گروه خودرو: در حالی که مدت‌ها از آغاز طراحی و ساخت پلت‌فرم خودرو توسط خودروسازان، قطعه‌سازان و همچنین دانشگاهیان می‌گذرد و هنوز سرنوشت این طرح‌ها مشخص نیست، حالا خبرهایی از «طراحی پلت‌فرمی برای خودروهای برقی و هیبریدی» نیز به گوش می‌رسد. پلت‌فرم در واقع اسکلت اصلی در ساخت یک خودرو محسوب می‌شود و با وجود آنکه اقداماتی برای طراحی و ساخت آن در ایران صورت گرفته، اما به‌نظر می‌رسد هنوز نتیجه خاصی حاصل نشده و فعلا خبری از پلت فرم داخلی نیست.

این در شرایطی است که طراحی و تولید پلت‌فرم یکی از ماموریت‌های ویژه خودروسازان در افق ۱۴۰۴ است (تولید ۵ پلت‌فرم تا سال ۱۴۰۴)، اما به نظر می‌رسد انجام این ماموریت بدون همکاری طراحان و شرکت‌های خارجی امکان‌پذیر نخواهد بود. با این حال و در شرایطی که خودروسازان هنوز برای طراحی و تولید پلت‌فرم آمادگی کامل ندارند، محمدرضا نجفی منش عضو انجمن قطعه سازان کشور از طراحی پلت‌فرم خودروهای برقی و هیبریدی در کشور خبر داده است.

بر این اساس و در آخرین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو، نجفی منش از معرفی نمونه‌ای از پلت‌فرم طراحی شده خودروهای برقی توسط متخصصان داخلی خبر داده، هرچند در رابطه با چگونگی تولید و زمان ساخت خودروهای مربوطه روی آن، توضیحی نداده است.

وی تنها به گفتن این جمله بسنده کرده که «تولید خودروهای برقی در ایران موضوع پیچیده و سختی نیست.»

با توجه به رونمایی از طراحی و ساخت پلت‌فرمی برای خودروهای برقی و هیبریدی، این سوال مطرح می‌شود که آیا خودروسازان در طراحی و ساخت پلت‌فرم‌هایی که پیش‌ از این ساخت آن را آغاز کرده‌اند، موفق بوده‌اند که حال به سراغ پلت‌فرم خودروهای هیبریدی رفته‌اند؟ سوال دیگر آنکه اگر خودروسازان به تکنولوژی طراحی و تولید پلت‌فرم خودرو دست یافته‌اند، چرا تولیدات آنها هم‌چنان بر پایه پلت‌فرم‌های قدیمی اروپایی انجام می‌شود؟