گروه خودرو: اگرچه مشتریان ایرانی انتظار داشتند پس از قرائت بیانیه لوزان، قیمت خودرو در بازار کشور بشکند، اما نه‌تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه حتی زمزمه گرانی نیز به گوش می‌رسد. آن‌طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، طی روزهای پس از اتفاقات لوزان، بازار خودرو بیش از پیش به رکود رفته است. هرچند افت خرید و فروش در بازار خودرو طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت طبیعی و رسم هر ساله به‌حساب می‌آید، اما کارشناسان معتقدند بیانیه لوزان بیش از پیش بر این رکود افزوده است. به گفته آنها، مشتریان به هوای اینکه قرار است در آینده نزدیک، تحریم‌ها لغو شوند و قیمت خودرو کاهش پیدا کند، دست از خرید کشیده و از همین رو بازار این روزها رکودی بیش از گذشته را تجربه می‌کند.

این در حالی است که بیشتر کارشناسان و فعالان صنعت خودرو معتقدند بیانیه لوزان حتی اگر به توافق نهایی در بحث هسته‌ای میان ایران و غرب بیانجامد، کاهش قیمت را (حداقل در کوتاه‌مدت) برای بازار خودرو کشور به ارمغان نخواهد آورد. کارشناسان در مورد بازار خودروهای وارداتی نیز تاکید می‌کنند که بیانیه لوزان تاثیری در قیمت این خودروها نگذاشته؛ زیرا نرخ ارز در یک رفت و برگشت، به دوران پیش از این «بیانیه» بازگشته است. به گفته آنها، قیمت خودروهای وارداتی به طور مستقیم از نرخ ارز تبعیت می‌کند و چون ارز فعلا روزهای باثباتی را می‌گذراند و تعرفه‌ها هم تغییر نکرده، قیمت این نوع خودروها نیز پس از بیانیه لوزان، ثابت خواهد ماند. البته بازار خودروهای وارداتی کشور در حال حاضر مدل‌های ۲۰۱۵ را به خود می‌بیند و با این حساب، قیمت‌ها در مقایسه با مدل‌های قدیمی‌تر با افزایش قیمت به فروش می‌رسند.

افزایش قیمت خودرو پس از تعطیلات

اما به سراغ بازار خودرو در سومین هفته فروردین ماه برویم و ببینیم قیمت خودروها در مقایسه با روزهای پایانی سال گذشته (بازار شب عید) چه افت و خیزی را تجربه کرده است. آن‌طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و پژو ۲۰۶ صندوقدار در مدل V۸ نیز هم‌اکنون قیمتی برابر با ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را به خود می‌بیند. در بین دیگر محصولات پژویی ایران خودرو اما پژو ۴۰۵ در مدل SLX قیمتی برابر با ۳۱ میلیون تومان دارد که این موضوع از رشد ۵۰۰ هزار تومانی قیمت این خودرو در مقایسه با بازار شب عید، حکایت می‌کند. از سوی دیگر اما سمند LX نیز که با افزایش قیمت در مقایسه با بازار شب عید مواجه شده، در حال حاضر قیمتی برابر با ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد. همچنین رانا با وجود آنکه معمولا روزهای باثباتی را در بازار سپری می‌کند، پس از تعطیلات عید با افزایش قیمت مواجه و در حال حاضر ۳۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. از بازار تیبا هم خبر می‌رسد که این خودرو هم‌اکنون قیمتی برابر با ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد. تیبا نیز جزو خودروهایی به‌حساب می‌آید که در مقایسه با بازار شب عید، با افزایش قیمت مواجه شده است. دیگر محصول سایپا به نام سراتو اما در هفته سوم فروردین ماه با تثبیت قیمت روبه‌رو بود، چه آنکه هم‌اکنون مدل دنده معمولی آن را همچنان می‌توان ۷۵ میلیون تومان خرید. سراتو مدلی اتومات نیز دارد که این خودرو نیز بدون تغییر قیمتی خاص، در حال حاضر ۹۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد. از بازار پراید هم اما خبر می‌رسد که هم‌اکنون پراید در مدل ۱۳۱ قیمتی برابر با ۲۱ میلیون تومان دارد و این نشان می‌دهد حدودا ۶۰۰ هزار تومان به قیمت آن پس از تعطیلات نوروز اضافه شده است. در مورد پراید ۱۱۱ نیز گفته می‌شود که این خودرو در حال حاضر قیمتی برابر با ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد. سری هم به تندر۹۰ بزنیم، خودرویی که قیمت آن طی هفته سوم فروردین ماه و در مقایسه با بازار شب عید، تغییراتی را به خود می‌بیند. در حال حاضر، تندر ۹۰ مدل E۲ پارس‌خودرو با قیمت ۴۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد که این قیمت از ثبات آن حکایت دارد. این در حالی است که ۳۰۰ هزار تومان از قیمت مدل اتومات تندر۹۰ کاسته شده و این محصول هم‌اکنون ۵۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. پارس تندر نیز همچنان با همان قیمت ۴۴ میلیون تومان خود خرید و فروش می‌شود.

قیمت‌های ۲۰۱۵ خودروهای وارداتی

اما از بازار خودروهای وارداتی کشور خبر می‌رسد که در حال حاضر مدل‌های ۲۰۱۵ با قیمت بالاتری نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر به‌فروش می‌رسند و اختلاف قیمت در برخی موارد از ۱۵ میلیون تومان نیز عبور کرده است. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر سوناتای ۲۰۱۵ قیمتی برابر با ۱۷۳ میلیون تومان دارد و هیوندایی توسان نیز ۱۵۸ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. دیگر مدل هیوندایی به نام النترا نیز قیمتی برابر با ۱۲۴ میلیون تومان دارد. در بین محصولات کیاموتورز کره نیز هم‌اکنون اپتیمای ۲۰۱۵ با قیمتی برابر با ۱۵۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد و سراتو نیز ۱۲۳ میلیون تومان قیمت دارد، همچنین مدل ۲۰۱۵ اسپورتیج نیز با قیمتی معادل ۱۵۹ میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود. به گفته فعالان بازار، در بین محصولات تویوتا نیز کمری ۲۰۱۵ قیمتی برابر با ۱۸۲ میلیون تومان دارد و یاریس هاچ‌بک هم ۱۰۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین لکسوس RX که مدل ۲۰۱۵ آن به بازار ایران نیامده، در حال حاضر ۵۹۰ میلیون تومان قیمت دارد. برای خرید تویوتا در مدل R۴ نیز هم‌اکنون باید ۲۱۷ میلیون تومان هزینه کرد.