ایرنا: عضو انجمن قطعه‌سازان ایران گفت: قیمت‌گذاری دستوری خودرو از سوی شورای رقابت، سرمایه‌گذاری خودروساز و قطعه‌سازان در شبکه تامین را بر باد می‌دهد. محمدرضا نجفی‌منش افزود: قیمت‌گذاری دستوری در هیچ جای دنیا متداول نیست و باید اجازه دهیم بازار، قیمت را تعیین کند که در آن صورت اگر قیمت بالا باشد، محصول شکست می‌خورد و اگر قیمت مناسب باشد، از آن استقبال می‌شود. وی با اشاره به قیمت‌گذاری حدود ۴۲ میلیون تومانی برای خودرو دنا توسط شورای رقابت گفت: از چهار سال پیش بارها گفته شد که دخالت دولت یا هر نهاد دیگری در قیمت‌گذاری کار درستی نیست و نه تنها هیچ دولتی در دنیا در قیمت‌گذاری دخالت نکرده؛ بلکه تاکنون کسی این کار را تایید نکرده و نخواسته از ما پیروی کند.

نجفی‌منش افزود: اگر اعتقاد داریم که مدل‌های جدید باید عرضه شود، نمی‌توانیم با سرکوب قیمتی جلوی ورود آن به بازار را بگیریم، این دو با هم تناسب ندارند.

عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی ایران پیشنهاد کرد دولت دست از سر قیمت‌گذاری خودرو بردارد و بگذارد بازار کار خودش را بکند.

وی گفت: در شرایطی که هم میزان واردات قابل توجه است و هم خودروسازان داخلی بسیاری در کشور فعالیت دارند و فضا رقابتی است، مطمئنا قیمت نادرست دوام نمی‌آورد.

نجفی‌منش افزود: این شیوه قیمت‌گذاری برای ایران خودرو صرف ندارد و سرمایه‌گذاری انجام شده، بی‌استفاده خواهد ماند که زیان بزرگی، هم به قطعه‌سازی و هم به صنعت کشور وارد می‌کند. نجفی‌منش با اشاره به انتقادهای جاری در مورد نداشتن خودروی به روز گفت: سرکوب خودرویی که طراحی زیبا دارد و مورد اقبال مردم قرار می‌گیرد، به صلاح کشور نیست.

وی افزود: قطعه‌سازان برای تامین قطعات دنا برنامه‌ریزی و آمادگی ایجاد کرده‌اند که با توجه به قیمت دستوری، بلااستفاده می‌ماند و بعدها اگر خودروسازی بخواهد پروژه جدیدی را معرفی کند، اطمینان نمی‌کند که بدون مزاحمت به تولید برسد.

عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی، یادآور شد: ترویج اقتصاد مقاومتی، خروج از رکود و نگاه به درون، با ادامه روش‌های غلط گذشته امکان‌پذیر نیست و تناقض ایجاد می‌کند. وی خواستار تدارک تسهیلات لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی شد و گفت: این کار با تشدید فشارها امکان‌پذیر نیست. دولت باید قیمت‌گذاری خودرو را از انحصار خارج کرده و اجازه دهد مثل همه کشورها، بازار تعیین‌کننده قیمت شود.