گروه خودرو: دستورالعمل ارزیابی کیفی خودروها (آدیت) در حالی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به خودروسازان و شرکت‌های بازرسی‌کننده کیفی ابلاغ شد، که مطابق یکی از بندهای این دستورالعمل از این پس قیمت خودرو بر اساس کیفیت خودرو تعیین خواهد شد. اشکان گلپایگانی، مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران روز گذشته در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با اشاره به ابلاغ دستورالعمل جدید ارزیابی کیفی خودروها از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به خودروسازان و شرکت های بازرسی‌کننده کیفی عنوان کرد که در دستورالعمل جدید، ارزیابی کیفی خودروها با تغییرات ساختاری همراه بوده به‌طوری‌که سطح امتیازدهی با توجه به کیفیت تغییر یافته است. وی در ادامه تصریح کرد که نوع آدیت و امتیازات در دو بخش عیوب عملکردی و مونتاژی نیز در دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت صنعت با تغییراتی روبه‌رو شده است. به گفته مدیر عامل شرکت بازرسی، کیفیت و استاندارد ایران همچنین سطوح قیمتی نیز در دستورالعمل مذکور مورد توجه قرار گرفته به‌طوری‌که کیفیت در تعیین قیمت به‌طور جدی پیگیری شده است. دیدگاه مشتریان از دیگر موارد مشخصی است که به گفته گلپایگانی در آدیت خودرو لحاظ شده است.

مدیرعامل شرکت بازرسی همچنین عنوان می‌کند که جدول کیفی با دستورالعمل جدید از تیرماه امسال اطلاع رسانی خواهد شد، اما روز گذشته خبرگزاری «ایسنا» نیز اخبار جدیدی از دستورالعمل ابلاغی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر کرد. در خبر این خبرگزاری آمده که پس از هفت سال از زمان تدوین دستورالعمل ارزیابی کیفی خودروها (آدیت) دستورالعمل جدید با شاخص‌های سختگیرانه‌تر ابلاغ شده است.

در این خبر همچنین تاکید شده که مهم‌ترین تغییرات رخ داده در دستورالعمل جدید ارزیابی کیفی خودروها مربوط به سختگیرانه‌تر شدن شاخص‌های کیفی است؛ به‌گونه‌ای‌که با اجرایی شدن آن بسیاری از خودروها جایگاه پیشین خود را در جدول رده‌بندی کیفی از دست داده و در سطوح پایین‌تر کیفی رده‌بندی خواهند شد.

به عنوان مثال اگر بر اساس دستورالعمل پیشین خودرویی در سطح کیفی خیلی خوب قرار می‌گرفت با اجرای دستورالعمل جدید احتمالا سطح کیفی آن به رده خوب یا قابل قبول تنزل خواهد یافت که بیانگر سختگیرانه‌تر شدن شاخص‌هایی است که بر اساس آن کیفیت خودروها رده‌بندی می‌شود.