گروه خودرو: به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و دست‌اندرکاران تولید، دو چالش مهم و اساسی صنعت خودرو طی یک دهه گذشته، کیفیت نازل برخی از خودروهای تولیدی و همچنین هزینه‌های تحمیلی از سوی دست‌اندرکاران به این صنعت بوده است. در این بین هر چند خودروسازان کیفیت پایین برخی از محصولات خود را متوجه قطعات تولیدی و به‌کارگرفته شده در خودرو می‌دانند، اما قطعه‌سازان نیز در همین راستا خودروسازان را متهم می‌کنند که طبق سفارش آنها و با توجه به هزینه درخواستی تولید‌کنندگان به ساخت قطعات می‌پردازند. با توجه به روند تولید خودرو در کشور و عدم رقابت بین قطعه‌سازان و خودروسازان به‌نظر می‌رسد که کیفیت همچنان یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت خودرو باقی بماند، اما برخی از کارشناسان بر اهمیت یک نقشه راه مدون که جوانب مختلف سیاست‌گذاری در آن دیده شود نیز تاکید فراوان دارند.

در این زمینه یک دست‌اندرکار صنعت خودرو با مثال روشنی بر اهمیت این نقشه راه تاکید و عنوان می‌کند که راهور ناجا نصب آپشن‌های ایمنی بر خودروهای تولید داخل همچون کیسه هوا را الزامی کرده است این د ر شرایطی است که اشکال اساسی که چنین مصوباتی ایجاد می‌کند هزینه‌ای است که بر مشتری و مصرف‌کننده تحمیل می‌شود. این کارشناس صنعت خودرو ادامه می‌دهد که نصب کیسه هوا بر محصولات قدیمی خودروسازان که نیازمند هزینه‌هایی برای طراحی دوباره و قالب‌سازی این خودروها است خودروسازان را با بار مالی زیادی مواجه می‌کند.

وی ادامه می‌دهد که بدیهی است که خودروسازان نیز به ناچار به تبعیت از این قانون هستند حال آنکه پرداخت این هزینه در نهایت به مشتری منتقل می‌شود. وی این تصمیمات را هر چند باعث افزایش ایمنی خودروهای داخلی می‌خواند، اما درگیر کردن مشتریان در این زمینه را نتیجه تصمیمات تحمیلی به صنعت خودرو کشور می‌خواند.