گروه خودرو: ۱۲ میلیون و ۷۴۰ هزار خودرو در حالی در کشورمان تردد می‌کنند که سرانه خودرو در ایران کمتر از متوسط جهانی است. روز گذشته خبرگزاری تسنیم به نقل از انجمن بین‌المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری خودروهای قابل تردد در ایران را ۱۲ میلیون و ۷۴۰ هزار خودرو خواند و با توجه به آمارهای ارائه شده ازسوی این انجمن عنوان کرد که برخورداری ایرانی‌ها از خودروهای شخصی و تجاری ۴برابر آفریقایی‌ها و حدود یک سوم اروپایی‌ها است. این انجمن با بررسی‌آمار مربوط به سرانه خودرو در ۱۴۱ کشور جهان که بر پایه سال ۲۰۱۳ تهیه شده است تعداد خودروهای شخصی و تجاری موجود در ایران را ۱۲ میلیون و ۷۴۰ هزار دستگاه اعلام کرد. ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه از این رقم مربوط به خودروهای شخصی موجود در ایران بوده است. براساس این گزارش ایران از نظر سرانه خودرو در جهان رتبه ۷۹ را به خود اختصاص داده و به عبارتی ۷۸ کشور در جهان سرانه خودرو کمتری نسبت به ایران دارند.

براساس این گزارش به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۱۶۴ خودرو در ایران وجود دارد. این رقم کمتر از متوسط جهانی است. سرانه خودرو در جهان ۱۷۴ دستگاه به ازای هر ۱۰۰۰ نفر برآورد شده است. متوسط سرانه خودرو در اروپا ۴۵۱ دستگاه و اتحادیه اروپا ۵۶۴ دستگاه، آسیا ۹۳ دستگاه و آفریقا ۴۳ دستگاه به‌ازای هر ۱۰۰۰نفر ذکر شده است. همچنین بالاترین سرانه خودرو در جهان به کشور آمریکا اختصاص دارد. به‌ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۷۹۰ دستگاه خودرو در این کشور وجود دارد.

همچنین سرانه خودرو به ازای هر ۱۰۰۰ نفر برای برخی کشورهای دیگر در جهان به این شرح اعلام شده است: آلمان ۵۶۸ دستگاه، انگلیس ۵۷۸ دستگاه، ترکیه ۱۸۲ دستگاه، کانادا ۶۳۵ دستگاه، افغانستان ۷۱ دستگاه، هند ۲۰ دستگاه، عراق ۹۷ دستگاه، کویت ۷۲۷ دستگاه، عمان ۲۳۷ دستگاه، عربستان ۲۴۱ دستگاه و یمن ۶۰ دستگاه. اتیوپی با ۲ دستگاه به ازای هر ۱۰۰۰ نفر نیز کمترین سرانه خودرو در جهان را به خود اختصاص داده است.