جنگ غول‌ها  در چین

گروه ترجمه: چین بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان است و مهم‌ترین نمایشگاه تجاری این کشور یعنی نمایشگاه خودرو شانگهای، محلی برای گردهمایی تمام کسانی است که به‌دنبال فعالیت در صنعت خودرو هستند. در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی شانگهای که از ۲۲ تا ۲۹ آوریل برگزار می‌شود، همه شرکت‌های چندملیتی حضور دارند و مدل‌های جدید و فراوانی را عرضه کرده‌اند. شهر شانگهای هر سال میزبان یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های خودروی جهان است.

نمایشگاه شانگهای که زمانی در فهرست نمایشگاه‌های بین‌المللی خودرو از اهمیت چندانی برخوردار نبود، طی چند سال گذشته و درپی رونق بازار خودرو چین به شدت مورد توجه قرار گرفته است. بازار رو به رشد چین سبب شده است خودروسازان سراسر جهان میلیاردها دلار روی مدل‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که فقط در قاره آسیا فروخته خواهند شد.

یکی از ویژگی‌های نمایشگاه خودرو شانگهای فضای بزرگ آن است. بر اساس اعلام روزنامه شانگهای دیلی محوطه این نمایشگاه ۸ برابر اندازه نمایشگاه خودرو دیترویت و نزدیک به اندازه ۱۰۰ زمین فوتبال است. همچنین ساختمان این نمایشگاه به لحاظ اندازه، بزرگ‌ترین ساختمان جهان به شمار می‌رود.

خودروسازانی مانند مرسدس بنز، بی‌ام‌و، سیتروئن و ولوو همگی محصولات جدید و یا خودروهای کانسپت را برای عرضه به این نمایشگاه آورده‌اند. فورد نیز از مدل جدید توروس سدان خود برای عرضه در بازار چین رونمایی کرد. این مدل چهار چرخ محرک که پشت صندلی‌های عقب آن هم متحرک است و جای‌پای بیشتری دارد، برای صاحبان کسب‌و‌کارها در نظر گرفته شده است. به گفته ترور ورتینگون، معاون بخش «توسعه محصولات برای آسیا-پاسیفیک»، این خودرو بازار خودروهای غیرلوکس را هدف گرفته است. او می‌گوید: «ویژگی‌های این خودرو با مدل‌های لوکس برابری می‌کند. ما فضای داخلی و پرستیژی را که صاحبان کسب‌و‌کارها به دنبال آن هستند، در طراحی این خودرو درنظر گرفته‌ایم.»

البته چین هم خودروسازی پر رونقی دارد و در نتیجه رونمایی از جدیدترین مدل‌های برندهای چینی مانند بی‌وای‌دی، چانگان و ژیانگلینگ موتورز بخش عمده‌ای از فعالیت‌های نمایشگاه شانگهای را به خود اختصاص داده است.

اما بهترین خودروهای عرضه شده در این نمایشگاه متعلق به شرکت‌های سیتروئن، آئودی، مرسدس، مک‌لارن، ام‌جی و پژو هستند.

بی‌تردید ستاره نمایشگاه خودروی شانگهای کانسپت ایرکروس سیتروئن است. ایرکروس دقیقا نمایانگر این گفته لیندا جکسون، مدیرعامل سیتروئن است که:«روح سیتروئن کاکتوس در همه مدل‌های جدید ما تجلی خواهد کرد.» ایرکروس با ۴۵۸۰ میلیمتر طول، ۲۱۰۰ میلیمتر عرض و ۱۸۰۰ میلیمتر ارتفاع از سیتروئن کاکتوس بزرگ‌تر است و اگر دقیقا به همین شکل تولید شود، رقیب لندروور دیسکاوری اسپورت خواهد شد. گرچه طراحی بدنه ایرکروس بسیار مورد توجه قرار گرفته، اما طراحی داخلی آن هم بسیار قابل توجه است. از میکروفن‌ها و اسپیکرهایی که در جاسری صندلی این خودرو قرار گرفته تا دو صفحه نمایش ۱۲ اینچی که روی داشبورد نصب شده است، همگی نشان می‌دهد که سیتروئن توانایی عرضه خودروهای مجلل را دارد. شرکت آئودی خودروی پرولوگ کانسپت آل‌رود را به نمایشگاه شانگهای آورده است. این خودروی برقی-بنزینی ۷۲۴ اسب بخار قدرت دارد. با این وجود، عمده فروش شرکت آئودی در چین مربوط به خودروهای کامپکت است؛ بنابراین این شرکت قصد دارد تولید مدل‌های ای۴ و کیو۵ و خودروهای کانسپت را برای بازار چین افزایش دهد. مقامات شرکت آئودی معتقدند بازار خودروهای لوکس چین فضای بسیاری برای رشد دارد. فروش خودروهای لوکس در چین حدود ۹ درصد از کل فروش خودرو را تشکیل می‌دهد.

اما مرسدس بنز هم با کوپه کانسپت جی‌ال‌سی به نمایشگاه شانگهای آمده است. این خودرو رقیب اصلی بی‌ام‌و اکس۴ خواهد بود.

نکته قابل توجه دیگر در نمایشگاه شانگهای، نمایش خودروهای سبز است. در این نمایشگاه حدود ۱۰۳ خودرو سبز به نمایش درآمده است. پس از آنکه چین و آلمان در ژوییه ۲۰۱۴ توافقنامه‌ای را برای یکسان‌سازی استانداردهای شارژ خودروهای برقی امضا کردند، خودروسازان آلمانی همچون بی‌ام‌و، دایملر و فولکس‌واگن تلاش خود را برای ورود به بازار خودروهای برقی چین افزایش داده‌اند.

شرکت بی‌ام‌و که اولین خودروساز لوکس وارد شده به بازار خودروهای سبز چین است، در نمایشگاه شانگهای از مدل اکس۵ برقی-هیبریدی خود رونمایی کرد.

شرکت دایملر هم مدل برقی-هیبریدی خود را به نمایشگاه شانگهای آورده است. توماس وبر، از اعضای هیات مدیره شرکت دایملر می‌گوید:«طی چند سال آینده برای همه مدل‌های خود موتورهای برقی-هیبریدی ارائه خواهیم کرد.»

نمایشگاه خودرو شانگهای در شرایطی برگزار می‌شود که اکثر خودروسازان خارجی برای کسب سهم بیشتر از بازار خودرو چین به شدت بایکدیگر رقابت می‌کنند. شرکت فورد در ماه گذشته یک کارخانه جدید در شرق چین راه‌اندازی کرد. این کارخانه سالانه ۲۵۰ هزار خودرو تولید خواهد کرد. شرکت تویوتا نیز گرچه در فصل نخست امسال کاهش ۱/ ۰ درصدی فروش در بازار چین را ثبت کرد، اما اعلام کرده که مبلغ ۴۴۰ میلیون دلار برای توسعه کارخانه خود در گوانگجو هزینه خواهد کرد. این کارخانه در سال ۲۰۱۷ به بهره‌برداری خواهد رسید و ظرفیت تولید آن سالانه ۱۰۰هزار دستگاه خودرو خواهد بود.