معدن و تجارت از تولید فروردین ماه منتشر کرد، پژو ۲۰۶ بیشترین درصد رشد تیراژ را در میان خودروهای سواری کشور به خود اختصاص داد.

اما از بازار پژو ۴۰۵ نیز خبر می‌رسد که این خودرو در هفته جاری ۲۰۰ هزار تومان افت قیمت داشته و هم‌اکنون ۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. پژو پارس نیز در مدل سال خود کاهشی ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است؛ به‌نحوی‌که این خودرو در حال حاضر قیمتی برابر با ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد.

فعالان بازار اما از افت قیمت رانا هم صحبت به میان می‌آورند، خودرویی که با توجه به عقب‌نشینی ۲۰۰ هزار تومانی اش، هم‌اکنون ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. کاهش قیمت رانا و پژویی‌های ایران خودرو در حالی است که سمند EF۷ بدون تغییر قیمت خاصی نسبت به هفته گذشته، در حال حاضر ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

همچنین از بازار دنا هم خبر می‌رسد این خودرو در حال حاضر ۴۷ میلیون تومان قیمت دارد درحالی که قیمت آن تا چند ماه پیش به ۵۳ میلیون تومان نیز رسیده بود.

پراید ۵/ ۲۱ میلیون تومانی

فعالان بازار اما از بازار تیبا خبر ثبات می‌دهند. به گفته آنها، این خودرو در هفته جاری بدون افت‌و‌خیز خاصی در قیمت، هم‌اکنون ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

نمایشگاهداران خودرو پایتخت، اما در مورد پراید تاکید می‌کنند که مدل ۱۳۱ این محصول، در حال حاضر ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و این در حالی است که پراید ۱۱۱ با افزایش قیمت همراه شده و در حال حاضر ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

از پراید بگذریم و سراغی هم از تندر-۹۰ بگیریم. این خودرو طی هفته جاری در مدل E۲ با افزایش قیمت روبه‌رو شده و هم‌اکنون ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

فعالان بازار در مورد پارس تندر نیز تاکید می‌کنند که این خودرو در حال حاضر با قیمت ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد که این موضوع از افزایش قیمت خودرو موردنظر حکایت می‌کند. از بازار تندر اتومات نیز خبر می‌رسد که این خودرو هم‌اکنون ۵۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.