بازار خودرو  در انتظار مشتری

گروه خودرو: بازار خودرو در هفته جاری با توجه به تعطیلات رسمی، روزهای بی‌رونقی را پشت سر گذاشت. هر چند بسیاری از فعالان بازار پیش‌بینی کرده بودند که روزهای پایانی ماه صفر و همزمانی آن با ایام سوگواری، بازار در رکود کامل به‌سر خواهد برد، اما به این نکته نیز اشاره کرده بودند که معاملات در هفته آینده با رونق نسبی مواجه خواهد شد. به این ترتیب با توجه به رکود بازار قیمت برخی از خودروها به‌خصوص محصولات شرکت ایران خودرو با کاهش روبه‌رو بود.

به‌طوری که قیمت پژو ۴۰۵ معادل ۲۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ معادل ۱۰۰ هزار تومان و پژو ۲۰۶ V۸ معادل ۳۰۰ هزار تومان کاهش یافت.

بر این اساس برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو در حالی بر افت قیمت برخی از خودروها تاکید دارند که به‌نظر می‌رسد مشتریان هنوز تصمیم جدی برای خرید خودرو نگرفته‌اند.

به اعتقاد این کارشناسان در شرایط فعلی عرضه از تقاضا پیشی گرفته و نبود تقاضا بر رکود بازار دامن زده است. این اظهار نظر فعالان بازار در شرایطی است که خودروسازان بر رونق خرید و فروش در نمایندگی‌ها تاکید دارند. خودروسازان عنوان می‌کنند که به دلیل کاهش فاصله قیمتی میان بازار و کارخانه و همچنین حذف بازار دلالی بسیاری از متقاضیان ترجیح می‌دهند که خودرو را از نمایندگی خریداری کنند به همین دلیل بازار برخلاف نمایندگی‌های فروش با رکود مواجه است.

در همین زمینه برخی از کارشناسان معتقدند که وجود دلال در بازار‌ خود نشانه رونق معاملات است حال آنکه با شفاف شدن بازار خودرو و کاهش فاصله قیمتی، خرید و فروش روند عادی به خود گرفته است؛ اما کاهش حجم معاملاتی که از تیرماه سال جاری بر بازار خودرو حاکم شده با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال با رونق نسبی همراه خواهد شد.

این پیش‌بینی کارشناسان در شرایطی مطرح است که هر ساله با نزدیکی به تعطیلات پایان سال و همچنین افزایش مسافرت‌های نوروزی بازار خودرو با جنب و جوش همراه می‌شود؛ بنابراین با وجود رکود فعلی خیلی از فعالان بازار امید به روزهای پایانی سال دارند.

از سوی دیگر از برخی شرکت‌های خودروساز نیز خبر می‌رسد که با توجه به کاهش تقاضا تولید‌کنندگان حسب نیاز بازار اقدام به کاهش برخی تولیدات خود کرده‌اند.از این رو به‌نظر می‌رسد افت تولید که از مهرماه سال جاری آغاز شده با توجه به تداوم رکود در بازار همچنان ادامه پیدا کند.

ثبات قیمت‌ها در هفته‌ای نیمه‌تعطیل

قیمت خودروهای داخلی در بازاری که آخرین روزهای هفته‌ نیمه‌تعطیل را پشت‌سر می‌گذارد؛ اگرچه با ثبات همراه بوده است، اما در این میان پژو ۲۰۶ تیپ ۵ خودرویی بوده که پس از تجربه افتی ۵۰۰ هزار تومانی در هفته گذشته، این هفته ۲۰۰ هزار تومان خود را بالا کشید و به ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

به گفته فعالان بازار مدل V۸ این خودرو معادل ۳۰۰ هزار تومان کاهش یافت.

فعالان بازار قیمت رنگ مشکی این خودرو را ۳۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، رنگ سفید را ۳۷ میلیون تومان و رنگ بادمجانی این خودرو را نیز ۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام می‌کنند.

تندرها هم با وجود تولید محدود و کمیاب بودن در بازار این هفته ثبات قیمت را تجربه کرده‌اند. به این ترتیب تندر E۲ پارس‌خودرو همچنان ۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و تندر ایران‌خودرو نیز روی ۴۲ میلیون تومان باقی مانده است. مدل دنده اتومات این خودرو نیز همچنان روی ۵۷ میلیون تومان است.

پارس تندر که نمونه فیس لیفت شده تندر است در بازار این هفته قیمتی بین ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد.

۴۰۵ بنزینی در مدل دو ایربگ، در بازار این هفته ۲۹‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشته و مدل دوگانه‌سوز آن نیز همچنان با ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قابل معامله بوده است.

پژو پارس دو ایربگ با داشبورد جدید نیز این هفته را با قیمت ۳۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پشت سر گذاشت و مدل دوگانه‌سوز آن نیز ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

آن‌طور که از سمندها خبر می‌رسد، مدل ال.ایکس این خودرو در بازار این هفته ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت داشته و سورن نیز ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد که نشان از ثبات قیمت این دو خودرو دارد. رانا هم تا سقف ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

نگاهی به محصولات سایپا نشان می‌دهد خودروهای خانواده سایپا نیز هفته‌ای بدون تغییر داشته‌اند. سایپا ۱۱۱ مانند هفته گذشته روی ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان باقی مانده است و مدل سایپا ۱۳۱ نیز همچنان ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

۱۳۲ نیز دیگر محصول خانواده سایپا است که روی ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ثابت بوده است. تیبا نیز در دو مدل صندوقدار و ‌هاچ‌بک خود ثبات قیمت داشته و به ترتیب روی ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و ۲۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان باقی مانده‌ است.