سکوت عمیق بازار خودرو

گروه خودرو: زمانی اختلاف قیمت‌ خودرو میان کارخانه و بازار، کسب‌و‌کار پرسودی را برای دلالان ایجاد کرده بود حال آنکه این روزها نه تنها رکود در خرید و فروش جذابیت این بازار را برای سرمایه‌گذاری از بین برده است بلکه به نظر می‌رسد مشتریان واقعی بازار نیز تمایلی برای خرید و فروش خودرو ندارند. بر این اساس برخی از دست‌اندرکاران، بازار خودرو این هفته را سوت و کورتر از هفته گذشته توصیف می‌کنند. نگاهی به قیمت‌ها نیز واقعیت بازار را بهتر نشان می‌دهد زیرا برخی محصولات این هفته را در شیبی نزولی سپری کرده‌اند. کاهش قیمت خودروهای داخلی در بازار این هفته به میزانی بوده است که می‌توان گفت قیمت‌ها در این بازار شکسته شده است، برای مثال محصولی مانند پژو ۲۰۶ که زمانی در بازار کمیاب بود و اختلاف قیمت چشمگیری با کارخانه داشت، به روایت برخی فعالان بازار این روزها قیمت آن در بازار به زیر قیمت کارخانه رسیده است.

اگرچه برخی از فعالان بازار عقیده دارند فرارسیدن اربعین باعث شده است برخی مشتریان خرید خود را به بعد از این ایام موکول کنند و همین موضوع نیز باعث توقف بیش از پیش معاملات در بازار خودرو شده است؛ اما برخی دیگر از فعالان نیز می‌گویند روند فعلی بازار اتفاق تازه‌ای نیست و از ماه‌های گذشته آغاز شده بود.

بر این اساس می‌توان گفت حالا از حباب قیمت‌ها در بازار خودرو که زمانی بسیار بزرگ شده بود خبری نیست. کارشناسان با اشاره به این نکته که به نظر می‌رسد قیمت‌ها در بازار خودرو بیش از این با کاهش همراه نخواهند شد، عقیده دارند هم‌اکنون زمان خوبی برای خرید خودرو است زیرا نه تنها فاصله قیمت در بازار با کارخانه بسیار کاهش یافته است بلکه قیمت برخی محصولات از قیمت کارخانه نیز کمتر شده است. اما چه اتفاقی باعث می‌شود که فروشندگان خودرو حاضر به فروش خودرو زیر قیمت کارخانه شوند؟

یک فعال بازار در پاسخ به این سوال به دنیای اقتصاد می‌گوید: زمانی که فروشندگان بازار را خالی از مشتری ببینند و از سویی به نقدینگی نیز نیاز داشته باشند، حاضر می‌شوند قیمت‌ها را بشکنند تا به نوعی سرمایه خود را به گردش در بیاورند یا نیاز خود به نقدینگی را مرتفع کنند.

شرایط یاد شده در حالی از سوی فعالان بازار عنوان می‌شود که خودروسازان عقیده دارند جریان فروش در نمایندگی‌ها عادی است و عرضه و تقاضا با یکدیگر در هماهنگی کامل به سر می‌برند.

خودروسازان در حالی این تحلیل را از فروش خود در کارخانه ارائه می‌دهند که پس از رشد تولید در سال جاری، با توجه به پایین بودن قدرت خرید بخشی از مشتریان، آنها اقدام به طراحی مدل‌های مختلف برای فروش کردند تا مشتریان بیشتری را برای خرید ترغیب کنند. اما در بازاری با این سطح از رکود، هنوز محصولاتی هستند که شرایط متفاوتی دارند و قیمت‌ آنها هر هفته روندی صعودی دارد، تندر ۹۰ که تولید آن با اما و اگرهای فراوان همراه و به کندی در حال انجام است، همچنان استثنا بازار خودرو به شمار می‌رود.

افت قیمت داخلی‌ها ادامه دارد

هرچند «رکود» روایت ثابت این روزهای بازار خودرو است اما در رابطه با قیمت پژو ۲۰۶ دو روایت متفاوت وجود دارد. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ که هفته گذشته قیمت آن ۳۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود، به گفته فعالان بازار این هفته به ۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. قیمت یاد شده در حالی است که یک فعال دیگر بازار خودرو قیمت این خودرو در بازار این هفته را ۳۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان عنوان می‌کند که در واقع ۳۰۰ هزار تومان زیر قیمت کارخانه است. برای مدل دیگر این خودرو یعنی ۲۰۶ صندوقدار نیز دو قیمت متفاوت از سوی فعالان بازار عنوان می‌شود. یک فعال بازار قیمت ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را برای این خودرو عنوان می‌کند که نشان از افت ۳۰۰ هزار تومانی این خودرو نسبت به هفته گذشته دارد؛ اما یک فعال دیگر بازار قیمت V۸ را ۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام می‌کند که در این صورت باید گفت قیمت این خودرو در بازار این هفته با کارخانه یکی شده است. همان‌طور که اشاره شد، تندر ۹۰ تنها خودروی بازار است که با رشد قیمت همراه بوده است. بر این اساس تندر E۲ با رشدی ۵۰۰ هزار تومانی در بازار این هفته به ۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید و مدل دنده اتومات آن نیز با جهشی یک میلیون تومانی، در بازار این هفته ۵۶میلیون تومان قیمت داشته است. رشد قیمت این دو مدل از تندر در حالی است که قیمت پارس تندر روی ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ثابت بوده است. اما دیگر خودروی بازار که با کاهش قیمت همراه بوده است، پژو پارس با داشبورد جدید است. این خودرو با نیم میلیون تومان کاهش قیمت هم‌اکنون ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. پارس سال تک‌ایربگ اما ثبات قیمت داشته و ۳۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

دیگر اعضای خانواده پژو نیز در بازار این هفته ثبات قیمت داشته‌اند. پژو ۴۰۵ بنزینی همچنان روی ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ثابت مانده است و مدل دوگانه‌سوز آن با دو ایربگ نیز ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار موجود است. به گفته فعالان بازار سمند سورن ای.ال.ایکس نیز این هفته ثبات قیمت داشته و روی ۳۵ میلیون تومان ثابت باقی مانده است و مدل دیگر آن یعنی ال.ایکس نیز ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و تغییری نداشته است. رانا هم این هفته از ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کوتاه نیامده است. محصولات خانواده سایپا نیز این هفته بدون تغییر بوده‌اند. به گفته فعالان بازار پراید ۱۱۱ در بازار این هفته روی ۲۰میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ثابت بوده است. مدل ۱۳۱ نیز مانند هفته گذشته ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد و مدل ۱۳۲ نیز روی ۲۰میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باقی مانده است. تیبا نیز در دو مدل صندوقدار و هاچ‌بک خود ثبات قیمت داشته و به ترتیب ۲۴ میلیون تومان و ۲۶ میلیون و ۸۰۰هزار تومان قیمت دارند که نشان از فاصله اندک قیمت این خودروها در بازار و کارخانه دارد.