گروه خودرو: آخرین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو پنج‌شنبه گذشته در حالی برگزار شد که طبق روال جلسات پیشین، موضوعاتی کلی در رابطه با پیشر‌فت صنعت خودرو محور بحث حاضران در این جلسه بوده است. اگرچه فعالان صنعت خودرو از احیای جلسات شورای سیاست‌گذاری خودرو در دولت یازدهم راضی به‌نظر می‌رسند و برنامه‌ رشد تولید خودروسازان نیز با پیگیری وزیر در این جلسات محقق شد، اما با توجه به بخش‌هایی از محتوای این نشست که رسانه‌ای شده است به‌نظر می‌رسد در حال حاضر جلسات شورای سیاست‌گذاری خودرو بیشتر به بحث‌هایی کلی اختصاص پیدا کرده است که مشخص نیست بر اساس کدام استراتژی قابل تحقق خواهند بود. گفت‌وگو در رابطه با مشکلات کلان صنعت خودرو از جمله کیفیت خودروهای تولیدی، حقوق مشتریان، طراحی و تولید خودرو، تلاش برای داشتن صادرات و قطعه‌سازانی قدرتمند و ... اگرچه نشان‌دهنده نوعی آگاهی نسبت به مشکلات صنعت خودرو است، اما آیا در پی این گفت‌وگوها راهکاری نیز برای حل این مشکلات در نظر گرفته خواهد شد یا صرفا به صحبت پیرامون این مشکلات اکتفا خواهد شد؟

این سول در حالی مطرح است که از نگاه کارشناسان، سال‌ها است که در رابطه با مشکلات صنعت خودرو فقط «صحبت» شده است؛ چراکه اگر این‌گونه نبود این صنعت طی سال‌های گذشته در مقطعی می‌توانست با یک راهکار عملیاتی بر ضعف‌های خود غلبه کند.

به‌عنوان مثال اگرچه همکاری با شرکای خارجی و خودروسازان بزرگ برای عبور از بخشی از این مشکلات همواره یکی از راه‌حل‌های خروج از مشکلات صنعت خودرو بوده، اما تاکنون شاهد شکل گرفتن چنین همکاری نیز نبوده‌ایم؛ زیرا در رابطه با این مساله نیز تنها صحبت شده است.